۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱
بورس نفس می‌گیرد؟ |  حمایت های آرام از سهام های شاخص ساز
پایان خبردرمانی، ضرورت حمایت عملی

بورس نفس می‌گیرد؟ | حمایت های آرام از سهام های شاخص ساز

با وجود تلاش‌های سازمان بورس در جهت خبردرمانی اوضاع معاملات سهامی، به نظر می‌رسد با نتیجه ندادن این فرآیند، حمایت از سهم‌های شاخص‌ساز بازار سهام با روندی آهسته آغاز شده است.

سمیه شوریابی؛ بازار: آخرین روز کاری هفته با افزایش حدود ۲۴۵۳ واحدی شاخص کل به اتمام رسید و در نهایت این نماگر در ارتفاع دو میلیون و ۹۹ هزار واحدی به کار خود پایان داد.

در بازار امروز در نهایت ارزش معاملات خرد ۲۰۳۹ میلیارد تومان ثبت شد و از سوی حقیقی ها بیش از ۱۵۹ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.

امروز نوسانات شدید قیمت جهانی نفت، بازار مشتقات و فرآورده های نفتی را به شدت دستخوش تغییرات مهمی کرد، موضوعی که علاوه بر افزایش نرخ ها، در قسمت محدودیت عرضه به نظر ادامه داشته باشد.

این تغییرات می‌تواند در سمت فروش محصولات شرکت‌های پتروشیمیایی داخلی تأثیرات با اهمیتی نشان دهد؛ از این منظر بایستی نمادهای گروه شیمیایی بورس را زیر نظر داشت.

گفتنی است در بین صندوق های اهرمی، موج و بیدار صف فروش داشتند، ولی بقیه اهرمی ها متعادل معامله شدند.

بورس نفس می‌گیرد؟|  حمایت های آرام از سهام های شاخص ساز

روزشمار فعالیت بازار با دامنه نوسان محدود یک درصدی امروز ۱۰ روزه شد، ابزاری که کارشناسان معتقدند برای کنترل‌های مقطعی و یکی دو روزه جوابگو است حالا دو هفته معاملاتی است که روند را کنترل می‌کند.

در چنین وضعیتی روند معاملات راکد مانده و تزریق نقدینگی‌های خرد نیز نمی‌تواند روند را در بازار تغییر دهد اگرچه انتظار برای شدت گرفتن ریسک‌ها طولانی و احتمال بالا گرفتن مجدد درگیری‌ها بین ایران و اسرائیل هر روز دورتر می‌شود اما بازارساز هنوز خبری از افزایش دامنه نوسان نداده است.

البته که وضعیت ارزش معاملات در دو روز گذشته با اندکی بهبود مواجه بوده و انتشار اخباری مانند این خبر که «دولت چهاردهم برای پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، ظرف چند روز آینده اسناد مورد نیاز برای بررسی این پرونده در مجمع تشخیص مصلحت نظام را تأمین می‌کند» برخی از گروه‌ها از جمله بانکی‌ها را مورد اقبال قرار داده است اما تا دامنه محدود است و تکلیف ریسک‌های سیاسی نامعلوم، نمی‌توان به بهبود وضعیت و پایداری آن امید بست.

بورس تهران در حال حاضر شاهد خروج جریان پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی و ورود سرمایه حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و صندوق‌های با پشتوانه طلا است، بازار سهام این حجم از تحرکات جریان پول حقیقی را با وجود محدودیت یک درصدی دامنه نوسان قیمتی تجربه می‌کند، با وجود تلاش‌های سازمان بورس در جهت خبردرمانی اوضاع معاملات سهامی، به نظر می‌رسد با نتیجه ندادن این فرآیند، حمایت از سهم‌های شاخص‌ساز بازار سهام با روندی آهسته آغاز شده است.

فرابورس تهران احتمالاً افت تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس کاهش یابد.

کد خبر: ۳۰۷٬۰۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha