۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
افزایش ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر صنایع کوچک به ۱۰۰ مگاوات
معاون سازمان صنایع کوچک در گفتگو با بازار:

افزایش ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر صنایع کوچک به ۱۰۰ مگاوات

ابراهیمی معاون سازمان صنایع کوچک گفت: ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر احداث شده توسط صنایع کوچک از ۲۴ مگاوات در حال حاضر به ۱۰۰ مگاوات تا پایان سال می رسد.

بازار، گروه آب و انرژی: روح الله ابراهیمی معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در گفتگو با بازار درباره آخرین وضعیت احداث نیروگاه های تجدید پذیر در شهرک های صنعتی گفت: در سال گذشته حدود ۵ هزار هکتار اراضی که بخشی از آنها مربوط به اراضی توسعه ای در شهرک های صنعتی بوده یا اینکه در مجاورت این شهرک ها وجود دارد را شناسایی کردیم.

او با اشاره به اینکه ۷۷۰ شهرک صنعتی بهره بردار در کشور وجود دارد، ادامه داد: در بخشی از اراضی توسعه ای که واحد صنعتی در آن مستقر نشده قرار شده که زون های خورشیدی تغییر کاربری داده شوند. همچنین شهرک های تخصصی انرژی خورشیدی را احداث کردیم برای اینکه سرمایه گذار از ما زمین مورد نیاز خود برای احداث نیروگاه های تجدید پذیر را دریافت کند.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ادامه داد: تامین زمین یکی از مهم ترین دغدغه سرمایه گذاران این حوزه بوده که ما با همکاری ساتبا این مساله را حل کرده و سعی کردیم که نگاه جزیره ای درون بخشی به آن نداشته و آن را به عنوان یک مساله ملی پیگیری کردیم.

به گفته او، بسیاری از واحدهای صنعتی علاقه مند به سرمایه گذاری در این شهرک های تخصصی خورشیدی هستند.

ابراهیمی درباره ظرفیت موجود در شهرک های صنعتی برای احداث نیروگاه تجدید پذیر گفت: ۵ هزارهکتار زمین در نظر گرفته شده برای این امر دست کم شرایط را برای احداث ۳۵۰۰ مگاوات را فراهم کند.

او همچنین از امضای ۱۸۰ قرارداد برای احداث نیروگاه های خورشیدی با صنایع کوچک خبر داد و افزود: تا این لحظه ۲۴ مگاوات وارد مدار شده است. پیش بینی ما این است که تا پایان سال ظرفیت منصوبه و قابل بهره برداری در شهرک های صنعتی به ۱۰۰ مگاوات برسد.

معاون سازمان صنایع کوچک ادامه داد: یک تفاهم نامه ای با ساتبا امضا شده که بر اساس آن اولویت با خود مصرف کننده است. همچنین بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان یک درصد انرژی مورد نیاز خود را از بخش تجدید پذیرها استفاده کنند. با این اوصاف نگرانی بابت فروش برق تولیدی در نیروگاه های تجدید پذیر وجود ندارد.

او همچنین درباره حمایت های وزارت نیرو از سرمایه گذاران نیروگاه های خورشیدی گفت: قرارداد خرید ۲۰ ساله تضمینی و نرخ ها جذابیت لازم را دارد. طوری که گفته می شود در مدت ۲ الی ۳ سال امکان بازگشت سرمایه وجود دارد. این می تواند انگیزه لازم برای ورود به این حوزه را در میان فعالان صنعتی ایجاد کند.

کد خبر: ۳۰۵٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha