۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
بازگشت گرانی ها به بازار ارز! / سکه دوباره در کانال ۱۱ میلیون
بازار گزارش می دهد؛

بازگشت گرانی ها به بازار ارز! / سکه دوباره در کانال ۱۱ میلیون

قیمت انواع ارز که در هفته گذشته با کاهش شدید همراه بود از ابتدای هته جاری روند روبه رشدی به خود گرفته و این نگرانی وجود دارد که نرخ ارز باز هم افسارگسیخته شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: مداخله بانک مرکزی در بازار ارز در هفته گذشته دلار ۲۶ هزار تومانی را به کانال ۲۱ هزار تومان رساند این کاهش قیمت بر کاهش نرخ طلا و سکه نیز تاثیر گذار شد و با وجود رشد بهای انس جهانی اما هر گرم طلا به زیر یک میلیون و سکه تمام بهار نیز در کانال ۱۰ میلیون قرار داد.
فعالان بازار  اما  این اقدام دولت را  مقطعی می دانستند با این حال بهانه بازگشت سریع قیمت دلار و  طلا در مسیر صعودی افزایش قیمت های جهانی بود.

بانک مرکزی که با عرضه سنگین ارز به سامانه نیما برای تامین نیاز واقعی متقاضیان ارز در هفته گذشته  مانع رشد قیمت ها در بازار آزاد شد اعلام کرد؛ سیاست تعدیل قیمت ها و ساماندهی بازار ارز تا منطقی شدن نرخ این کالا در بازار ادامه دارد. با این حال نه فقط فعالان بازار که  کارشناسان اقتصادی نیز عدم دخالت مستمر بانک مرکزی  در این بازارها را  موفقیتی نسبی ارزیابی می کردند.

صعود دوباره قیمت ها در بازار ارز و طلا
اکنون که بانک مرکزی چند روزی است اقدام به تزریق ارز به بازار نمی کند، قیمت ها در این بازار آزاد روندی صعودی به خود گرفته اند. اگر چه رئیس جمهور اخیرا وعده تداوم سیاست ساماندهی بازار ارز تا متعادل کردن قیمت ها را داده است و برخی نمایندگان مجلس اعلام کرده اند که برای سرمایه گذاری بر روی ارز حساب باز نکنند اما بازار آزاد گویا گوشش بدهکار این حرف ها نیست تا جایی که قیمت دلار از کانال ۲۱ هزار تومانی هفته گذشته  اکنون در آستانه ۲۴ هزار تومان قرار گرفته است.
اظهارات نظرهای متفاوتی از سوی کارشناسان برای آینده قیمت ها در بازار ارز مطرح است برخی ها معتقدند؛ با بازگشت ارزهای صادراتی و آزاد شدن دلارهای فرامرزی تحول خاصی در این بازار ایجاد و قیمت ارز در بازار بشدت پایین می آید. برخی دیگر تاکید دارند؛ تداوم عرضه ارز به بازار قطع شود قیمت ها بالا می رود. البته بانک مرکزی با حساسیت خاصی نسبت به تزریق ارز به بازار اقدام می کند و جوانب لازم را در نظر می گیرد.

دلار ۲۳ هزار و ۷۰۰ و یورو ۲۸ هزار تومان
‌ امروز در بازار آزاد  قیمت دلار  ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان، یورو ۲۸ هزار تومان و درهم امارات ۶ هزار و ۶۱۰ تومان اعلام شده است.
صرافی‌های بانک‌ها نیز امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با ثبات نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۰ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری می‌کنند.
قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها بدون تغییر قیمت نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان درج شده است.
در واقع، یکی از نشانه‌هایی که کارشناسان ارزی را هم به کاهش قیمت ارز از روزهای آینده امیدوار کرده، اختلاف بالای قیمت خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانکی است؛ امروز قیمت خرید و فروش دلار  و یورو در این صرافی‌ها ۷۰۰ تومان اختلاف داشت. فعالان بازار معتقدند بازارساز به‌ زودی با ورود جدی به بازار قیمت‌ها را برمی‌گرداند و شاید اتفاقی مشابه شهریور ۹۷ در انتظار بازار باشد.

 طلا و سکه هم گران کردند
با افزایش قیمت ارز در بازار قیمت سکه و طلا نیز گران شد و سکه باز به کانال ۱۱ میلیون تومان برگشت. قیمت طلای ۱۸ عیار امروز در بازار آزاد هرگرم یک میلیون و ۷۹ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که روز شنبه قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۱۲ هزار تومان، قیمت دلار ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود.
همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع‌ سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان و سکه گرمی یک ‌میلیون و ۷۲۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هرگرم طلای ۲۴ عیار یک‌ میلیون و ۳۳۷ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۷۴ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۹۰۲.۳ دلار معامله می‌شود.
به گزارش «بازار» هر چند قیمت ها در بازار ارز با نوسان همراه است اما بانک مرکزی برای ساماندهی چنین بازاری برنامه دارد در چنین شرایطی معلوم نیست بازار ارز به چه سرنوشتی مبتلا می شود.

کد خبر: ۳۲٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha