۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴
گسترش بریکس و ظهور نظم جهانی جدید
چالش بزرگ سلطه دیرینه غرب بر اقتصاد جهانی

گسترش بریکس و ظهور نظم جهانی جدید

بریکس با شهرت روزافزون و افزایش عضویت خود، دیگر فقط یک بلوک اقتصادی نیست، بلکه در حال تبدیل شدن به معمار کلیدی نظم نوین جهانی است که سلطه دیرینه قدرت های غربی را به چالش می کشد.

بازار؛ گروه بین الملل: « روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی با حضور در جمع رووسای بانک مرکزی کشورهای عضو بریکس حضور پیدا کرد و پیشنهاداتی را برای مبادله ارزی داد . در این نشست که در مسکو برگزار شده بود گام بلندی در پایان دادن هژمونی و سلطه دلار بر بازارهای جهانی برداشته شد که می تواند نقطه عطفی در این باره باشد که عملا نظم نوینی بر اقتصاد جهانی حاکم خواهد شد به ویژه آن که این کشورها برنامه های فراتر از بر هم زدن نظم استعماری ارزی دارند.

«نجاتم بابایف» در طی مقاله ای نوشت: در عصری که با جهانی شدن سریع و پویایی قدرت در حال تغییر تعریف شده است، بلوک بریکس - متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی - به عنوان یک بازیگر قدرتمند در عرصه بین المللی ظاهر شده است. بریکس با شهرت روزافزون و افزایش عضویت خود، دیگر فقط یک بلوک اقتصادی نیست. بلکه در حال تبدیل شدن به معمار کلیدی نظم نوین جهانی است که سلطه دیرینه قدرت های غربی را به چالش می کشد.
همانطور که ما پیچیدگی های قرن بیست و یکم را بررسی می کنیم، بریکس خود را به عنوان یک وزنه موازنه قرار داده و از جهانی چند قطبی حمایت می کند. بریکس در حال حاضر کشش سیاسی پیدا کرده و در سال های اخیر این بلوک به طور فزاینده ای خود را به عنوان یک نیروی مهم در سیاست جهانی مطرح کرده است. نفوذ سیاسی کشورهای بریکس در حال تغییر شکل روابط بین المللی و به چالش کشیدن هژمونی سنتی قدرت های غربی است.
از لحاظ تاریخی، حکمرانی جهانی تحت سلطه چند کشور غربی بوده است که نهادهایی را برای انعکاس منافع خود شکل داده اند. سازمان ملل، صندوق بین المللی پول (IMF) و بانک جهانی اغلب سیاست های همسو با دیدگاه های غربی را در اولویت قرار داده اند. بریکس با حمایت از نمایندگی عادلانه تر در عرصه بین المللی به دنبال اصلاح این عدم تعادل است. کشورهای عضو آن دیدگاه مشترکی برای ترویج جهان چندقطبی دارند.

بریکس روابط نزدیک‌تری را با سایر اقتصادهای نوظهور در آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا بررسی کرده است

پتانسیل اقتصادی کشورهای بریکس را نمی توان دست کم گرفت. در مجموع، آنها بخش قابل توجهی از جمعیت و تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهند. این قدرت اقتصادی به نفوذ سیاسی تبدیل می شود و به بریکس اجازه می دهد تا از موضع قدرت مذاکره کند. ابتکاراتی مانند بانک توسعه جدید (NDB) بودجه برای پروژه های زیربنایی، تقویت توسعه در کشورهای عضو و ارائه جایگزینی برای موسسات مالی غربی فراهم می کند. علاوه بر این، بریکس روابط نزدیک‌تری را با سایر اقتصادهای نوظهور در آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا نیز بررسی کرده است.
گسترش اخیر بلوک بریکس با اعضای جدید، لحظه مهمی در روابط بین الملل است. با پیوستن آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران و عربستان سعودی به این صفوف، تعداد اعضاء بریکس تنها در حال افزایش است بلکه در حال بازتعریف پویایی قدرت جهانی است. اعضای جدید در حال تقویت نقش مسلط بلوک به عنوان تامین کنندگان بخش انرژی و مواد خام به ویژه نفت خام، منیزیم و گرافیت هستند.
پیش از این «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه اعلام کرده بود که ۳۴ کشور به نوعی به شرکت در بریکس علاقه نشان داده اند و ما نمی توانیم علاقه فزاینده بسیاری از کشورها به بریکس را نادیده بگیریم.

اعضای جدید بریکس در حال تقویت نقش مسلط بلوک به عنوان تامین کنندگان بخش انرژی و مواد خام به ویژه نفت خام، منیزیم و گرافیت هستند

با عضویت ایران در این گروه بخش بزرگی از مشکلات صادراتی این کشور به واسطه بازار بزرگ کشور های عضو حل می شود و صادرات کالاهای ایرانی افزایش خواهد یافت. همچنین در زمینه واردات نیز مزایایی وجود خواهد داشت و تهران می تواند قطعات، تجهیزات و دیگر ملزومات مورد نیاز خود را برطرف کند. از دیگر مزایای عضویت ایران در بریکس بحث سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاری خارجی است که در سال های اخیر به واسطه ریسک های اقتصادی و سیاسی و تحریم های اعمال شده از سمت امریکا به پایین ترین حد خود رسیده است. پیش بینی می شود با عضویت ایران در گروه بریکس ، کشور های عضو این گروه سرمایه گذاری های بیشتری را در ایران انجام دهند.

کد خبر: ۳۰۷٬۴۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha