۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
نقش دفاع ایران در برابر حملات اسرائیل و کاهش قیمت جهانی طلا
تحلیل بازار طلای جهانی

نقش دفاع ایران در برابر حملات اسرائیل و کاهش قیمت جهانی طلا

دفاع موفقیت آمیز نیروهای مسلح ایران در برابر حملات رژیم صهیونیستی منجر به کاهش قیمت طلا در اواخر هفته معاملات گذشته شده و با اینحال، بازار جهانی طلا همچنان ملتهب است.

بازار؛ گروه بین الملل: عمده بازارهای مالی داخلی و بین المللی از جمله بازار طلا، روز دوشنبه به عنوان نخستین روز معاملاتی هفته جاری را با آرامش و اصلاح قیمت آغاز کردند. قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی، صبح روز دوشنبه به وقت بازارهای آسیایی و در زمان تنظیم این گزارش، حدود ۲۷۳۸ دلار بوده که همچنان زیر مقاومت روانی ۱۷۵۰ دلاری خود به سر می برد.

علیرغم افزایش قیمت شدید طلا طی هفته های اخیر، قیمت طلا از اواخر هفته گذشته کشش خود را از دست داده و به نظر می رسد سرمایه گذاران تا حدی از این بازار فاصله گرفته اند. اما دلیل این اصلاح و توقف رالی قیمت طلا در بازارهای جهانی چیست؟

موفقیت ایران در مهار حمله نظامی اسرائیل و شاخص دلار

حقیقت امر این است که احتمال افزایش سطح تنش و شکل گیری جنگ تمام عیار میان ایران و اسرائیل، بازارهای جهانی را طی هفته های گذشته متلاطم کرده بود. همانطور که می دانیم، حدود ۴۰ درصدر از نفت مورد نیاز جهان از طریق کشورهای عضو اوپک تامین می شود. با این حساب، می توان گفت که بخش عمده ای از امنیت انرژی جهان وابسته به امنیت منطقه خاورمیانه و محدوده جغرافیایی اوپک است.

اظهارات مقام های نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر پاسخگویی حتمی به حملات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بار دیگر منجر به افزایش قیمت طلا شده که نشانگر تحرک خریداران برای خرید این فلز گرانبها در صبح روز دوشنبه است.

از سوی دیگر، راهگذر دریایی دریای سرخ و کانال سوئز، مسیر اصلی مبادلات تجاری میان شرق و غرب به حساب می آید که در صورت شکل گیری جنگ گسترده در این منطقه، می بایست منتظر قطع تقریبی این ارتباط بود. اما دفاع سامانه هوایی و نیروهای مسلح ایران در برابر حملات اسرائیل از یک سو و منصرف شدن تل آویو از حمله به تاسیسات نفتی و هسته ای ایران از سوی دیگر، منجر به کاهش شدت و دامنه التهابات در خاورمیانه شد. چنین وضعیتی در عمل به ضرر طلا تمام شده و منجر به توقف رالی قیمت ایجاد شده به ویژه طی دو هفته اخیر شد.

با اینحال، اظهارات مقام های نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر پاسخگویی حتمی به حملات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بار دیگر منجر به افزایش قیمت طلا شده که نشانگر تحرک خریداران برای خرید این فلز گرانبها در صبح روز دوشنبه است. اما برخی منابع نیز از نزدیک شدن حماس، حزب الله و تل آویو برای دستیابی به آتش بس موقت است. مجموعه این عوامل، بازار طلا را دچار سردرگمی و بی ثباتی ساخته است. در صورت دستیابی طرف های درگیری به هرگونه توافق احتمالی برای آتش بس، می توان منتظر ادامه روند اصلاحی در بازار بود. اما اگر درگیری ها همچنان ادامه داشته و دامنه آنها نیز گسترده تر شود، وضعیت بازار طلا نیز معکوس خواهد شد. مضاف بر اینکه مقام های رسمی جمهور یاسلامی ایران طی ساعات گذشته تصریح کرده اند که در صورت دستیابی به آتش بس در لبنان و غزه، تهران نیز از این توافق استقبال خواهد کرد که چنین شرایطی، منجر به کاهش احتمال حمله تلافی جویانه تهران علیه رژیم صهیونیستی خواهد شد.

موضوع دیگری که منجر به اصلاح قیمت طلا شده، افزایش شاخص دلار است که معمولا در نقطه مقابل طلا به ایفای نقش می پردازد. شاخص دلار در حال حاضر در کانال ۱۰۴ قرار داشته که نشانگر افزایش قدرت ارز ملی آمریکا در برابر طلا است.

پیش بینی قیمت طلا

کاهش قیمت طلا به محدوده حمایت مهم خود روی ۲۷۲۰ دلار، منجر به جذب مجدد خریداران به سمت این بازار شد. علیرغم افزایش قیمت در صبح روز دوشنبه، بهتر است برای خرید منتظر شکسته شدن مقاومت روانی طلا روی ۲۷۵۰ دلار بوده ونسبت به گشودن موقعیت های معاملاتی خودداری فرمایید.

نقش دفاع ایران در برابر حملات اسرائیل و کاهش قیمت جهانی طلا

در صورت عبور قیمت از این محدوده، می توان منتظر افزایش تا سطح بعدی قیمت یعنی ۲۷۷۰ دلار بود. اما در صورت توقف افزایش قیمت فعلی، می توان منتظر بازگشت قیمت به حمایت خود در محدوده ۲۷۱۵ الی ۲۷۲۰ دلار بود که در صورت شکسته شدن این مقاومت، قیمت می تواند تا سطح حمایت بعدی یعنی ۲۷۰۰ دلار نیز کاهش یابد.

کد خبر: ۳۰۹٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha