۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
کاهش شکاف دلار نیمایی و آزاد به سود شرکت ها و تولید کشور است| نقد شوندها همچنان جذابند!
بورس در یک نگاه؛

کاهش شکاف دلار نیمایی و آزاد به سود شرکت ها و تولید کشور است| نقد شوندها همچنان جذابند!

کاهش هرچه بیشتر فاصله دلار بازار آزاد و نیما به نفع صادرات و کامودیتی‌محورهاست و بازار سرمایه و در بعد بزرگ‌تر تولید کشور از این محل منتفع می‌شوند.

سمیه شوریابی؛ بازار: دومین روز معاملاتی هفته با افزایش ۱۱۰۰ واحدی شاخص کل و قرارگرفتن این نماگر در ارتفاع دو میلیون و ۱۱۵ هزار واحد به پایان رسید.

شروع مثبت بازار دوام چندانی نداشت و افزایش عرضه ها موجب شد که بیش از ۲۰۰ نماد کار خود را با صف فروش به پایان برسانند، وپارس و پارسیان صف خرید سنگین داشتند و در نیمه دوم بازار نمادهای شاخص ساز با حمایت حقوقی ها همراه بودند.

همچنین امروز صندوق های طلا مثبت باز شدند که نشان می دهد منفی امروز علاوه بر اثر انتشار سنگین اوراق، می تواند ناشی از تقویت ریسک سیستماتیک باشد.

استقبال از سهام نقدشونده

بازار سرمایه که در اقیانوس ابهامات مختلف و مخصوصاً ابهامات سیاسی و نظامی در حال غرق شدن بود روز گذشته و با افزایش دامنه نوسان به مثبت و منفی سه درصد نفس گرفت.

می‌توان گفت اگرچه از جو منفی و سنگینی که تا هفته گذشته در بازار حکمفرما بود کاسته شده، اما اعتماد هنوز به سهامداران برنگشته است و در حال حاضر سرمایه‌گذاران بیشتر به سمت سهامی می‌روند که قابلیت نقدشوندگی بیشتری دارند.

دلار نیما اما به عنوان یکی از نقاط روشن بازار سرمایه که حتی در روزهای رکود و سختی همچنان به روند رو به رشد خود ادامه می‌داد، به یکی از متغیرهای بنیادین خوشایند بازار تبدیل شده است، طبیعتا کاهش هرچه بیشتر فاصله دلار بازار آزاد و نیما به نفع صادرات و کامودیتی‌محورهاست و بازار سرمایه و در بعد بزرگ‌تر تولید کشور از این محل منتفع می‌شوند.

لازم به ذکر است که محدودیت دامنه نوسان که خود عاملی برای القای فضای ریسکی به سهامداران بود کمی بازتر شده اما همین موضوع که نقطه مثبت بازار این روزها و بخش بزرگی از علت سبزی روز گذشته بورس است هنوز پایدار نشده، سایه ریسک سیاسی اگرچه کمرنگ شده اما همچنان بر سر بازار هست و در صورت بازگشت این ریسک طبیعتاً احتمال محدود شدن مجدد دامنه نوسان هم گزینه روی میز است.

از سوی دیگر انتخابات آمریکا به عنوان یک متغیر مهم، بر رفتار محتاطانه فعالان در بازار سرمایه شدت بخشیده و طبیعتاً این موضوع در سایر بازارها نیز حکمفرما و متغیر تأثیرگذاری است.

کد خبر: ۳۰۷٬۵۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha