۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۳
تولید ماهانه شیرخشک نوزاد به بیش از ۶.۵ میلیون قوطی رسید

تولید ماهانه شیرخشک نوزاد به بیش از ۶.۵ میلیون قوطی رسید

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد گفت: با توجه به روند مناسب تخصیص ارز، تولید ماهانه شیرخشک به بیش از ۶.۵ میلیون قوطی رسیده است.

به گزارش بازار، هانی تحویل زاده با بیان اینکه روند مساعد تولید شیرخشک ادامه دارد، گفت: با توجه به پرداخت بدهی ارزی شرکت های شیرخشک و روند مساعد تخصیص ارز، مشکلی در تولید شیرخشک نداریم.

او با بیان اینکه کمبود شیرخشک در برخی استان ها ارتباطی به تولید ندارد، افزود: اگر در برخی استان ها با خلا کمبود روبرو هستیم این موضوع ناشی از مشکلات ساختاری است چراکه پرداخت یارانه به تولید و عرضه موجب شده تا قیمت محصول بسیار پایین باشد که همین امر بر مصرف بی رویه یا قاچاق به آن سوی مرزها دامن می زند.

تحویل زاده ادامه داد: در ۲ سال پیش که یارانه تنها به تولیدکننده پرداخت می شد، مصرف مازاد وجود نداشت، اما از سال گذشته پرداخت یارانه به ۲ بخش تولید و مصرف مشکلاتی را ایجاد کرده است، از این رو پیشنهاد داده ایم که برای مدیریت بازار تنها به حلقه نهایی مصرف یارانه پرداخت شود.

مصرف شیرخشک در ۲ سال قبل ۳۰ میلیون قوطی افزایش یافت

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد از افزایش مصرف شیرخشک در ۲ سال قبل خبر داد و گفت: بنابر آمار در ۲ سال قبل سالانه ۵۰ میلیون قوطی شیرخشک مصرف می شد، اما به سبب پرداخت یارانه به بخش مصرف، میزان شیرخشک مصرفی به ۸۰ میلیون قوطی رسیده است.

پیش بینی تولید ۸۰ میلیون قوطی شیرخشک نوزاد تا پایان سال

او با بیان اینکه در شرایط کنونی ماهانه بیش از ۶.۵ میلیون قوطی شیرخشک در کشور مصرف می شود، افزود: نیاز واقعی شیرخشک ماهانه کشور ۵ تا ۵.۵ میلیون قوطی است که متاسفانه به سبب قیمت پایین محصول، مصرف رشد داشته است. براین اساس بدیهی است که به هر ماده غذایی که یارانه تخصیص داده شود، قاچاق یا مصرف بی رویه وجود دارد.

تحویل زاده متوسط قیمت هر قوطی شیرخشک در کشور را ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزارتومان اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه ۵۰ درصد یارانه به بخش مصرف داده می شود، از این رو خانوارها ماهانه تا سقف ۱۰ قوطی شیرخشک را با نرخ ۷۵ هزارتومان خریداری می کنند. براین اساس قیمت شیرخشک ما یک پنجم کشور عراق است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که تولید شیرخشک تا پایان سال به ۸۰ میلیون قوطی برسد.

واردات شیرخشک نوزاد ممنوع است

او از ممنوعیت واردات شیرخشک نوزاد خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۰۰ درصد شیرخشک مورد نیاز نوزاد توسط ۵ کارخانه شیرخشک در داخل تولید می شود.

تحویل زاده با بیان اینکه ۸۵ درصد مواد اولیه از طریق واردات و ۱۵ درصد تولید داخل تامین می شود، افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان به سبب پرداخت یارانه به ۲ بخش تولید و مصرف و غیرواقعی بودن تولید، انگیزه ای برای سرمایه گذاری در بخش تولید به منظور تامین بخش اعظم مواد اولیه در داخل ندارند، درحالیکه با واقعی شدن قیمت ها امکان تامین نیاز در داخل است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد گفت: با توجه به افزایش ۷ برابری قیمت ماده اولیه نسبت به سال قبل، تولیدکنندگان نیاز به نقدینگی دارند که انتظار می رود هرچه سریع تر ۵۰ همت اعتبار حوزه سلامت پرداخت شود تا تولیدکنندگان با اعتبارات تخصیصی بتوانند نسبت به نوسازی کارخانجات اقدام کنند و از طرفی نقدینگی لازم برای تولید داشته باشند که متاسفانه تاکنون خبری از تخصیص اعتبار نیست.

کد خبر: ۳۰۵٬۷۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha