۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
طلا بار دیگر در مسیر ثبت رکورد تاریخی جدید قرار گرفت| افزایش قیمت تا کجا ادامه خواهد داشت؟
تحلیل بازار جهانی طلا؛

طلا بار دیگر در مسیر ثبت رکورد تاریخی جدید قرار گرفت| افزایش قیمت تا کجا ادامه خواهد داشت؟

در پی تصمیم فدرال رزور برای کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا، اکثر بازارهای مالی جهان از جمله فلزات گرانبها شروع به رشد نموده و طلا نیز در مسیر ثبت چندمین رکورد تاریخی خود در سال ۲۰۲۴ قرار گرفته است.

بازار؛ گروه بین الملل: هماطنور که از مدت ها قبل انتظار می رفت، کاهش نرخ بهره در بانک های آمریکا نهایتا منجر به رشد چشمگیر بازارهای جهانی شد. جلسه کمیته بازار آزاد فدرال به ریاست جروم پاول که از روز چهارشنبه به وقت محلی آمریکا کار خود را آغاز نمود، نهایتا در روز پنجشنبه، سرانجام به کاهش ۵۰ واحدی (۰.۵ درصد) نرخ بهره بانکی در این کشور موافقت نمود. در پی این مصوبه فدرال رزرو، بسیاری از بازارها از جمله ارزهای دیجیتال، بورس های بزرگ جهان از جمله وال استریت و فلزات گرانبها با شوک قیمتی مواجه و آغاز به رشد نمودند.

بررسی عملکرد بازار طلا

بازار طلا را می توان یکی از موفق ترین بازارهای پربازده در سال ۲۰۲۴ دانست. طلا تاکنون چندین بار طی ماه های گذشته موفق به شکست سقف های تاریخی خود شده که از این لحاظ، با هیچ بازار مالی دیگری برابری نمیکند. اما روز چهارشنبه، در آستانه برگزاری نشست کمیته بازار آزاد فدرال آمریکا، طلا دچار اصلاح قیمت خوبی شد که می توان گفت بهترین فرصت برای خرید تلقی می شد.

در صورت عبور قیمت روزانه از ۲۶۰۰ دلار، علاوه بر ثبت رکورد تاریخی جدید برای طلا، احتمال پیشرفت قیمت تا محدوده مقاومت بعدی روی ۲۶۱۳ الی ۲۶۱۵ دلار وجود دارد.

قیمت طلا در روز چهارشنبه یه زیر ۲۴۵۰ دلار کاهش یافت و پس از آن با انتشار نخستین خبرها از محتوای جلسه کمیته بازار آزاد فدرال، روند اصلاحی قیمت این فلز گرانبها معکوس شد.

طلا بار دیگر در مسیر ثبت رکورد تاریخی جدید قرار گرفت| افزایش قیمت تا کجا ادامه خواهد داشت؟

نهایتا قیمت طلا طی کمتر از ۲۴ ساعت به ۲۵۹۵ دلار در روز پنجشنبه رسیده و موفق به ثبت ۲۵۹۵ دلار به عنوان بالاترین قیمت روزانه خود شد. با اینحال، با کمرنگ شدن هیجان ناشی از کاهش نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو، قیمت بار دیگر به محدوده ۲۵۴۷ دلار کاهش یافته و پسی از آن مجددا روز جمعه تا محدوده ۲۵۹۷ دلار پیشروی داشت.

طلا در مسیر ثبت رکورد تاریخی جدید

به نظر می رسد با توجه به چشم انداز فعلی بازار و رشد قابل توجه بازار سرمایه از روز گذشته، طلا در مسیر ثبت رکورد تاریخی جدید قرار دارد. در صورت عبور قیمت روزانه از ۲۶۰۰ دلار، علاوه بر ثبت رکورد تاریخی جدید برای طلا، احتمال پیشرفت قیمت تا محدوده مقاومت بعدی روی ۲۶۱۳ الی ۲۶۱۵ دلار وجود دارد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت اینکه فدرال رزرو روز قصد دارد نرخ بهره بانکی در آمریکا را از رقم فعلی یعنی ۴.۲۵ درصد در سال به ۳.۴ درصد در سال ۲۰۲۵ کاهش دهد که این به سود بازار طلا خواهد بود.

طلا بار دیگر در مسیر ثبت رکورد تاریخی جدید قرار گرفت| افزایش قیمت تا کجا ادامه خواهد داشت؟

از منظر تکنیکال نیز باید گفت که با قیمت فعلی، هنوز فاصله قابل توجهی با محدوده اشباع خرید در اسکیلاتور RSI داریم و لذا احتمال رشد قیمت تا همان محدوده ۲۶۱۵ دلار نیز وجود دارد. اما در صورتی که روند قیمت طلا مانند روز چهارشنبه عمل کرده و معکوس شود، مهمترین نقطه حمایت قیمت روی ۲۵۵۰ الی ۲۵۵۱ دلار قرار خواهد داشت. در صورت شکسته شدن این حمایت، قیمت تا کف حمایت بعدی یعنی ۲۵۳۰ الی ۲۵۳۲ دلار جای اصلاح خواهد داشت که البته با روند فعلی بازار، رسیدن به این حمایت طی روزهای آتی چندان مبتنی بر واقعیت نیست. هرچند، شاخص SMA۵۰ و ۱۰۰ روزه طلا در محدوده ۲۴۰۰ الی ۲۴۱۲ دلار قرار دارد، اما توجه داشته باشید که شرایط فاندامنتال ناشی از تغییر رویه فدرال رزور در سیاست نرخ بهره بانکی، می تواند تمامی ساختارهای فعلی تحلی تکنیکال را تحت تاثیر خود قرار داده و نمی توان گفت که قیمت فعلی، صرفا حباب محض به نظر می رسد. لذا، در حال حاضر، احتمال افزایش قیمت طلا با توجه به هیجان وارد شده به بازار، بسیار بیشتر از شکست اصلاحی قیمت این فلز گرانبها است.

کد خبر: ۳۰۴٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha