۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۲
صادرات روغن صنعتی نفت سپاهان  ۲۵۷ درصد بیشتر شد| درآمد بیش از ۸ همتی ۴ روانکار اصلی کشور 
گزارش بازار از آخرین وضعیت تولید روغن موتور

صادرات روغن صنعتی نفت سپاهان  ۲۵۷ درصد بیشتر شد| درآمد بیش از ۸ همتی ۴ روانکار اصلی کشور 

نفت سپاهان ارزش صادرات روغن های صنعتی خود را از حدود ۱.۰۷ هزار میلیارد تومان  در نیمه نخست سال گذشته به ۲.۷۵ هزار میلیارد تومان افزایش دهد که نشان دهنده رشد حدود ۲۵۷ درصدی در این بخش است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: صادرات روغن های صنعتی شسپا ۲۵۷ درصد بیشتر شد. نفت سپاهان که بزرگترین تولید کننده روغن های صنعتی در خاورمیانه محسوب می شود توانسته ارزش صادرات روغن های صنعتی خود را از حدود ۱.۰۷ هزار میلیارد تومان در نیمه نخست سال گذشته به ۲.۷۵ هزار میلیارد تومان افزایش دهد. همچنین مقدار فروش این محصول در ۶ ماهه سال گذشته طبق گزارش های کدال ۳۳ هزار و ۶۱۱ تن بوده امسال به ۶۲ هزار و ۳۱۸ تن افزایش یافته است.

لازم به یادآوری است که فروش داخلی روغن صنعتی هم از ۵۳۳ میلیارد تومان به ۶۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

مقدار ارز آوری پالایشگاه نفت سپاهان رشد ۱.۲ همتی را تجربه کرده و از ۵.۹ همت در نیمه نخست سال گذشته به ۷.۲ همت رسیده است

گزارش های کدال حاکی از این است که درآمدهای ارزی این تولیدکننده روانکار از ابتدای سال تا پایان شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۲ همت افزایش یافته است. جالب است که بدانید مقدار ارز آوری این پالایشگاه تولید کننده روانکار امسال به ۷.۲ همت رسیده حال آنکه این رقم در سال گذشته ۵.۹ همت گزارش شده بود.

هم زمان با رشد صادرات و درآمدهای ارزی، فروش داخلی شسپا هم رشد خوبی را تجربه کرده است. صورت مالی منتشر شده در کدال حاکی از آن است که فروش داخلی نفت سپاهان از ابتدای سال مالی ۱۴۰۲ تا پایان شهریور همان سال ۱۱۱ هزار و ۹۳۳ تن به ارزش ۴ هزار و ۳۵۳ میلیارد تومان بوده است. حال آنکه این رقم در نیمه اول امسال ۱۱۷ هزار و ۱۰۸ تن به ارزش ۵ هزار و ۲۷۳ میلیارد تومان بوده است. گفتنی است که شسپا در شهریور امسال نزدیک به یک همت( ۹۸۹ میلیارد تومان) فروش داشته است.

آمارهای موجود نشان می دهد که درآمد نفت سپاهان که در شهریور سال گذشته ۲.۰۴۵ همت بوده در شهریور امسال به ۲.۶۸۸ همت رسیده که از رشد ۳۱.۴ درصدی خبر می دهد.

درآمد بیش از ۸ همتی ۴ روانکار اصلی کشور

به گزارش بازار بررسی گزارش‌ های فعالیت ماهانه شرکت‌ های صنعت روانکار خبر از آن می‌ دهد که مجموع درآمد چهار روانکار بورسی در شهریور ماه ۱۴۰۳ به رقم هشت هزار و ۲۳۲ میلیارد تومان رسیده است. این عدد در مقایسه با ماه گذشته یعنی مرداد افزایش حدود ۰.۵ درصدی را تجربه کرده است. همچنین مقایسه این رقم با درآمد صنعت روانکار در شهریور ماه سال گذشته خبر از جهش ۳۱.۸ درصدی آن می‌دهد.

گفتنی‌ است، درآمد حاصل از فروش تمامی روانکار های بورسی در این ماه نسبت به شهریور ماه سال ۱۴۰۲ افزایش داشته است. در مقابل اما مقایسه ارقام فروش روانکارها در شهریور ماه با ماه گذشته یعنی مرداد ۱۴۰۲ خبر از رشد درآمد دو روانکار می‌ دهد.

تولیدات نفت سپاهان و ایرانول افزایشی شد

اما از ۴ تولید کننده اصلی در بخش تولید، تنها دو شرکت ایرانول و نفت سپاهان در شهریور ماه امسال تولید خود ر افزایش داده و مقدار تولیدات در دو شرکت نفت پارس و نفت بهران کاهشی بوده است. نگاهی به گزارش‌ های فعالیت ماهانه روانکار ها حکایت از آن دارد که نفت ایرانول در شهریور ماه ۱۴۰۳ توانست با افزایش ۲۴.۸ درصدی مقدار تولید خود نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲، عنوان «بیشترین افزایش مقدار تولید، نسبت به شهریور ۱۴۰۲» را از آن خود کند. به این ترتیب ایرانول در شهریور ۱۴۰۳ موفق شد مقدار تولید خود را به ۶۲ هزار متر مکعب برساند.

همچنین شرکت نفت سپاهان نیز در این ماه موفق شد حجم تولید خود را حدود ۱۵ درصد بالا ببرد و دومین شرکت برتر این بخش لقب بگیرد. گفتنی است که مقدار تولید نفت پارس و تولیدات نفت بهران در آخرین ماه تابستان نسبت به شهریور پارسال هر کدام به ترتیب منفی ۱.۹ درصد و منفی ۴.۸ درصد افت کرده است.

کد خبر: ۳۰۷٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha