۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۴
رشد سودسازی و عملکرد درخشان بانک سامان
تحلیل جامع بانک سامان

رشد سودسازی و عملکرد درخشان بانک سامان

بانک سامان یک شرکت ارزنده نسبت به سایر هم گروهی های خود میباشد که بدون حمایت دولت و بدور از حواشی بر روی بهبود عملکرد مالی تمرکز کرده است.

هادی بهرامی؛ بازار: صنعت بانکداری نقش مهمی در گردش نقدینگی ایفا میکند و یکی از ستون های اصلی اقتصاد کشور میباشد که تحلیل و بررسی شاخص صنعت و سهام موسسات آن، جهت اتخاذ تصمیمات مالی درست، حائز اهمیت میباشد. بانک سامان دهمین بانک بورسی برتر از لحاظ ارزش بازار میباشد که روند صعودی خوبی را در سودسازی و فعالیت در پیش گرفته و یکی از موسسات سالم و بی حاشیه ای است که سال به سال خلق ارزش میکند. در ادامه به تحلیل بنیادی و تکنیکال بانک سامان میپردازیم تا سرمایه گذاران و سپرده گذاران با آگاهی بیشتری تصمیمات مالی خود را بگیرند.


معرفی و جایگاه شرکت
بانک سامان شرکت خدمات مالی و بانکداری ایرانی است که با ۱۳۷ شعبه و ۲ هزار و ۷۸۱ نفر پرسنل در سراسر کشور در زمینه ارائه خدمات بانکداری اختصاصی، بانکداری شرکتی، کارت اعتباری، مدیریت سرمایه‌ گذاری و خدمات بیمه فعالیت میکند. بانک سامان در سال ۱۴۰۲ توانست اقدامات جالب توجهی را محقق سازد که برخی از آن ها عبارت اند از : افزایش کارایی نیرو های فروش، تخصصی کردن خدمات ارائه شده از طریق چهار گروه شعبه، جذب ۳.۸ میلیون نفر مشتری از طریق بلو بانک و افزایش حجم عملیات ارزی.

ارزش بازار سامان در بورس، مبلغ ۱۴ هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۸.۳ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد.


ترکیب سهامداران
صندوق بازارگردانی پاداش با مالکیت ۷.۴ درصد به ارزش ۱۰۸۰ میلیارد تومان در جایگاه اول، شرکت توسعه سرمایه گذاری سامان با مالکیت ۴.۸ درصد به ارزش ۶۹۷ میلیارد تومان در جایگاه دوم، هلدینگ سرآمد با مالکیت ۴.۵ درصد به ارزش ۶۵۳ میلیارد تومان در جایگاه سوم، صندوق حمایت و بازنشستگی کارک فولاد با مالکیت ۴.۲ درصد به ارزش ۶۱۱ میلیارد تومان در جایگاه چهارم و یک شخص حقیقی با مالکیت ۳.۳ درصد به ارزش ۴۹۰ میلیارد تومان، بزرگ ترین سهامداران عمده بانک سامان هستند.


تحلیل سود و زیان
جمع درآمد های عملیاتی ناشی از تسهیلات، سپرده گذاری و اوراق بدهی بانک سامان در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۲۷ هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان به ثبت رسیده که ۲۲ هزار و ۱۱۴ میلیارد تومان از آن، صرف هزینه سود سپرده ها شده است. هزینه های اداری، عمومی و فروش به مبلغ ۴ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان، هزینه مطالبات مشکوک الوصول ۸۰۰ میلیارد تومان، خالص درآمد کارمزد ۱ هزار و ۴۴۴ میلیارد تومان، درآمد معاملات ارزی ۱ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان و در نهایت، هزینه مالیات ۸۰۰ میلیارد تومان میباشد.

رشد سودسازی و عملکرد درخشان بانک سامان


با توجه به صورت سود و زیان بانک در سال ۱۴۰۲، جمع درآمد های عملیاتی ۴۶ درصد، هزینه سود سپرده های مشتریان ۴۹ درصد، درآمد معاملات ارزی ۶۴ درصد، هزینه های اداری ۴۳ درصد و مالیات ۳۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. با مشاهده نمودار ۸ ساله اخیر درآمد و هزینه های عملیاتی چنین برداشت میشود که سامان در ابتدا زیان ده و رو به افت حرکت میکرد؛ اما در حال حاضر روند صعودی اسپایک به خود گرفته است. خبر مثبت این است که هزینه های اصلی بانک همان به اندازه درآمد ها رشد را تجربه میکنند و دلیل اصلی سودسازی رو به رشد، بیشتر بودن مبلغ درآمد از هزینه میباشد.

درآمد های عملیاتی بانک طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ به مبلغ ۲۰ هزار و ۸۴ میلیارد تومان شناسایی شده که نسبت به ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۷ درصد افزایش یافته است و این نشان دهنده بهبود روزافزون کیفیت عملکرد بانک در دوره های مالی کوتاه نیز میباشد. سود خالص بانک نسبت به سال های قبل، افزایش چشمگیری را تجربه کرده است که در حالت کلی، عملکرد فوق العاده ای را نسبت به سایر همگروهی های خود رقم زده است!


درآمد های عملیاتی بانک طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ به مبلغ ۲۰ هزار و ۸۴ میلیارد تومان شناسایی شده که نسبت به ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۷ درصد افزایش یافته است. مبالغی که طی هر ماه به عنوان درآمد شناسایی شده است، نسبت به درآمد هر ماه در مدت مشابه سال گذشته افزایش خوبی را تجربه کرده و این نشان دهنده بهبود روزافزون کیفیت عملکرد بانک در دوره های مالی کوتاه نیز میباشد.

رشد سودسازی و عملکرد درخشان بانک سامان


و در نهایت، سود خالص بانک سامان در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۴ هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان به ثبت رسیده که نسبت به یک سال گذشته به میزان ۳۱ درصد، دو سال گذشته ۱۱۳ درصد، پنج سال گذشته ۲۰۶۸ درصد و هشت سال گذشته ۵۵۳۸۸ درصد افزایش یافته است که در حالت کلی، عملکرد فوق العاده ای را نسبت به سایر هم گروهی های خود رقم زده است! سود خالص بانک سامان برای یک سال مالی ۱۴۰۳ به مبلغ ۶ هزار و ۵۵۶ میلیارد تومان و سود به ازای هر سهم (EPS forward) ۸۲ تومان با P/E ۳ (با در نظر گرفتن قیمت بازار ۲۵۰ تومان در انتهای سال) برآورد میشود و اگر اتفاق خاصی نیفتد، این روند میتواند به صعود خود ادامه داده و بانک را در بهترین وضعیت سودسازی قرار دهد.

رشد سودسازی و عملکرد درخشان بانک سامان


تحلیل نسبت های مهم سودآوری
حاشیه سود ناخالص هر شرکت، یکی از مهم ترین متریک های تحلیل سود و زیان میباشد که حتی قبل از حاشیه سود عملیاتی و خالص اولویت پیدا میکند. حاشیه سود ناخالص بانک در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۸.۵ درصد برآورد گردیده که نسبت به سال گذشته اش، کمی کاهش پیدا کرده است؛ البته نسبت به میانگین ۵ ساله هنوز در وضعیت خوبی قرار دارد. تنها مشکل بانک این است که درآمد های عملیاتی به مرور زمان توانایی پوشش هزینه سود سپرده ها را از دست میدهد و علت اینکه سود خالص روند رو به رشد دارد، درامد های ناشی از سرمایه گذاری، کارمزد ها، سایر درآمد ها و در مقابل، کنترل هزینه ها میباشد.

سود خالص بانک سامان برای یک سال مالی ۱۴۰۳ به مبلغ ۶ هزار و ۵۵۶ میلیارد تومان و سود به ازای هر سهم (EPS forward) ۸۲ تومان با P/E ۳ (با در نظر گرفتن قیمت بازار ۲۵۰ تومان در انتهای سال) برآورد میشود. خالص ارزش دارایی های شرکت به ازای هر سهم (NAV) تقریبا ۷۰۰ تومان برآورد شده است که ۳.۹ برابر قیمت بازار است و نشان میدهد یکی سهم های ارزنده صنعت بانکداری میباشد.


شاخص بازده دارایی ها (ROA) به عنوان یکی از مهم ترین و بهترین نسبت های مالی در کنار بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) مورد استفاده قرار میگیرد که در ادامه به بررسی کامل خواهیم پرداخت. بازده دارایی های بانک در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲ درصد و بازده حقوق صاحبان سهام ۳۳ درصد است که نسبت به سال گذشته وضعیت تقریبا ثابتی داشته اند ولی نسبت به میانگین ۵ ساله روند صعودی قابل قبولی دارد. در نظر داشته باشید که دارایی های شرکت نسبت به سود خالصی که میسازد بسیار زیاد است و دارایی های نقد شونده و غیر عملیاتی که وجود دارند، اگر به نرخ روز تجدید ارزیابی شوند، وضعیت مالی شرکت از این هم بهتر میشود و اگر بتوانند این دارایی ها را در راه سودسازی و یا کاهش هزینه ها به کار گیرند، منافع بیشتری هم نصیب میشود.


برآورد NAV شرکت
بانک سامان ۲۲ هزار و ۸۶ میلیارد تومان در املاک، ۹ هزار و ۱۳۹ میلیارد تومان در اموال غیر منقول و ۷ هزار و ۸۵۷ میلیارد تومان نیز در سهام سرمایه گذاری کرده است که جمعا مبلغی حدود ۳۹ هزار و ۸۹ میلیارد تومان میشود. خالص ارزش دارایی های شرکت به ازای هر سهم (NAV) تقریبا ۷۰۰ تومان برآورد شده است که ۳.۹ برابر قیمت بازار است و نشان میدهد یکی سهم های ارزنده صنعت بانکداری میباشد؛ زیرا هم خالص ارزش دارایی چشمگیری دارد و هم سودسازی رو به رشد که هر دو ارزش ذاتی سهام بانک را افزایش میدهند.


تحلیل تکنیکال سامان
قیمت سهام بانک سامان طی یک سال اخیر و پس از افزایش سرمایه، افت زیادی را متحمل نشده و میانگین ۱۰ درصد ریزش را تجربه کرده است و در حال حاضر در محدوده ۱۸۳ تومان قرار دارد. بهترین حمایت های معتبر جهت سرمایه گذاری کم ریسک ۱۷۵ تومان و بخصوص ۱۶۰ تومان میباشد که میتواند سکوی پرتاب قیمت به سمت اهداف بالا تر باشد. مقاومت ۲۰۰ تومان یک سقف ماژور و مانع رشد قیمت است که در صورت شکست آن، میتوان به صعود بیشتر قیمت و ثبت بازدهی بیش از ۱۰۰ درصد امیدوار بود.


سخن پایانی
تحلیل های انجام شده به صورت خلاصه وار در این مقاله نوشته شده اند تا خارج از حوصله مخاطبان عزیز نباشد؛ البته باید در نظر داشت که تحلیل و نظر هیچ کسی قطعی نیست تصمیم گیرنده نهایی خود سرمایه گذار یا سپرده گذار است. سامان از معدود بانک هایی است که هم روند سودسازی رو به رشدی دارد و هم دارایی های ارزنده که اگر در مسیر درست و درآمد زا قرار گیرند، وضعیت مالی خوبی را در پیش خواهد داشت. در حالت کلی، سامان سهام ارزنده ای است که پیشنهاد میشود اگر به دنبال یک موقعیت بهینه جهت سرمایه گذاری در صنعت بانکداری بورسی و یا میانگین گیری نقطه خرید هستید، این سهم را مورد بررسی قرار دهید.

کد خبر: ۳۰۷٬۲۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha