۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
لیموترش؛ فرصت ویژه اقتصادی سیستان و بلوچستان| ظرفیت مغفول مانده طلای سبز جنوب شرق
بازار گزارش می‌دهد؛

لیموترش؛ فرصت ویژه اقتصادی سیستان و بلوچستان| ظرفیت مغفول مانده طلای سبز جنوب شرق

زاهدان- لیموترش یکی از مرکبات با ارزش و دارای اهمیت در زمینه سودآوری است که ذخیره ارزشمند ویتامین‌های و مواد مغنی زیادی می‌باشد.

آرشام هنرکار، بازار؛ میوه لیموترش یکی از مرکبات با ارزش و دارای اهمیت در زمینه سودآوری است که دارای ذخیره ارزشمند ویتامین‌ها و مواد مغنی زیادی است.

لیموترش حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک است، در واقع این اسید در لیمو ترش و پرتقال وجود داشته و به عنوان یک اسید آلی عمل می‌کند؛ همچنین این میوه ترش نه تنها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان بیماری‌ها تاثیر دارد، بلکه ویتامین C، کلسیم، فولات، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، پروتئین، کربوهیدرات و انواع ویتامین‌های گروه B موجود در آن باعث شادابی و سفیدی پوست هم می‌شود.

استان سیستان و بلوچستان به دلیل دارا بودن شرایط خاص آب‌وهوایی از ظرفیت بی‌نظیری جهت کشت و صنعتی سازی لیموترش برخوردار است؛ لیموی تولیدی این استان علاوه بر فرآوری خانگی شامل‌ ترشی و آبگیری در منطقه، برای مصرف تازه‌خوری به سایر شهرستان‌های استان نیز ارسال می‌شود.

گفتنی است احمد وحیدی، وزیر سابق کشور چندی پیش در حاشیه بازدید از نمایشگاه ظرفیت‌های استان در تهران اظهار داشت: ظرفیت میوه‌های استان سیستان و بلوچستان بسیار ویژه است. در زمینه تولیدات خرما می توان به صورت ویژه در این منطقه از کشور اقدام کرد، همچنین در زمینه تولید میوه های استوایی نیز باید اقدامات موثرتری صورت بگیرد.

یک هزار ۲۸۲ هکتار از باغات استان به لیموترش اختصاص دارد

در همین راستا اردشیر شهرکی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با بازار اظهار داشت: سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی که دارد اکثر میوه‌های مورد نیاز را داراست و یکی از مهم‌ترین این میوه‌ها محصول لیموترش است.

وی افزود: تنها طی سال زراعی گذشته بیش از ۸ هزار تن لیموترش از سطح ۶۵۰ هکتار از باغات بارور جنوب این استان برداشت و روانه بازار مصرف شد؛ میزان کل باغات لیموترش استان یک هزار و ۲۸۲ هکتار می‌باشد که از این میزان ۶۵۰ هکتار آن بارور است.

شهرکی در ادامه با اشاره به اینکه میوه لیموترش فصل مخصوص و نگهداری خاصی دارد، گفت: گلدهی این میوه در بهمن ماه است و برداشت آن نیز از ابتدای تیرماه آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اکثر شهرستان‌های جنوب استان بستر کشت میوه لیموترش را دارند اما بیشترین میزان کشت در شهرستان‌های سرباز، چابهار، قصرقند، نیکشهر، کنارک و ایرانشهر است.

شهرکی: لیموترش سیستان و بلوچستان می‌تواند موجب ارزآوری ویژه برای کشور شود که نیازمند نگاه ویژه صنعتی به آن است

وی بیان کرد: لیموترش سیستان و بلوچستان می‌تواند موجب ارزآوری ویژه برای کشور شود که نیازمند نگاه ویژه صنعتی به آن است. هم‌اکنون لیموی تولیدی این استان علاوه بر فرآوری خانگی شامل‌ترشی و آبگیری در منطقه برای مصرف تازه‌خوری به سایر شهرستان‌های استان نیز ارسال می‌شود.

رونق کشاورزی توسعه اقتصادی را به همراه دارد

سیستان و بلوچستان بنابر شرایط آب‌وهوایی و همچنین جغرافیایی خاصی که دارد می تواند به مهم‌ترین قطب کشاورزی و به طبع آن ارزآوری کشور تبدیل شود که نیازمند نگاه ویژه مسئولین استان و کشور است. در واقع می توان گفت؛ هر چه بخش کشاورزی توسعه و رونق بیشتری داشته باشد می توان از نظر اقتصادی و ارز آوری برای استان بسیار اثرگذار باشد و همچنین باعث ایجاد اشتغال پایدار در منطقه شود.

با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان به دلیل آب و هوایی که دارد ظرفیت بسیار خوب و بی نظیری در کشت انواع محصولات کشاورزی به خصوص میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری دارد نیاز است تا متولیان امر توجه ویژه به این بخش داشته باشند.

سیستان و بلوچستان به دلیل دسترسی به بازارهای افغانستان و پاکستان و حوزه خلیج‌فارس فرصت بی‌نظیری را برای صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه ارزآوری و فرصت‌های شغلی جدید برای استان و کشور دارد.

کد خبر: ۳۰۴٬۹۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha