۵ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۵
بازار بورس، مانع رشد صنعت بیمه شده است!
تحلیل صنعت بیمه

بازار بورس، مانع رشد صنعت بیمه شده است!

اگر بازار بورس اجازه میداد، صنعت بیمه رشد بیشتری را تجربه میکرد؛ امان از معاملات هیجانی و بی تدبیری ها ...!

هادی بهرامی؛ بازار: همانند سایر صنایع، ورود شرکت های بیمه ای به بورس اوراق بهادار به گردش بیشتر نقدینگی و افزایش تقاضا در بازار کمک شایانی میکند؛ لذا توجه به تحرکات این صنعت و بررسی هفتگی آن حائز اهمیت میباشد. به دنبال رشد نرخ تورم، هزینه ها و خسارات وارده، ضریب نفوذ بیمه نیز طی سالیان اخیر افزایش یافته است و نقش صنعت بیمه را روز به روز پر رنگ تر میکند. بازار بورس در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت وضعیت مطلوبی نداشته است؛ سهام شرکت ها را با خروج نقدینگی همراه کرده و سهامداران را نیز به خاک سیاه نشانده است. صنعت بانک و بیمه هم از لحاظ بازاری، همسو با شاخص کل بورس حرکت کرده و بسیاری از ارزش خود را از دست داده اند که در نهایت، تمام بی تدبیری ها، خبر درمانی ها، فشار فروش های پشت پرده، هدایت نادرست نقدینگی و به هم زدن اوضاع بنیادی شرکت ها به ضرر و زیان سهامداران خرد تمام میشود.

شاخص صنعت بیمه طی یک هفته اخیر به میزان ۳.۴ درصد کاهش یافته و از محدوده ۱۰۱ هزار و ۳۰۰ واحد به ۹۷ هزار و ۸۷۰ واحد رسیده است؛ البته باید در نظر داشت که حجم فروش مانند ریزش مرداد ماه ۱۴۰۳ قوی بوده و بنظر میرسد شاخص میل به ریزش بیشتری داشته باشد. گروه بیمه ای نسبت به کل بورس، افت کمتری داشته است، اما سهام شرکت ها و سهامداران آن، قطعا حال خوبی ندارند! صنعت بیمه طی سه ماه اخیر به میزان ۸.۳+ درصد، شش ماه ۱۳- درصد و یک سال ۶+ درصد بازدهی به ثبت رسانده که با توجه به وضعیت بنیادی شرکت ها و بازدهی قیمت سهام، برداشت ما این است که حال صنعت بیمه بهتر از بانک میباشد.

شاخص بیمه در کوتاه مدت، مقاومت داینامیک مینور خود را در محدوده ۱۰۰ هزار واحد شکسته و همین الان هم نظر ما بر صعود شاخص حداقل در کوتاه مدت است و یا در بدترین حالت، شاید روند خنثی در پیش بگیرد. اجازه دهید تکنیکال شاخص را کمی از دورنما بررسی کنیم؛ ما یک حمایت قوی در محدوده ۹۰ هزار واحد داریم و الان ۸ درصد بالاتر از آن قرار داریم که در صورت اجرا شدن سناریوی ریزش، حمایت گفته شده را میتوان سطح جذاب برای سرمایه گذاری در نظر گرفت. شکست مقاومت ۱۱۵ هزار واحد میتواند شاخص را به سمت ATH دو ساله خود پرتاب کند و در صورت عبور از سقف ۱۲۸ هزار واحدی، روند صعودی بزرگ تری ایجاد خواهد شد. اگر قصد سرمایه گذاری و یا میانگین گیری نقطه خرید در صنعت بیمه را دارید، منتظر رسیدن شاخص به کف ۹۰ هزار واحد و یا عبور از سقف ۱۲۸ هزار واحد باشید تا جهت اصلی سهام شرکت های بیمه مشخص شود.

گروه بیمه با ارزش بازار ۱۲۲ هزار میلیارد تومان، ارزش معاملات ۲۹ میلیارد تومان و نسبت قیمت به سود خالص ۹.۲ دوازدهمین صنعت بازار بورس میباشد که از لحاظ بنیادی، وضعیت بسیار بهتری نسبت به بانکی ها و هلدینگ ها دارد؛ زیرا یکی از ویژگی های بیمه این است که هر چه قدر اوضاع اقتصادی بد تر شود، ترس از آسیب، خسارت و افزایش هزینه ها سرمایه بیشتری سمت شرکت های بیمه ای هدایت میشود. سود خالص صنعت در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال های قبل، تقریبا وضعیت خوبی دارد؛ چون روند صعودی سودآوری خود را با وجود شرایط بد اقتصادی از دست نداده است.

بیمه پاسارگاد با ارزش بازار ۴۵ هزار و ۵۲۵ میلیارد تومان، البرز ۱۰ هزار و ۹۶۹ میلیارد تومان و ملت ۹ هزار و ۷۷۷ میلیارد تومان، بزرگ ترین شرکت های بیمه هستند. نکته جالب این است که بیمه پاسارگاد متعلق به بانک پاسارگاد بوده و ۳۷ درصد از کل ارزش بازار صنعت بیمه را در اختیار دارد و روند افزایش ارزش بازار، سودآوری و دارایی ها نشان میدهد گروه مالی پاسارگاد قصد دارد به مرور زمان خود را به جایگاه برتر صنعت برساند.

کد خبر: ۳۰۹٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha