۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶
نقش گلستان در امنیت غذایی پررنگ اما قربانی اقتصاد دستوری شده
دبیر انجمن تولید کنندگان زنجیره ای گوشت مرغ ایران:

نقش گلستان در امنیت غذایی پررنگ اما قربانی اقتصاد دستوری شده

گرگان- مبصری، دبیر انجمن تولید کنندگان زنجیره ای گوشت مرغ ایران گفت: گلستان در امنیت غذایی کشور نقش بسیار پررنگی دارد اما قربانی اقتصاد دستوری شده و از این مساله ضرر می کند.

به گزارش بازار، رضا مبصری در مراسم گرامیداشت هفته دامپزشکی اظهار کرد: استان گلستان تولید کننده ۱۱ درصد گوشت مرغ کشور و همچنین تولید کننده هشت درصد تخم مرغ کشور است که با توجه به اینکه گلستان ۲.۵ درصد جمعیت کشور را دارد، پنج برابر نیاز استان گوشت مرغ تولید می شود.

دبیر انجمن تولید کنندگان زنجیره ای گوشت مرغ ایران افزود: گلستان پیشتاز تامین امنیت غذایی در حوزه پروتئین حیوانی است و تامین کننده ۴۵ روز غذای کشور است.

وی ادامه داد: متاسفانه اقتصاد دستوری به این صنعت دیکته می شود که با بازار، نهاده و قیمت دستوری، گلستان بیشترین ضرر را متحمل می شود.

مبصری تصریح کرد: ۶ درصد تولید ناخالص ملی ایران از بخش کشاورزی تامین می شود این در حالی است که ۱۴ درصد نیروی کار در این بخش کار می کنند.

وی اضافه کرد: ۵۲ درصد از تولید ناخالص ملی در ایران از بخش خدمات بوده که ۵۲ درصد نیروی کار کشور نیز در همین بخش شاغل هستند و نسبت آن یک به یک است.

دبیر انجمن تولید کنندگان گوشت مرغ کشور ادامه داد: اگر درآمد کشاورزی کاهش پیدا کند ریزش شدیدی را در تعداد نیروی کار این بخش شاهد خواهیم بود.

وی گفت: طرح ارتقا کیفیت گوشت مرغ که توسط سازمان دامپزشکی در سال ۹۸ ارائه شده بر زمین مانده و قیمت های دستوری مانعی برای اجرای این طرح است چراکه ممکن است با اجرای این طرح حدود ۱۵ درصد قیمت مرغ افزایش پیدا کند.

مبصری تصریح کرد: ۱۰ هزار تومان تغییر در قیمت گوشت مرغ در طول سال، ۳۰۰ هزار تومان هزینه برای هر نفر ایجاد می کند اما اگر این پروتئین پر مصرف سلامت نباشد هزینه گزافی به جامعه تحویل می کند.

دبیر انجمن تولید کنندگان زنجیره ای گوشت مرغ ایران گفت: سهم صنعت طیور از مجموع GDP کشور ۱.۳ درصد است و سهم این صنعت از GDP در استان گلستان که ۱۱ درصد گوشت مرغ کشور است نیز ۱.۳ درصد است.

کد خبر: ۳۰۷٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha