۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۷
دلارزدایی، خواسته کشورها و ملت‌های آزادی‌خواه جهان است
عراقچی در نشست وزرای خارجه بریکس مطرح کرد؛

دلارزدایی، خواسته کشورها و ملت‌های آزادی‌خواه جهان است

وزیر امور خارجه بر استفاده از ارزهای دیجیتال، راه‌اندازی پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های بانکی مشترک، بیمه اتکایی، تاسیس ساختارهای مالی ـ بانکی جدید در چارچوب بریکس تاکید کرد.

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست وزیران امور خارجه بریکس در نیویورک سخنرانی کرد.

وی گفت: دامنه وسیع اعتراضات مردمی علیه جنایات صهیونیست‌ها در سراسر جهان، نشانه شکست غرب در حمایت بی چون و چرا از رژیم اشغالگر است که تمامی دستاوردهای بشر را به قهقرا می‌برد. بریکس با برگزاری اجلاس فوق‌العاده سران در باره غزه و اجلاس معاونین امور غرب آسیا و شمال آفریقای وزرای امور خارجه نشان داد که خواهان پاسخ‌های مؤثرتری به چالش‌ها و تهدیدها علیه امنیت و ثبات بین‌المللی و منطقه‌ای است.

عراقچی افزود: ما ابتکار آفریقای جنوبی و برخی کشورهای دیگر و همچنین اقدامات دیوان بین المللی دادگستری را ارج می‌نهیم؛ ولی اعتقاد داریم که اقدامات عملی برای اعمال فشارها به منظور مجبور ساختن صهیونیست‌ها برای توقف کشتار و احقاق حقوق کامل فلسطینی‌ها با توجه به ریشه‌های مزمن بحران و حل بنیادین باید در دستور کار قرار گیرد.

وزیر امور خ ارجه همچنین بیان کرد: مایلم به منظور پیشبرد امور بریکس و دستیابی به اهداف، چهار پیشنهاد کاربردی زیر را ارائه کنم:

۱. تاکنون اقدامات و مذاکرات زیادی در چارچوب بریکس برای انجام مبادلات بازرگانی با ارزهای ملی، استفاده از ارزهای دیجیتال، راه‌اندازی پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های بانکی مشترک، بیمه اتکایی، تاسیس ساختارهای مالی ـ بانکی جدید و ... انجام شده است. پیشنهاد مشخص من این است این موضوع همواره به عنوان یک اولویت بسیار مهم در صدر اقدامات و اولویت‌ها قرار گیرد. متاسفانه زیرساخت‌های کنونی اقتصاد جهانی به صورت هراس‌انگیزی در اختیار قدرت‌هایی قرار دارد که عملا ساختارهای اقتصاد جهانی را به سلاحی علیه رقبا مبدل ساخته‌اند. آمریکا از وابستگی کشورها به دلار همراه با ایجاد محدودیت‌های بانکی، نابرابری در تصمیم‌گیری در موسسات مالی بین‌المللی، عدم رعایت اجماع و ... به عنوان سلاح استفاده می‌کند. دلارزدایی تقریبا خواسته همه کشورها و ملت‌های آزادی‌خواه جهان محسوب می‌شود.

۲. یکی از معیارهایی که در بیشتر اسناد بریکس ذکر شده و برای انتخاب کشورهای شریک نیز لحاظ خواهد شد؛ مخالفت و عدم پایبندی به تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی است. همفکری و اقدام مشترک در طراحی و اجرای مکانیسم‌های مقابله جمعی با تحریم‌ها در بریکس اهمیت و ضرورت دارد و پیشنهاد مشخص من این است که بر سرعت اقدامات و برنامه‌های کاربردی حوزه‌های مالی، بانکی، تجاری، سرمایه‌گذاری، حمل و نقل، انرژی، فناوری، نوآوری و ... در این راستا بیفزاییم.

۳. گستردگی فعالیت‌ها، رویدادها و برنامه‌های بریکس در سه رکن سیاسی ـ امنیتی، اقتصادی ـ مالی و فرهنگی ـ مردمی، همراه با افزایش تعداد اعضای آن، ایجاب می‌کند که بریکس یک دبیرخانه کوچک و چابک داشته باشد؛ بویژه اینکه در آینده با اضافه شدن کشورهای شریک، بریکس بزرگ‌تر و فعالتر خواهد شد. از این رو از همکاران خود می‌خواهم که این موضوع را به عنوان یک ایده و پیشنهاد بررسی کنند.

۴. داشتن ۲۵۸ برنامه و رویداد در یک سال، تقریبا امر بی‌سابقه‌ای برای گروه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی است. برگزاری این تعداد برنامه، تنها در یک کشور که ریاست دوره‌ای را در اختیار دارد؛ دشوار است. از این رو پیشنهاد می‌کنم که برخی رویدادها و برنامه‌های بریکس را به لحاظ جغرافیایی بین اعضاء توریع نماییم.

کد خبر: ۳۰۵٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha