۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷
نفت بهران در مسیر رضایت و سودآوری سهامداران

نفت بهران در مسیر رضایت و سودآوری سهامداران

شرکت نفت بهران بتازگی صورت‌های مالی ۶ ماهه خود را منتشر کرده است که نشان می‌دهد این شرکت با فروش ۳۴۰ میلیون لیتر محصول، بیش از ۱۳.۶ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

به گزارش بازار بر اساس صورت های مالی منتشر شده، این رقم در مقایسه با دوره مشابه نشان‌دهنده رشد ۳.۷۵ هزار میلیاردی تومانی است.

در دوره مشابه یعنی نیمه نخست ۱۴۰۲ حجم فروش شرکت نفت بهران در سطح ۳۰۱ میلیون لیتر گزارش شده بود؛ بنابراین با ثبت فروش ۳۴۰ میلیون لیتر در نیمه نخست ۱۴۰۳ شاهد رشد ۱۳% حجم فروش معادل ۳۸.۶ میلیون لیتر هستیم.

سود ناخالص شرکت در سطح ۳.۲۴ هزار میلیارد تومان گزارش شده؛ تقریبا ۳۹۸ میلیارد تومان بالاتر از دوره مشابه! همچنین سود ناخالص دوره ۱۴۰۲ برابر با ۵.۳ همت بوده؛ بنابراین ظرف شش ماه نخست ۱۴۰۳ تقریبا ۶۰% از سود ناخالص دوره قبلی کاور شده است! در ضمن، حاشیه سود ناخالص نیمه نخست ۱۴۰۳ نیز در سطح ۲۴% محاسبه شده است.

سرمایه اسمی این غول روانکار ۱.۸ همت است. با شناسایی ۱.۹۲ هزار میلیارد تومان سود خالص، مانده حساب سود انباشته در انتهای شهریور ۱۴۰۳ به بیش از ۲.۱۸ هزار میلیارد تومان رسید؛ به عبارتی مانده حساب سود انباشته از سرمایه اسمی بیشتر شده است.

از حساب سود انباشته به عنوان منبع تامین مالی داخلی یاد می شود، چرا؟ منابع این حساب قابلیت انتقال به سرمایه اسمی و هدایت به سمت فعالیت های عملیاتی و سرمایه گذاری را دارد، بنابراین در حال حاضر، شرکت مستعد افزایش سرمایه از محل سود انباشته بوده تا بتواند جان تازه‌ای به ساختار مالی و موتور سودسازی شرکت تزریق کند.

در انتهای شهریور ۱۴۰۳ سرفصل دارایی‌های جاری و بدهی‌های جاری اختلافی معادل مثبت ۲.۱۶ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهند که گویای وضعیت مثبت سرمایه در گردش و نقدینگی در دسترس شرکت است.

همچنین کل بدهی‌های شرکت نیز در سطح ۱۰.۴ همت گزارش شده، بنابراین تمام بدهی‌ها از محل دارایی‌های جاری قابلیت تسویه داشته و ریسک مالی خاصی پیرامون فعالیت‌های شرکت مشاهده نمی‌شود.

علاوه بر سرمایه در گردش مثبت، سرفصل وجوه نقد عملیاتی (CGFO) نیز در وضعیت بسیار خوبی قرار داشته و رشد سنگین ۱۶۶۶% را گزارش کرده است. در انتهای شهریور ماه وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی در سطح ۲.۷۷ همت گزارش شده که نسبت به دوره مشابه (۱۵۷ میلیارد )، بهبود چشمگیری را نشان می‌دهد.

رشد وجوه نقد عملیاتی به معنای افزایش حجم نقدینگی در دسترس بوده که در نهایت به تقویت پتانسیل های کسب درآمد و سودسازی، اجرای طرح های توسعه نظیر بهبود کیفیت محصولات، تولید محصولات جدید، ورود به بازار های جدید و افزایش سهم بازار های فعلی و ... ختم می‌شود.

کد خبر: ۳۰۹٬۵۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha