۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
مقاومت سیاسی آمریکا مقابل واکسن اقتصادی کرونا!
اما و اگرهای ادامه دار برای واکسن تایید شده روسیه

مقاومت سیاسی آمریکا مقابل واکسن اقتصادی کرونا!

روز گذشته ولادیمیر پوتین رییس جمهوری کشور روسیه رسما خبر از ثبت اولین واکسن کرونا در دنیا داد. خبری که در رسانه های دنیا بازتاب زیادی داشت اما با وجود اعلام رسمی این خبر هنوز تردیدهای زیادی در مورد آن وجود دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری کشور روسیه دیروز رسما اعلام کرد که روسیه اولین واکسن کرونا را ثبت کرده است و تمامی آزمایشهای لازم بر روی این واکسن انجام شده است. وی با تاکید بر این نکته که یکی از دخترانش این واکسن را دریافت کرد و تنها عارضه ای که داشت افزایش دمای بدن برای یک روز بود گفت:« این واکسن برای استفاده عموم ایمن است و به زودی تزریق آن به مردم روسیه شروع می شود.»

اما  انتشار این خبر در رسانه های دنیا و مراکز تحقیقاتی بازتاب وسیعی داشت. شبکه خبری ان پی ار نوشت:« بسیاری از دانشمندان روسی بر این باورند که تزریق این واکسن به عموم مردم در شرایطی که سومین مرحله آزمایش بالینی آن انجام نشده است کار نادرستی است. آنها مدعی هستند که کمتر از ۱۰۰ نفر تا کنون این واکسن را دریافت کرده اند و بر مبنای نتیجه دریافت شده از این تعداد محدود نمی توان در مورد کارایی واکسن نتیجه گیری کرد.»

البته مقامات روسی این ادعا را اصلا نمی پذیرند. وزیر بهداشت کشور روسیه اعلام کرده است این واکسن باید در دو مرحله تزریق شود و هر مرحله تنها عارضه ای که ایجاد می کند، افزایش نسبی دمای بدن برای تنها یک روز است. وی در این مورد به مسکو تایمز گفت:« در شرایطی که بسیاری از واکسن هایی که در دنیا مورد مطالعه قرار دارد تنها برای چند ماه انسان را در برابر ویروس ایمن می کند، واکسن تولید شده توسط روسیه می تواند دو سال بدن را در برابر این ویروس ایمن کند و بعد از این بازه زمانی باید دوباره تزریق شود.»واکسن تولید شده توسط روسیه باید دوبار و در فاصله ۲۱ روز تزریق شود و سپس بدن برای دو سال دربرابر ویروس ایمن است.

تردیدها ادامه دارد
بری بلوم، استاد دانشگاه هاروارد  می گوید:« در مورد این واکسن تردیدهای زیادی وجود دارد زیرا بدون اینکه مرحله سوم آزمایشهای انسانی تکمیل شده باشد، واکسن ثبت شده است و استفاده عمومی آن آغاز می شود. از زمان شروع مرحله سوم تا به دست آمدن نتایج نهایی معمولا چند ماه طول می کشد. در ضمن هنوز اطلاعاتی در مورد نتایج مراحل اول و دوم آزمایشها روی واکسن به سازمان بهداشت جهانی ارایه نشده است و تا زمانی که این اطلاعات ارایه نشود نمی توان در مورد درستی آن اطمینان داشت.»

 وی در یک سخنرانی در دانشگاه هاروارد گفت:«تا زمانیکه اطلاعات کاملی در مورد این واکسن به جهان ارایه نشود، نمی توان این واکسن و تولید آن را جدی گرفت.البته باید در نظر گرفت که واکسن تایید شده در روسیه شباهت زیادی به واکسن هایی دارد که  توسط شرکتهای داروسازی دیگر در دنیا در حال آزمایش است و به همین دلیل نمی توان در مقابل  آن جبهه گیری کرد.»

سازمان بهداشت جهانی هم اخیرا از روسیه خواسته است که اطلاعات کامل در مورد مراحل اول و دوم و سوم واکسن را در اختیار این سازمان قرار دهد تا پروسه تایید نهایی آن شروع شود.البته مقامات این سازمان اعلام کرده اند که ارتباط نزدیکی با وزارت بهداشت روسیه دارند  تا ارزیابی های اولیه واکسن را انجام دهند تا در صورت تایید نهایی به عنوان کالایی جهانی عرضه شود. مقامات روسیه متعهد شدند نتایج و داده های لازم را در آینده نزدیک به اطلاع عموم می رسانند ولی زمان بندی مشخصی برای آن اعلام نکرده اند.

شاید این مقابله ها سیاسی باشد
حال سوال این است که چرا دنیا با این واکسن اینقدر مخالفت می کند؟ ریا نوستی متعلق به کشور روسیه دلیل مخالفت غرب با واکسن روسیه را سیاسی و اقتصادی می داند. دراین  گزارش آمده است:« دلیل مقابله  امریکا با واکسن کرونا این است که امریکا میلیاردها دلار در تولید واکسن سرمایه گذاری کرده است و اگر امریکا بتواند واکسن را به دنیا عرضه کند، برگ برنده ای برای ترامپ است و مزیت اقتصادی زیادی برای این کشور دارد. به همین دلیل است که با واکسن روسیه مخالفت می کند. »

در ادامه این گزارش به تولید واکسن ابولا توسط روسیه اشاره شده است. برطبق این گزارش همان طور که روسیه توانسته است اولین واکسن ابولا را به بازار عرضه کند، در تولید واکسن کرونا هم پیشگام بوده است زیرا این دو واکسن از یک خانواده بودند و تجربه تولید واکسن ابولا در موفقیت این پروژه تاثیر زیادی داشت.

طبق گزارش رسانه های امریکایی،  تقاضا برای ارزیابی واکسن روسی توسط وزارت بهداشت امریکا و استفاده از آن واکسن در امریکا افزایش یافته است ولی مقامات امریکا اعلام کرده اند که تمایلی به این کار ندارند و منتظر واکسن های بعدی خواهند بود.

مردم چه نظری  دارند
واشنگتن پست در گزارشی به انتشار نظر مردم در مورد این واکسن پرداخت و نوشت:« شمار زیادی از مردم امریکا، روسیه را کشوری قدرتمند در عرصه پزشکی و تولید واکسن می دانند و بر این باورند تنها موانع سیاسی و اقتصادی است که باعث شده است این واکسن در دنیا نادیده گرفته شود.آنها بر این باورند اگر واکسن قابل اعتماد نباشد، هرگز واکسن برای کل مردم استفاده نمی شود زیرا دولت این کشور سلامت کل مردم را به خطر نمی اندازد. برخی دیگر بر این باور هستند که این واکسن همان اطلاعات واکسنی است که هکرهای روسی از مرکز تحقیقات واکسن  دانشگاه اکسفورد برداشته اند. برخی دیگر هم به این واکسن اعتماد ندارند زیرا بر این باورند که پروسه تایید  و آزمایش هر واکسنی حداقل ۱۲ ماه طول می کشد ولی تایید واکسن روسیه ظرف کمتر از ۸ ماه انجام شده است که نشان می دهد بخشی از آزمایشها نادیده گرفته شده است و برای تایید واکسن هم ارزیابی های کاملی انجان نشده است.»

کد خبر: ۳۵٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha