۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
ضایعات یک‌سوم محصولات کشاورزی | مصرف شکر و روغن ۱.۵ برابر استاندارد جهانی
وزیر جهاد کشاورزی عنوان‌کرد:

ضایعات یک‌سوم محصولات کشاورزی | مصرف شکر و روغن ۱.۵ برابر استاندارد جهانی

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ضایعات یک سوم محصولات کشاورزی گفت: بررسی الگوی مصرف دو کالای شکر و روغن نشان می‌دهد میزان مصرف آنها ۱.۵ برابر سند ملی امنیت غذایی بوده و از استاندارد جهانی بیشتر است.

به گزارش بازار، «غلامرضا نوری قزلجه» امروز (دوشنبه) در نخستین همایش ملی اخلاق در کشاورزی و غذا افزود: همه محصولات کشاورزی تولید شده به دست مردم نمی‌رسد و حدود یک‌ سوم محصولات کشاورزی به هدر می رود و باید با اخلاقیات این چالش اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه باید در فرهنگ مصرف محصولات کشاورزی اخلاق مدارانه رفتار شود، افزود: فرهنگ مصرف بر پایه اخلاق منجر به استفاده درست از مواد غذایی می‌شود؛ به طور مثال در دو قلم کالا شکر و روغن به ترتیب یک‌ سوم و ۹۰ درصد وابسته به واردات هستیم.

نوری قزلجه، ادامه این روند را آسیب‌زا برشمرد و گفت: علاوه بر هزینه کرد سنگین در تامین ارز واردات، هزینه کرد خانوار نیز فشاری بر اقتصاد است.

وزیر جهاد کشاورزی آثار این مصرف بی رویه را انواع بیماری دیابتی، قلبی و عروقی و هزینه های بالا در این بخش دانست و افزود: این چالش با ابزار اخلاق قابل رفع است که می توان این مهم را در بخش منابع پایه آب و خاک تعمیم داد.

تاثیر اخلاقیات در حفظ منابع پایه و مصرف بهینه و مواد غذایی

وی در ادامه بیان‌داشت: دین از دو عنصر عقلانیت و اخلاق تشکیل شده است؛ بنابراین ۵۰‌ درصد دین مربوط به اخلاقیات است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اخلاق شامل عدالت و کرامت است، اظهار داشت: بخشی از اخلاق هم در بخش کشاورزی کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: عرصه کشاورزی بسیار وسیع است که اخلاق، فرهنگ و امنیت را نیز در بر می‌گیرد و پرداخت به نظامات اخلاقی از ضروریات در این بخش است.

نوری قزلجه با اشاره به ارتباط انسان با طبیعت، گفت: در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی ارتباطات انسان با انسان و به ویژه در حوزه کشت ارتباط انسان با طبیعت بسیار مهم است.

وی ادامه‌داد: در یک جامعه برای این که ببینیم اخلاق مدارانه رفتار کرده ایم یا خیر، باید دید برخورد افراد جامعه با محیط زیست و منابع پایه تولید آب و خاک چگونه است؟

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به حق و حقوق کشاورزان، اظهار داشت: همه وظایف عدالت اجتماعی و حق را از کشاورزان نباید انتظار داشت.

وی اضافه کرد: کشاورزان هم دارای حقوق اجتماعی هستند که این امر باید مورد توجه قرار بگیرد، شاید که بخشی از چالش های اخلاقی و عدالت اجتماعی موجود در حوزه کشاورزی به این موضوع باز گردد.

نوری قزلجه تصریح کرد: همچنین چالش های زیست محیطی فعلی و تغییرات اقلیمی ویرانگر امروز ناشی از نبود اخلاقیات در عملکرد ما انسان ها است.

وی گفت: در حوزه سلامت غذایی، تکلیف اخلاقی داریم‌ و ضرورت دارد بر مبنای اخلاق فرهنگ سازی کنیم.

کد خبر: ۳۰۸٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha