۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶
فرو کش قیمت ها در بازار سکه و ارز! | حباب سکه یک روزه 1 میلیون کاهش یافت
«بازار» گزارش می دهد

فرو کش قیمت ها در بازار سکه و ارز! | حباب سکه یک روزه 1 میلیون کاهش یافت

بدنبال ملتهب شدن بازار ارز و طلا در پی تشدید تنش های سیاسی در منطقه طی روزهای گذشته و رشد کاذب قیمت این کالاها، التهاب بازار هم اکنون فرو کش کرده و نرخ ها مسیر نزولی را می پیمایند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها در بازار طلا و سکه طی دو هفته اخیر در حالی بر ریل رشد قرار گرفتند که این افزایش قیمت بیشتر ناشی از رشد بی سابقه بهای انس طلای جهانی در چند وقت اخیر بوده است. رشد قیمتی که البته تشدید تنش های سیاسی در منطقه نیز بر صعودی شدن نرخ آن تاثیر بسزایی گذاشته است، به طوری که سکه ۴۰ میلیون تومانی اوائل ماه گذشته، دیروز با رشد کاذب و حبابی در آستانه ۵۰ میلیون تومان قرار گرفت و هر گرم طلا نیز فراتر از ۴ میلیون تومان شد. صعودی شدن قیمت ها در این بازار همزمان با رشد غیر واقعی و هیجانی ارز، آش این بازار را شورتر کرد موضوعی که باعث شده است مردم با احتیاط اقدام به خرید چنین کالاهایی کنند.

چرا که مردم به درستی می دانند قیمت واقعی سکه، نرخی نیست که این روزها در تابلو صرافی ها درج می شود، زیرا با محاسباتی که دارند، متوجه خواهند شد که حدود یک چهارم کل قیمت آن حباب می باشد. علاوه بر این خریداران ارز نیز دیگر چون گذشته توجه چندانی به تهیه ارز و سرمایه گذاری بر روی این کالا ندارند و چون می دانند قیمت ارز در بازار غیر واقعی و از سر هیجان رشد کرده است، بنابراین اقدام به خرید آن نمی کنند.

تجربه نوسانات نرخ ارز در پی ورود شوک های مختلف سیاسی و بین المللی در گذشته به این بازار و به دنبال آن افزایش هیجانی نرخ ها که فقط چند روز دوام داشته است بیانگر ناپایداری قیمت ارز در چنین شرایطی بوده که این مسئله موجب شده است خریداران برای ورود به چنین بازاری ریسک نکنند

خریداران سکه و ارز ریسک نمی کنند

تجربه نوسانات نرخ ارز در پی ورود شوک های مختلف سیاسی و بین المللی در گذشته به این بازار و به دنبال آن افزایش هیجانی نرخ ها که فقط چند روز دوام داشته است و قیمت ها دوباره به روال عادی برمی گشتند، بیانگر ناپایداری قیمت ارز در چنین شرایطی بوده که این مسئله موجب شده است خریداران برای ورود به چنین بازاری ریسک نکنند، زیرا افزایش قیمت این کالا را در چنین موقعیتی مقطعی، گذرا و از سر هیجان می دانند. به همین دلیل است که حتی با حمله تلافی جویانه موشکی ایران به رژیم صهیونیستی، بازار ارز خیلی ملتهب نشد و قیمتها جهشی و در سطح بالا رشد نکردند.

بازاری که در سالهای گذشته با کوچکترین شوکی به هم می ریخت و قیمت ها سر به فلک می کشیدند ولی اکنون خبری از جهش بالای قیمت حتی در حساس ترین موقعیت زمانی یعنی داغ بودن تنور جنگ در منطقه نیست و دلالان سود جو نیز چون گذشته اثر پذیری خاصی را در شانتاژ قیمت ها به سود خود ندارند. موضوعی که به تامین ارز متقاضیان واقعی این کالا در بازارهای رسمی با اجرای سیاست های اصولی بانک مرکزی بر می گردد که به خوبی در مدیریت بازار ارز جواب داده است و کارشناسان و خبرگان اقتصادی چنین رویکردی را در مدیریت بازار تحسین می کنند.

حباب سکه در روز یکشنبه به بیش از ۹ میلیون تومان رسید و قیمت دلار نیز ۱۰۰۰ تومان در بازار آزاد افزایش یافت، این افزایش هیجانی قیمت که هیچ مبنای اقتصادی نداشت با آرامش سیاسی طی امروز، قیمت ها دوباره کاهشی شدند و حباب سکه طی دو روز اخیر حدود یک میلیون تومان فروکش کرد

حباب سکه کاهشی شد، ارز در سراشیبی قیمت؟

محمد کشتی آرای، کارشناس بازار و نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با خبرگزاری «بازار» اظهار داشت: اینکه چرا نرخ ها در بازار طلا و سکه طی دو هفته اخیر بر مدار رشد قرار گرفته اند، بخش عمده آن متاثر از رشد قابل توجه و تاریخی انس جهانی بوده است که خیلی سریع باعث تغییر قیمتها در بازار داخل می شود. البته روی دیگر علل افزایش قیمت ها به تشدید تنش های سیاسی و جنگ در منطقه خاورمیانه بر می گردد که این مسئله بر افزایش نرخ ارز تاثیر گذاشته است به طوری که قیمت ارز طی دو سه هفته اخیر افزایشی و نرخ هر دلار از ۵۹ هزار تومان به حدود ۶۳ هزار تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه طی دو روز گذشته و همزمان با سالگرد عملیات طوفان الاقصی برخی فکر می کردند احتمالا رژیم صهیونیستی نیز دست به اقداماتی بزند از این رو بازار ارز و طلا تحت تاثیر جو روانی قرار گرفت و قیمت ها هیجانی و بی اساس افزایشی شدند، افزود: حباب سکه در روز یکشنبه به بیش از ۹ میلیون تومان رسید و قیمت دلار نیز ۱۰۰۰ تومان در بازار آزاد افزایش یافت، این افزایش هیجانی قیمت که هیچ مبنای اقتصادی نداشت با آرامش سیاسی طی امروز، قیمت ها دوباره کاهشی شدند و حباب سکه که در شرایط کذابی طی دو روز گذشته افزایش یافته بود حدود یک میلیون تومان فروکش کرد همچنین دلار نیز بر مدار نزول قیمت قرار گرفت.

معمولا زمانی که طلا، سکه و ارز در سراشیبی قیمت قرار می گیرند، خریداران اقدامی به تهیه این کالاها نمی کنند، حال با فروکش التهابات سیاسی، بازار هم اکنون شرایط عادی را سپری می کند و داد و ستد چندانی در بازار صورت نمی گیرد

فرو کش التهاب در بازار؛ احتیاط معامله گران در داد و ستد ها

این کارشناس بازار طلا در ادامه گقت: معمولا زمانی که طلا، سکه و ارز در سراشیبی قیمت قرار می گیرند، خریداران اقدامی به تهیه این کالاها نمی کنند، حال با فروکش التهابات سیاسی، بازار هم اکنون شرایط عادی را سپری می کند و داد و ستد چندانی در بازار صورت نمی گیرد به بیان دیگر باید گفت که الان معامله گران با احتیاط اقدام به خرید این کالاها می نمایند و همچنان به انتظار کاهش بیشتر قیمت ها و بازگشت نرخ ها به رول قبل نشسته اند. کشتی آرا اضافه کرد: بازار طلا، سکه و ارز معمولا در زمان هیجان رو به صعود داغ می شود و در مواقعی که التهاب در باز فروکش می شود به این بازار رجوع نمی کنند و چه بسا برخی ها فروشنده نیز می شوند.

بنا به این گزارش، امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۴ میلیون و ۷۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۴۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است. نیم‌ سکه بهار آزادی نیز ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک ‌گرمی ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا نیز در بازار داخلی، ۱۷ میلیون و ۶۳۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۶۳۸ دلار است. در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل، به ‌نرخ ۴۹ هزار و ۹۲۳ تومان و حواله دلار نیز به ‌نرخ ۴۷ هزار و ۳۶۵ تومان معامله می‌شود.

کارشناسان معتقدند: هم اکنون افزایش نرخ ارز فقط ناشی از تنش‌های سیاسی و بالا گرفتن منازعات منطقه‌ای است با این وجود در شرایط فعلی اخبار مرتبط با کاهش تنش‌ها بیش از هر مداخله‌ای در بازار ارز اثرگذار است. این در حالی است که بخشی از مداخلات بانک مرکزی طی ماه‌های گذشته از قبیل دنبال کردن رویکردهای ثبات اقتصادی و ارزی و کنترل رشد نقدینگی تا حدی در کاهش نوسانات نرخ ارز اثرگذار بوده است به این خاطر مردم انتظار دارند برای باقی نماندن انتظارات تورمی، بانک مرکزی مداخله مدیریتی درستی در دستور کار قرار دهد هر چند مداخله مؤثر و هوشمند بانک مرکزی در بازار ارز تا کنون مطلوب بوده است. از طرفی توصیه کارشناسان این است در چنین شرایطی که ریسک معامله در بازار بالاست با احتیاط اقدام به خرید کنند چرا که احتمال بازگشت قیمت ها دور از ذهن نیست.

کد خبر: ۳۰۶٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha