۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
دردسرهای تامین ارز و ثبت و سفارش برای تولید کنندگان|  با تمام دنیا می توانیم رقابت کنیم
یک فعال صنعتی در گفتگو با بازار:

دردسرهای تامین ارز و ثبت و سفارش برای تولید کنندگان| با تمام دنیا می توانیم رقابت کنیم

خادمی مدیرعامل شرکت وطن گسترده با بیان اینکه کشش بالایی در بازارهای صادراتی برای محصولاتی چون فیلم استرج وجود دارد ولی ماشین آلاتمان جوابگوی تولید بیشتر نیست، گفت: قدرت رقابت با تمام دنیا را داریم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: سعید خادمی مدیرعامل شرکت وطن گسترده در گفتگو با بازار با بیان اینکه تمام فعالان اقتصادی در کشور با چند چالش بزرگ در کشور دست و پنجه نرم می کنند، در توضیح آن گفت: ناترازی انرژی مشکلات متعددی را در فرآیند تولید ایجاد کرده است. طوری که شاهد بودیم در تابستان امسال بسیاری از واحدهای صنعتی قادر به تولید با تمام ظرفیت خود نبودند.

او ادامه داد: امسال برای اینکه خسارت های قطعی برق را به حداقل برسانیم واحد تولیدی خود را ژنراتور برق تجهیز کردیم. اما استفاده از این دستگاه هم مشکلات خود را داشت. چرا که یک سوم سهمیه تعیین شده به ما گازوییل اختصاص پیدا می کرد و ما ناچار بودیم که سوخت مورد نیاز خود را از بازار آزاد و به قیمت لیتری ۱۱ تا ۱۵ هزار تومان خریداری کنیم.

او مشکل دیگر صنعت را کمبود نیروی انسانی دانست و افزود: متاسفانه نیروی ماهر و متخصص در کشور کمیاب شده است. چالش سوم هم مربوط به مشکلات موجود در زمینه تامین مواد اولیه است.

خادمی با اشاره به چالش های موجود در زمینه واردات ماشین آلات و تجهیزات جدید گفت: متاسفانه انجام فرآیند ثبت و سفارش در وزارت صمت به سختی انجام می شود. طوری که ثبت و سفارش یک دستگاه خود ما چیزی حدود ۵ ماه زمان برد. البته تولیدکننده بعد از اینکه از این خوان گذر کرد، درگیر مشکلات موجود در فرآیند تامین ارز در بانک مرکزی می شود. هم اکنون دستگاهی که به ما چین سفارش داده ایم، مدت هاست که آماده تحویل بوده اما متاسفانه به دلیل عدم تخصیص ارز (بیش از ۴ ماه طول کشیده است) موفق به واردات آن نشدیم.

این فعال صنعتی در بخش دیگری از سخنان خود بروکراسی اداری پیچیده در کشور را مورد انتقاد قرار داد و افزود: سامانه های جدیدی هر روز در کشور ایجاد می شوند که با راه اندازی آنها تنها فرآیند تولید و تجارت سخت تر و پیچیده تر می شود.

او اما می گوید: با وجود همه مشکلاتی که در فرآیند تولید وجود دارد، فعالین صنعتی با قدرت در حال انجام کار هستند. بدون شک مسئولین اگر در مسیر حمایت از تولید قدم بردارند آینده کشور روشن خواهد بود.

خادمی همچنین با اشاره به شروع تولید استریج در این واحد تولیدی از حدود ۱.۵ سال گذشته، افزود: هم اکنون با ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید خود در این بخش مشغول تولید هستیم. ۸۰ درصد تولیدات ما در این حوزه به کشور روسیه، عراق و ترکیه و لبنان صادر می شود. امید می رود که رفته رفته بازارهای صادراتی ما در این حوزه بزرگ و بزرگ تر شود.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا محصولات تولیدی در این واحد صنعتی قابل رقابت با نمونه های مشابه خارجی است، گفت: مواد اولیه در کشور ما به قیمت مناسبی عرضه می شود و عرضه محصولات از واحدهای پتروشیمی به خوبی انجام می شود. از طرفی هزینه نیروی کار در کشور در مقایسه با سایر کشورها پایین تر است. به همین دلیل در زمینه تولید فیلم استریج قادر به رقابت با تمامی تولیدکنندگان فعال در سطح دنیا هستیم. ضمن اینکه با استفاده از تکنولوژی و تجهیزات روز در مجموعه خود سعی کردیم که بهره وری و کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش دهیم.

او همچنین از هدف گذاری برای تولید یک هزار تن فیلم استرچ تا پایان سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: امیدواریم که بتوانیم هزار تن فیلم شیرینگ هم در واحد صنعتی خود تولید کنیم. هم اکنون تجهیزات مورد نیاز این خط تولیدی را ثبت و سفارش کرده و امیدواریم که هر چه سریع تر فرآیند تخصیص ارز آن انجام شود تا قادر به واردات آن باشیم.

مدیر عامل شرکت وطن گسترده با اشاره به برنامه های خود برای افزایش ظرفیت تولید، گفت: در حال حاضر کشش بالایی در بازارهای صادراتی برای محصولات تولیدی ما وجود دارد ولی تجهیزات و ماشین آلات ما جوابگوی تولید بیشتر نیست. به همین دلیل دنبال واردات این دستگاه ها هستیم. امیدواریم که مسئولین امر ما را در واردات سریع تر این دستگاه ها یاری کنند تا بتوانیم ظرفیت تولید و صادرات خود را افزایش دهیم.

کد خبر: ۳۰۷٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha