۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶
آغاز برداشت گردو در کردستان|میزان تولید به بیش از ۲۶ هزار تن می رسد
با آغاز مهر ماه؛

آغاز برداشت گردو در کردستان|میزان تولید به بیش از ۲۶ هزار تن می رسد

سنندج – برداشت گردو از سطح باغات استان کردستان آغاز شده است و پیش بینی می شود که این روند تا ۴۰ روز آینده ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار بازار، استان کردستان در زمینه تولید محصولات باغی یکی از استانهای برتر کشور است و در زمینه تولید محصولات مختلف باغی به ویژه گردو، دارای ظرفیت های بالایی است.

به دلیل شرایط جغرافیایی به ویژه در منطقه غربی استان کردستان، کاشت درختان گردو از گذشته های دورتاکنون مورد توجه مردم این استان قرار داشته و باغات گردوی سنتی در کردستان همواره مورد توجه قرار داشته است.

بر اساس اعلام مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان، فصل برداشت گردو در استان استان از روزهای نخست مهر ماه آغاز شده و این روند تا روزهای پایانی آبان ماه نیز ادامه خواهد داشت.

زاهد حاجی میرزایی با اشاره به وضعیت برداشت این محصول در استان کردستان، عنوان کرد: پیش بینی می شود که امسال ۲۶ هزار تن گردو از سطح باغات استان برداشت شود.

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار از باغات کردستان به گردو اختصاص دارد، اظهار داشت: پیش بینی می‌شود امسال برداشت این محصول نسبت به سال گذشته پنج هزار تن افزایش داشته باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به اینکه طرح سرشاخه کاری به منظور افزایش بازدهی و عملکرد این محصول در سطح دو هزار هکتار از باغات گردوی استان به اجرا درآمده است، عنوان کرد: امسال نیز تا کنون ۵۰۰ هکتار از باغات گردو سرشاخه کاری شده است.

وی گفت: درسرشاخه کاری، تاج درختان قدیمی حذف و بر روی بازوی اصلی درختان، عملیات پیوند انجام می ‌شود و پس از سه سال، درخت گردوی سرشاخه کاری شده، به باردهی و عملکرد مناسب می ‌رسد و به طور متوسط ۲ برابر بار می ‌دهد.

حاجی میرزایی بیان کرد: گردوی تولیدی در استان کردستان، بخشی در خود استان مصرف می شود و بخش دیگری از آن نیز به دیگر استانهای کشور صادر می شود.

کد خبر: ۳۰۴٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha