۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۹
گندمکاران کردستانی چشم انتظار وعده های عملی نشده|عذرخواهی معاون استاندار هم دردی را درمان نکرد
بازار گزارش می دهد؛

گندمکاران کردستانی چشم انتظار وعده های عملی نشده|عذرخواهی معاون استاندار هم دردی را درمان نکرد

سنندج- عدم پرداخت مطالبات گندمکاران کردستانی همچنان ادامه دارد و در حالی که مهر به روزهای پایانی خود رسید ولی همچنان خبری از پرداخت ها نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: مهر ماه به روزهای پایانی خود رسید ولی هنوز نیمی از مطالبات گندمکاران کردستانی پرداخت نشده است و البته در این میان همه وعده های داده شده از سوی مسئولان استانی و کشور نیز عملی نشده است.

داستان تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران کردستانی عمری طولانی دارد و طی حداقل یک دهه اخیر این مهم باعث گلایه کشاورزان کردستانی شده و هر بار مسئولان وعده های متعددی در خصوص رفع این مشکل را مطرح می کنند، ولی همچنان خبری از تحقق این مهم در میان نیست.

کردستان همواره در یک دهه اخیر، یکی از سه استان برتر کشور در زمینه تولید گندم بوده است ولی علیرغم این مهم همواره در زمینه پرداخت مطالبات گندمکاران چالش های جدی وجود دارد که گویا هر سال این سریال باید دوباره تکرار شود.

کردستان به دلیل شرایط جغرافیایی در زمینه برداشت گندم یکی از آخرین های استانهای کشور است و به همین دلیل زمان برداشت این محصول در مقایسه با استانهای جنوبی و مرکزی با تاخیر دو سه ماهه صورت می گیرد.

داستان تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران کردستان این بار و در سال ۱۴۰۳ وارد یک فضای جدید شده است و متاسفانه در حالی که در سالهای قبل میزان تاخیر در پرداخت ها به یک ماه بیشتر هم نمی رسید، ولی این روند در سال جاری بسیار طولانی تر شده است.

تولید بیش از ۱.۷ میلیون تن گندم در استان کردستان

بر اساس اعلام نماینده شرکت بازرگانی دولتی در استان کردستان، در سال جاری هم این استان با تولید بیش از ۱.۷ میلیون تن دومین استان با بیشترین میزان خرید تضمینی گندم در کشور بوده است.

جمال صالحی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: امسال در مجموع یک میلیون و ۱۷۱ هزار و ۴۷۳ تن گندم به ارزش بیش از ۲۰۷ میلیارد ریال از کشاورزان کردستانی خریداری شد.

وی ضمن اشاره به آخرین وضعیت پرداخت ها در زمینه وجه گندم خریداری شده از کشاورزان کردستان، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارهای اعلامی از سوی بانک عامل، میزان پرداخت وجه گندم خریداری شده در استان کردستان به ۵۷ درصد رسیده است.

گندمکاران کردستانی چشم انتظار وعده های عملی نشده|عذرخواهی معاون استاندار هم دردی را درمان نکرد

نماینده شرکت بازرگانی دولتی در استان کردستان با اشاره به اینکه تاکنون ۵۷ درصد پول گندم کشاورزان معادل ۱۱۸ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است، گفت: ۸۹ هزار میلیارد ریال دیگر باقی مانده که پرداخت آن در حال پیگیری است.

پرداخت ۵۷ درصد از مطالبات گندمکاران کردستانی

وی در ادامه با اشاره به کسب رتبه دوم کشور در خرید تضمینی گندم از سوی استان کردستان در سال جاری، گفت: امسال با پیش بینی خرید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ۹۸ درصد این میزان محقق شده است.

در حالی که نماینده شرکت بازرگانی دولتی در استان کردستان از پرداخت ۵۷ درصد از مطالبات گندمکاران این استان خبر می دهد که قبل از این مسئولان کشوری و استانی وعده داده بودند که مطالبات این قشر تا روزهای ابتدایی مهر ماه به صورت کامل پرداخت می شود.

داستان پرداخت مطالبات گندمکاران کردستانی از روزهای نخست دولت چهاردهم همواره مطرح بوده و در این میان وزیر سابق و فعلی جهاد کشاورزی، رئیس جمهور و معاونین وی، رئیس سازمان برنامه و بودجه تاریخ های مختلفی را برای پرداخت مطالبات مطرح کرده اند که البته تاکنون هیچ کدام از وعده های داده شده، عملیاتی نشده است.

وعده های مسئولان کشوری و استانی در خصوص پرداخت مطالبات عملی نشد

آرش لهونی استاندار کردستان در دولت چهاردهم دو هفته قبل و بعد از دیدار با معاون اول رئیس جمهور، وعده پرداخت مطالبات به زودی را مطرح کرد که البته از این وعده نزدیک به ۱۰ روز گذشته و هنوز هم خبری از پرداخت ها در میان نیست.

محسن بیگلری رئیس مجمع نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکر به رئیس جمهور در صحن علنی مجلس خواستار تسریع در پرداخت مطالبات گندمکاران شد که البته از تذکر وی نیز دو هفته می گذرد و باز هم خبری از پرداخت ها نیست.

داستان وعده های بی سرانجام مدیران و مسئولان استانی و کشوری در خصوص پرداخت مطالبات در حالی همچنان ادامه دارد که کشاورزان کردستانی به شدت از وضعیت به وجود آمده گلایه دارند.

گندمکاران کردستانی چشم انتظار وعده های عملی نشده|عذرخواهی معاون استاندار هم دردی را درمان نکرد

علی محمدی از کشاورزان دهگلانی که تنها ۱۰ درصد از مطالبات خود را دریافت کرده به خبرنگار بازار گفت: واقعا بی تفاوتی های مسئولان در خصوص اعتراضات ما جای تعجب دارد و ما از این وضعیت به شدت گلایه مند هستیم.

وی با بیان اینکه حمایت از کشاورز از سوی دولت و مسئولان یک شعار بیش نیست، افزود: در حالی که از زمان تحویل گندم من به دولت بیش ازز ۷۵ روز می گذرد ولی متاسفانه هنوز خبری از پرداخت مطالبات من نیست.

این کشاورز دهگلانی بیان کرد: من واقعا پشیمانم که چرا گندم خودم را به دولت تحویل دادم، اگر به واسطه ها تحویل می دادم الان پولم را دریافت کرده بوده و شرمنده خانواده ام نمی شدم.

عذرخوانی معاون اقتصادی استاندار کردستان از تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان

وی گفت: این تاخیر در پرداخت ها باعث شده است تا من تکلیفم برای کشت در سال آینده را ندانم و این روند بر روی کاهش میزان تولید این محصول در سال آینده تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

داستان وعده های مسئولان استان کردستان در خصوص مطالبات گندمکاران کردستانی البته به عذرخوانی معاون اقتصادی استاندار کردستان انجامید.

علی نوری در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در سنندج از تاخیر به وجود آمده در پرداخت مطالبات کشاورزان گندم کار کردستانی عذرخواهی کرد.

وی بابت تاخیر در تسویه طلب گندمکاران عذرخواهی کرد و گفت: نارضایتی کشاورزان گندمکار از تأخیر در دریافت مطالبات نیازمند توجه و اقدام فوری دولت است.

داستان طولانی شدن روند پرداخت مطالبات گندمکاران تنها مربوط به استان کردستان نیست و بر اساس پیام های مردم در گزارش قبلی خبرگزاری بازار، بسیاری از کشاورزان از استان های مرکزی، جنوبی و غربی کشور از عدم پرداخت مطالبات خود گلایه داشته اند.

کد خبر: ۳۰۸٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • روستای بلبان آباد دهگلان IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
      1 0
      فقط وعده و شعار این هم دولتی که همه منتظر بودند بر خلاف بقیه عمل کنه
    • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
      1 0
      نمی دونم چ گناهی کردیم چه اشتباهی کردیم گندم رو به دولت دادم واقعا براتون متاسفم
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
      1 0
      آقا چرا فقط از کردستان می نویسید پس بقیه استانها چی این چه وضعشه شورش رو در آوردن