دعای عهد و دفع چشم زخم

دعای عهد و دفع چشم زخم

مردمان مذهبی معتقدند که چشم زخم یا به قولی از مردم سنتی چشم نظر یکی از باور های آدم هست که از چشم بعضی از افراد اتفاقات عجیبی میوفتد که باعث ویرانی یا دیوانه کردن زندگی اشخاص میشود.

درمان قرآنی چشم زخم

آیه۵۱ سوره قلم خطاب به رسول خدا صلی الله علیه و آله از چشم زخم کافران خبر داده،‌ فرمود. «وَ إِنْ یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ» ترجمه: یعنی و کافران زمانی که قرآن را شنیدند، نزدیک بود تو را با چشمانشان بلغزانند (و از پای درآورند) و می‌گویند: بی‌تردید او دیوانه است.

چشم زخم چیست؟

مردمان مذهبی معتقدند که چشم زخم یا به قولی از مردم سنتی چشم نظر یکی از باور های آدم هست که از چشم بعضی از افراد اتفاقات عجیبی میوفتد که باعث ویرانی یا دیوانه کردن زندگی اشخاص میشود. جالبه بدونید که چشم زخم به صورت متعددی در قرآن و احادیث اسلام آمده که براتون چندتاشو مثال میزنیم.

و در ادامه نیز راه کاری مهمی برای دفع چشم زخم در این مقاله اشاره خواهد شد ، ان شاء الله
آیه۵۱ سوره قلم خطاب به رسول خدا صلی الله علیه و آله از چشم زخم کافران خبر داده،‌ فرمود.
«وَ إِنْ یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ»
ترجمه: یعنی و کافران زمانی که قرآن را شنیدند، نزدیک بود تو را با چشمانشان بلغزانند (و از پای درآورند) و می‌گویند: بی‌تردید او دیوانه است.
امیرالمؤمنین علیه‌السلام چشم زخم را از حقایق نظام عالم معرفی کرده،‌ می‌فرماید «الْعَیْنُ حَقٌّ». یعنی چشم‌زخم حق است.
صفوان از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند «اگر گورها را برای شما بشکافند، البته بنگرید که بیشتر مرده‌های شما برای چشم زدن مردند، زیرا اثر چشم، حق است»
لَوْ نُبِشَ لَکُمْ عَنِ الْقُبُورِ لَرَأَیْتُمْ أَنَّ أَکْثَرَ مَوْتَاهُمْ بِالْعَیْنِ لِأَنَّ الْعَیْنَ حَقٌّ این حدیث امام تصریح دارد اکثر مردگان بر اثر چشم زخم بر گورها آرمیدند. بعد حضرت در ادامه و در بیان راهکار دفع چشم زخم فرمود «بدان که رسول خدا فرمود: چشم اثر دارد و هر که خوشش آید از چیزی که برادرش دارد، باید در باره آن خدا را بیاد آورد، که با یاد خدا زیانی بدان نرساند.» أَلَا إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ الْعَیْنُ حَقٌّ فَمَنْ أَعْجَبَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیْءٌ فَلْیَذْکُرِ اللَّهَ فِی ذَلِکَ فَإِنَّهُ إِذَا ذَکَرَ اللَّهَ لَمْ یَضُرَّه.
(بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج۶۰، ص: ۲۵)

چشم زخم در بین علمای شیعه
بجز اینکه چشم زخم را در روایات و قرآن پیدا کنیم بلکه خیلی از علمای اسلام هم به این موضوع اشاره های زیادی کردند همچون از عالم بزرگ شیعه آیت الله بهجت (ره) می پرسند: برای دفع حسادت و چشم زخم که به او حسادت می‌ورزند و اذیتش می‌کنند، چه کار کنیم؟
جواب آیت الله بهجت: معوذتین را زیاد بخواند. چهار قل را در وقت خواب زیاد بخواند. اگر بتواند، حرز جواد را تحصیل بکند، به دستش ببندد، یا در بغلش بگذارد (و همراه داشته باشد).
 

دعای عهد و دفع چشم زخم


چشم زخم در بین علمای شیعه

چه کسی چشم میزند؟
برطبق این باور کسی که چشم میزند لازم نیست علامت یا ویژگی خاصـی داشـته باشد. او میتواند دوست، همسایه، فرد غریبه، قوم و خویش، رهگذر، افراد همان خانه یا حتی خود شخص باشد. حتی میگویند مادر هم از روی علاقـه زیـاد ممکـن اسـت
فرزندش را چشم بزند. کسی که چـشم مـیزنـد حتـی امکـان دارد ازنظـر اقتـصادی و اجتماعی و فرهنگی و سایر جهات نیز برتر از فرد چشم خورده باشد. بعضی می گوینـد اگر خانم بارداری به جسدی چشمش بیفتد، بچهاش چشمشور خواهد داشت.
راهکار های دفع چشم زخم: حرز امام جواد علیه السلام - اسفند دود کردن - ماشاءالله گفتن در حال تعریف کردن - صدقه دادن رفع بلاء و...
در دوران قدیم تخم مرغ شکستن هم یکی از راهکار های شناسایی کردن فرد چشم شور بوده که امروزه عده زیادی این روش را خرافات می نامند.
قربانی کردن یکی دیگر از راه های مفید و پر خاصیت در مورد چشم نظر می باشد که هر شخصی قربانی انجام دهد از تاثیرات خوبی برخوردار میشه که یکی از این خواص ها دفع چشم زخم هست.

خواص حرز امام جواد علیه السلام

۱. در امان ماندن از سوختن و آتش گرفتن
۲. در امان بودن از مسخ و تغییر خلقت
۳. رهایی از بیماری
۴. گشایش کار
۵. گشایش بخت
۶. افزایش رزق روزی
۷. محتاج نشدن به کمک غیر خدا
۸. توانمند شدن و افزایش قدرت بدنی و روحی
۹. کوچک شدن سختی ها و مشکلات
۱۰. افزایش مهر و محبت
۱۱. رو شدن دست دزد و بازگشت اموال سرقتی
۱۲. تقویت روابط خانوادگی زن و شوهر و فرزندان
۱۳. جذب افراد نیکوکار و صالح
۱۴. دفع افراد شرور و بد از زندگی روزانه
۱۵. در امان ماندن از مرگ بد و ناگهانی
۱۶. دفع بلا و دفع شیاطین و دفع اجنه
۱۷. افتادن ترس دارنده حرز در دل ستمگران
۱۸. کمک به دارنده ی حرز در بالا رفتن از پله های موفقیت کاری و شغلی
۱۹. لذت بخش شدن عبادت و سحرخیزی
۲۰. رسیدن به حاجت ها و شدنِ آنچه که آرزو دارد
۲۱. به دست آوردن هر امر مُباح و مشروع
۲۲. رو شدن دست کسانی که پشت سر دارنده ی حرز بدگوئی و غیبت کردند
۲۳. بر گشتن ضرر و آسیب به کسانی که خواستار ضربه زدن به دارنده ی حرز می باشند
۲۴. افتادن محبت فرد دارنده ی حرز در دل همسر و فرزندان
۲۵. مورد مهربانی و شفقت و عشق واقع شدن دارنده ی حرز
۲۶. در امان ماندن از کوری
توجه: تمامی این خواص حرز مبارک و عظیم الشأن امام جواد(علیه السلام) از متن دعا و داستان اصلی آن در کتاب مهج الدعوات سیدبن طاووس و از لابلای احادیث معصومین و کلام بزرگان و تجربه‌ی دارندگان این حرز شریف در شأن این دعای نورانی استخراج شده است.

دعای عهد و دفع چشم زخم


اینستاگرام و چشم خوردن افراد !

متاسفانه امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی خیلی از مردم به نمایش دادن زندگی خود و داشته های خود در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام می پردازند و غافل از این مطلب هستند که یکی از دلایل بزرگ پی آمدهای بلا و چشم خوردن ها و مریض شدن ها همین به رخ کشیدن و در معرض چشم قرار دادن هایی است که خودشان باعث و بانی آن می شود ، چه لزومی دارد که دارایی ها خود را به نمایش بگذارند و کنار آه و حسرت دیگران برای خود تیرهای بلا و چشم خوردن را به ارمغان آورند !
یکی دیگر از راه های که برای خیلی بین ما ایرانیان برای دفع چشم زخم رواج دارد استفاده از اسپند دود کردن است که حتما برای شما عزیزان توصیه می شود ، خصوصا برای کودکان که خواه ناخواه مردم با دیدن آنها باعث چشم زدن آنها می شوند.
خلاصه مطلب آنکه چشم زخم را جدی بگیرید که باعث و عامل بسیاری از مشکلات همین چشم زخم است. این مطلب توسط عطاری آنلاین اسرارالشفاء تهیه شده است.

آداب خواندن دعای عهد

دعایی که در عموم مردم معروف است به دعای عهد, یعنی عهد بستن با امام زمان عجل الله تعالی شریف که این دعا آرامش زیادی به روح آدم میده و باعث میشه هر روز صبح که این دعا را بعد نماز صبح تلاوت میکند یک روز خوبی را شروع کند.

دعای عهد با صوت قاری های متعددی قرائت شده است, ولی معروف ترین آنها دعای عهد فرهمند است که این صوت خیلی ها باهاش خاطرات دارند و هر کسی که صوت استاد فرهمند را میشنود یاد دعای عهد میوفتد

امام صادق(علیه السلام) می‌فرمایند:

هرکس چهل صبحگاه این دعا را بخواند از یاوران حضرت قائم(عجل الله تعالی شریف) خواهد بود و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد خدای تعالی او را زنده خواهد کرد تا در رکاب آن جناب جهاد نماید و به شماره هر کلمه از آن هزار حسنه برایش نوشته می‌شود و هزار کار بد از او محو می‌گردد.

منبع: مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۸۳، ص۲۸۴

دعای عهد را به نیابت از همه رفتگان و پیامبران و شهدا هم می تونید بخونید و روح آنهایی که رفتند را هم شاد کنید...

کد خبر: ۳۰۷٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha