۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷
بازار طلا و ارز در رکود شدید | خرید و فروشی انجام نمی شود؛ معامله گران سردرگم اند
گزارش میدانی از وضعیت بازارها در پی رخدادهای اخیر منطقه

بازار طلا و ارز در رکود شدید | خرید و فروشی انجام نمی شود؛ معامله گران سردرگم اند

با آنکه قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز متاثر از تحولات سیاسی منطقه بخصوص شهادت سید حسن نصرالله، مسیر اوج را می پیمایند ولی این بازارها خالی از معاملگران است و خریدار چندانی در بازار وجود دارد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: این روزها که بازارها در پی تحولات و رخدادهای سیاسی و منطقه ای تحت تاثیر قرار گرفته اند، طلا و ارز نیز بر مدار رشد قیمت قرار گرفته اند، افزایش قیمتی که هر چند مبنای اقتصادی ندارد و دلیل اصلی آن به تنش های منطقه بر می گردد ولی مردم نیز چون گذشته برای تهیه این کالاها به بازار رجوع نمی کنند. گزارش های میدانی «بازار» از میدان فردوسی و خیابان منوچهری حاکی از آن است که این بازارها روال عادی خود را سپری می کنند و تقاضای آنچنانی برای این کالاها وجود ندارد.

نوسان قیمتی که بازار در پی بحرانهای گذشته در طول سال آبدیده شده است. به طور مثال پس از واکنش ایران به رژیم جعلی اسرائیل با حمله موشکی و پهبادی، شهادت اسماعیل هنیه و ورود صهیونیسم ها به جنگ با غزه و لبنان، بازار ارز و طلا اگر چه با نوسان قیمت مواجه شدند ولی پس از چند روز با کاهش التهابات، قیمت ها دوباره به روال عادی خود بازگشتند و این بازارها دیگر چون سالهای گذشته که با کوچکترین واکنش سیاسی دچار تغییر می شدند اتفاق نمی افتد. اکنون نیز بدنبال شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، باز هم قیمت ارز و طلا به صورت هیجانی بر ریل رشد قرار گرفه اند ولی مردم و سرمایه گذاران چون می دانند که رشد قیمت ها کاذب و موقتی است توجه چندانی به آن نمی کنند.

توصیه کارشناسان بازار و اقتصادی به مردم و سرمایه گذاران این است که در چنین شرایطی برای خرید سکه و ارز ریسک نکنند تا دچار زیان نشوند چرا که اکنون قیمت ها در اوج قرار دارند و معلوم نیست که با اجرای سیاست های ارزی بانک مرکزی همچنین کاهش التهاب بازار سرنوشت قیمت ها چگونه رقم خورد

افزایش قیمت طلا و ارز تحت تاثیر تنش های منطقه

البته از اواخر هفته گذشته به دلیل تصمیم بر کاهش نرخ بهره در آمریکا قیمت انس جهانی طلا بشدت افزایش یافت و خیلی سریع تاثیر خود را بر بازار داخل به جای گذاشت، به طوری که بهای سکه و طلا افزایشی شد اکنون نیز طی چند روز اخیر قیمت دلار به دلیل تشدید تنشهای منطقه‌ای پس از مدتها سکون قیمتی در کانال ۵۹ هزار تومان با اعلام خبرهای سیاسی بخصوص شهادت رهبر حزب الله لبنان با افزایش قیمت همراه و وارد کانال ۶۱ هزار تومان شده است. افزایش قیمتی که دلیل اقتصادی ندارد و تحت تاثیر تنش های سیاسی و جنگ منطقه بوده که به گفته کارشناسان این افزایش قیمت بعید است ادامه دار باشد و بازگشت نرخ ها در این بازار محتمل است چرا که در زمان شهادت اسماعیل هنیه نیز قیمت دلار از ۵۸ هزار تومان تا ۶۲ هزار تومان پیش روی کرد ولی دوباره به ثبات رسید و در کانال ۵۹ هزار توماند ماند.

توصیه کارشناسان بازار و اقتصادی به مردم و سرمایه گذاران این است که در چنین شرایطی ریسک نکنند تا دچار زیان نشوند چرا که اکنون قیمت ها در اوج قرار دارند و معلوم نیست که با اجرای سیاست های ارزی بانک مرکزی همچنین کاهش التهاب بازار سرنوشت قیمت ارز و سکه چگونه رقم خورد. سکه ای که حباب زیادی دارد و دلار نیز که چون از طریق کانالهای غیر رسمی نرخ آن اعلام می شود چه رقمی شود.

نرخ دلار نسبت به هفته گذشته حدود ۲ هزار تومان بالا رفته است ولی دیگر چون گذشته نه تقاضای زیادی برای خرید وجود دارد و نه فروشندگان برای فروش ارز به بازار می آیند، تقاضای کاذب چندانی نیز در بازار وجود ندارد و بازار روال عادی خود را سپری می کند

خرید و فروشی انجام نمی شود

گزارش میدانی «بازار» از بازار ارز و طلا در میدان فردوسی تهران حاکی است که خرید و فروش چندانی در این بازارها انجام نمی شود و چون گذشته خبری از معاملات و تشکیل صف متقاضیان همچنین شانتاژ قیمت توسط دلالان نیست. یکی از فروشندگان ارز در گفتگو با «بازار» می گوید؛ از آنجایی بازارهای رسمی نیاز متقاضیان واقعی ارز را تامین می کنند، بنابراین تقاضای کاذب چندانی در بازار وجود ندارد و بازار روال عادی خود را سپری می کند. البته نرخ دلار نسبت به هفته گذشته حدود ۲ هزار تومان بالا رفته است ولی دیگر چون گذشته نه تقاضای زیادی برای خرید وجود دارد و نه فروشندگان برای فروش ارز به بازار می آیند.

به هر حال ریسک بالای سرمایه گذاری در شرایطی که نوسان قیمت در بازار سکه و ارز است بالاست و مردم بنا به تجربه ای که از گذشته دارند، آگاهانه وارد چنین بازارهایی می شوند. آنطور که رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» می گویند بازار طی دو سه روز اخیر وارد رکود عمیقی شده است و هیچ داد و ستدی انجام نمی شود چرا که مردم سردرگم شده اند و به انتظار نشته اند که بالاخره وضعیت بازار و قیمت چه خواهد شد.

از ابتدای هفته جاری بازار طلا و سکه از تقاضا تهی شده است، این تغییر قیمت ها باعث شده است که هم فروشندگان و هم خریداران با حساسیت خاصی وارد چنین معامله ای شوند، سردرگمی که ناشی از بی ثباتی بازار در پی اتفاقات سیاسی اخیر بازار طلا را به سردی گرایده است

سردرگمی معامله گران در بازار طلا و ارز

آیت محمد ولی با بیان اینکه از ابتدای هفته جاری نسبت به هفته گذشته بازار مصنوعات طلا و سکه از تقاضا تهی شده است، اظهارداشت: تغییر قیمت ها و رشد بالای قیمت این کالاها باعث شده است که هم فروشندگان و هم خریداران با حساسیت خاصی وارد چنین معامله ای شوند، سردرگمی که ناشی از بی ثباتی بازار در پی اتفاقات سیاسی اخیر بازار طلا را به سردی گرایده است. افزایش قیمت طلا و سکه که حاصل رخدادهای سیاسی در منطقه و مسائلی چون کاهش نرخ بهره در آمریکا بوده است که منجر به افزایش قیمت انس جهانی شد و این مسئله بازار داخل و همه بازارهای جهان را در این صنف تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه گفت: هم اکنون رکود عجیبی بر بازار طلا و سکه حکم فرماست و دادو ستدها به حداقل رسیده است و تقاضا برای خرید طلا در حد صفر می باشد، از طرفی نیز فروشندگان این کالا به دلیل نوسان قیمتی همچنین انتظار از آینده اقدامی به فروش طلا نمی کنند و منتظر اند تا بازار به ثبات قیمتی برسد.

بنا به این گزارش، با وجودی که رکود عمیقی بر بازار طلا و ارز حکم فرماست ولی قیمت ها افزایشی است، افزایش قیمتی که باعث شده است مردم به چنین بازاری ورود نکنند. به هر حال هم اکنون قیمت دلار به بیش از ۶۱ هزار تومان رسیده است، قیمتی که کارشناسان آن را غیر واقعی می دانند و معتقدند این رشد قیمت از سر هیجان است. همچنین قیمت سکه ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز از ۴ میلیون تومان عبور کرده است. این افزایش قیمت ها باعث شده تا مردم برای تهیه مصنوعات طلا دچار سردر گمی شوند و خریدهای خود را تا ثبات قیمتی در بازار به بعدا موکول کنند.

کد خبر: ۳۰۵٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha