۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲
تاکید برنامه هفتم توسعه بر صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان| کیفیت ساخت و ساز بهبود می یابد؟

تاکید برنامه هفتم توسعه بر صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان| کیفیت ساخت و ساز بهبود می یابد؟

شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم گفت: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان که سه بار توسط دیوان عدالت اداری حذف شده بود در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: صدور پایان کار ساختمان اگر چه فقط با شناسنامه فنی ملکی، امکان پذیر است اما تعداد زیادی از شهرداری‌ها این مسئله را رعایت نمی کنند. از سوی دیگر شهرداری‌ها مجری ذی صلاح در ساخت و سازها را الزامی نمی‌دانند و ساخت و ساز بدون مجری پیش می‌رود.

این عدم الزام از سوی شهرداری ها باعث شده است که سازمان نظام مهندسی ساختمان در جدیدترین اقدام خود از شهرداری ها بخواهد نام مجری ذی صلاح در پروانه ساختمانی بر اساس مقررات ملی ساختمان و رای دیوان عدالت در پروانه ساختمان درج شود.

چندی پیش علی کریمی آنچه رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران در خصوص این که آیا شهرداری ها همچنان از درج نام مجری ذیصلاح در پروانه ساختمانی خودداری می کنند؟ به خبرنگار خبرگزاری بازار گفته بود تلاش سازمان نظام مهندسی ساختمان همواره این بوده است که به قانون احترام گذاشته و آنرا اجرایی کند. در خصوص درج نام مجری ذیصلاح در پروانه ساختمانی نیز تلاش ما این بوده است که این مهم به ثمر بنشیند.

با اجرای قانون امکان اجرای قانون شناسنامه ملکی که سبب امکان پایش ساختمان‌ها و افزایش کیفیت ساختمان‌ها می شود فراهم خواهد شد

وی در پاسخ به این پرسش که درج نام مجری ذیصلاح در پروانه ساختمانی چه کمکی به بخش مسکن و ساخت و ساز خواهد کرد؟ گفت: به هر حال عمر مفید ساختمان در ایران حدود ۳۰ سال است و به هر حال کیفیت ساخت و ساز در ایران نسبت به گذشته بهتر شده است. اما با اجرای این قانون امکان اجرای قانون شناسنامه ملکی که سبب امکان پایش ساختمان‌ها و افزایش کیفیت ساختمان‌ها می شود فراهم خواهد شد.

تاکید برنامه هفتم توسعه بر صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان| کیفیت ساخت و ساز بهبود می یابد؟

اما اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم در حاشیه نشست راهکارها عملیاتی کردن نوسازی مسکن در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری موضوع ماده ۵۲ قانون برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه با اشاره به اینکه در برنامه مربوط به مسکن دو موضوع بسیار مهم یعنی بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی و مدیریت بحران خالی بود گفت: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان سه بار توسط دیوان عدالت اداری حذف شد که خوشبختانه مجلس یازدهم آنرا مصوب کرد و در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است.

قطعا صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان به افزایش کیفیت ساخت و ساز و بالا رفتن عُمر ساختمان ها در کشور کمک می کند

او ادامه داد: قطعا صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان به افزایش کیفیت ساخت و ساز و بالا رفتن عُمر ساختمان ها در کشور کمک می کند. در حال حاضر عمر مفید ساختمان در ایران حدود ۳۰ سال است اما قطعا با این اقدام می توان امیدوار بود که کیفیت ساخت و ساز افزایش یابد و روند تولید مسکن بهبود پیدا کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم آیین نامه اجرایی بیمه مهندسان ساختمان نیز در دست تدوین است و این موضوع نیز به بهبود کیفیت ساخت و ساز کمک خواهد کرد گفت: سازمان برنامه و بودجه با بیمه مهندسان به شدت مخالف بود. اما یکی از اقدامات بسیار مهم کمیسیون عمران مجلس تصویب بیمه مهندسان بعد از ۲۷ سال بود.

وی با بیان اینکه حمل و نقل و مسکن دو محور اصلی برنامه هفتم توسعه است، این دو بخش دریای بزرگی از فعالیت‌ها هستند اظهار داشت: در کمیسیون عمران نمی‌توانستیم این دو مورد بسیار مهم را نادیده بگیریم بر این اساس پیش‌بینی‌های لازم در قانون برنامه هفتم توسعه در حوزه بافت فرسوده و مدیریت بحران صورت گرفت.

شاکری با بیان اینکه صنعت ساخت و ساز، موتور محرک و پیشران اقتصادی هر کشوری است اظهار داشت: چرا که با فعال شدن هر چه بیشتر این صنعت، دیگر صنایع نیز همزمان با آن رشد خواهند کرد.

وی افزود: در ایران تجربه استفاده از مدل سازی اطلاعات ساخت و ساز (BMI) را شاهد نیستیم که با اجرایی شدن این مدل، ضمن بهره مندی از فناوری «واقعیت افزوده» می توان در سرمایه انسانی، زمان و هزینه، صرفه جویی قابل ملاحظه ای را انتظار داشت.

وی ایجاد پایگاه های قوی اطلاعات منطقه ای و ساختمانی، نمایش بروز خطا قبل از اجرای طرح های عمرانی، بررسی زمان و هزینه طرح، بازیافت منابع در ساخت و ساز، استفاده از مصالح جدید و به روز، هوشمندسازی در طراحی، ساخت و اجرای سازه ها و در مجموع یک بسته کامل برای صنعت احداث در «مدل سازی اطلاعات ساخت و ساز» قرار دارد که کشور ما نیاز دارد از این تکنولوژی پیشرفته استفاده کند.

کد خبر: ۳۰۶٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha