۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
باتری عامل توقف تولید موتورسیکلت های برقی مشترک باشهرداری | مشتریان به جای خودرو، موتور می خرند
یک تولید موتورسیکلت در گفتگو با بازار؛

باتری عامل توقف تولید موتورسیکلت های برقی مشترک باشهرداری | مشتریان به جای خودرو، موتور می خرند

خداپسند تولید کننده موتورسیکلت به بازار گفت: پروژه تولید موتورسیکلت برقی کار با همکاری شهرداری تهران به دلیل عدم پاس شدن تست های مربوطه باتری ساخت دو شرکت داخلی متوقف شده است.

امید محمدی؛ بازار: موتورسیکلت های برقی تولید داخل با چالش تامین باتری لیتیومی ساخت کشور مواجه شدند، ظاهرا شرکت های مدعی در تامین و تولید باتری لیتیوم موتورسیکلت های برقی که قرار است جایگزین این وسایل نقلیه بنزینی شوند، موفق به پاس کردن «تست های» مربوطه نشدند. رسانه «بازار» طی گزارش ها و مصاحبه ها نسبت به فقدان زیرساخت لازم برای تولید باتری یا حتی بررسی ایمنی آن منتشر کرده است؛ اکنون در فاز صنعتی توانمندی شرکت های بزرگ سازنده باتری در زمینه ورود به وسایل نقلیه مشخص شد. در اینجا باید به وزارت صمت و بازیگران این حوزه یادآور شد که در حال حاضر تکنولوژی تولید باتری ارزان و کارآمد در اختیار چین است؛ چین با سرمایه گذاری هنگفت در زمینه تولید باتری حاضر به انتقال تکنولوژی به سایر کشورها نیست، از همین رو جهت بررسی وضعیت صنعت موتورسکیلت و تولید باتری با رحیم خداپسند تولید کننده موتورسیکلت به گفت و گو پرداختیم؛

* چندی پیش شما طی گفت و گو با «رسانه بازار» اعلام کردید که در حال آماده سازی بستر تولید موتورسیکلت برقی با همکاری شهرداری تهران هستید، آیا محصول شما به مرحله تولید انبوه رسید؟

پروژه تولید موتورسیکلت برقی کار که با همکاری شهرداری تهران در حال انجام بود به دلیل الزام جهت تامین باتری از شرکت های داخلی و عدم موفقیت سازندگان باتری در این زمینه با چالش و توقف مواجه شده است. دو شرکت بزرگ در تولید باتری برای موتورسیکلت مذکور همکاری داشتند، محصولاتی جهت تست عملکرد به ما ارائه کردند. متاسفانه باتری لیتیوم تولیدی این شرکت ها موفقیتی در تست های مورد نیاز نداشتند و به دلیل عدم تامین باتری در داخل کشور پروژه تولید با توقف همراه شد.

* آیا باتری سایر موتورسیکلت های برقی شما وارداتی است؟ موتورسیکلت برقی که قرار بود با همکاری شهرداری تهران تولید کنید، چه مقدار قدرت داشت؟

بله، باتری موتورسیکلت های برقی که در حال تولید هست، وارداتی است. همکاری ما با شهرداری پایتخت مشروط بر داخلی سازی اجزای باتری جهت عدم وابستگی به خارجی ها بود. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید اشاره کنم که موتورسیکلت برقی مورد نظر ۲۵۰۰ واتی بود که با یکبار شارژ می توانست پیمایش بسیار زیادی داشته و هدف جایگزینی با موتورسیکلت های فعلی جهت کارکردن با آن توسط راکبان بود.

* صنایع خودروسازی معتقد هستند که در شش ماهه دوم سال جاری به دلیل عدم تامین ارز مناسب صنایع، پروژه های توسعه به حالت تعلیق درآمد، آیا موتورسیکلت برقی شما نیز از چنین وضعیتی آسیب دید؟

به طور کلی چالش ارزی در تمام صنایع کشور وجود دارد، معتقدم این چالش را نباید به موتورسیکلت برقی گره بزنیم؛ چرا که هدف این پروژه افزایش عمق ساخت داخل قطعات موتورسیکلت الکتریکی بود.

وضعیت معامله موتورسیکلت در بازار شرایط ایده آلی دارد؛ چرا که بیشتر مشتریانی که قدرت خرید خودرو ندارند به سمت تهیه موتورسیکلت آمدند

* درحال حاضر وضعیت بازار موتورسکیلت و معامله این وسایل نقلیه چگونه است؟ آیا افت فروش را تجربه کردید؟

خیر، وضعیت معامله موتورسیکلت در بازار شرایط ایده آلی دارد؛ چرا که بیشتر مشتریانی که قدرت خرید خودرو ندارند به سمت تهیه موتورسیکلت آمدند. البته لازم به ذکر است که معامله در بخش موتورسیکلت های کارکرده به نسبت سالیان گذشته بیشتر شده چرا که قدرت خرید راکبان نیز با افت مواجه شده است.

* آیا در شش ماهه دوم سال جاری باید انتظار افزایش قیمت موتورسیکلت را داشته باشیم؟

افزایش قیمت هر محصولی از جمله موتورسیکلت به شرایط اقتصادی کشور بستگی دارد، از همین رو فعلا آینده بازار موتورسیکلت را نمی توان پیش بینی کرد.

* باتوجه به اینکه وزارت صمت در حال تعریف استراتژی برای صنعت خودرو و حمل و نقل است، از این وزارتخانه چه درخواستی دارید؟

وزارت صمت باید حمایت های لازم از صنعت موتورسیکلت جهت رفع موانع تولید را داشته باشد، سیاستگذاران صنعتی باید مانع تغییر قوانین و وضع دستورالعمل های خلق الساعه باشند. به عنوان تولیدکننده امروز برنامه ریزی ساخت محصولی را دنبال می کنیم، اگر بخواهم بخش تامین قطعات خارج کشور را دنبال کنم که آیین نامه های مربوط تولید محصول در کشور تغییر و اگر بالعکس این فرآیند را پیگیری کنم بخشنامه های مربوط به واردات دستخوش تغییر قرار می گیرد. در اینجا باید یادآور شد که چینی ها به دلیل جبر تحریم های ظالمانه چندان مایل به همکاری در ساخت و تامین موتورسیکلت نیستند.

کد خبر: ۳۰۹٬۴۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha