۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
در دنیا برای خودروهای مونتاژی نمایشگاه برگزار نمی کنند| کسب سود عده ای خاص از نمایشگاه خودرو
اظهار نظر کارشناسان در مورد نمایشگاه خودرویی مشهد؛

در دنیا برای خودروهای مونتاژی نمایشگاه برگزار نمی کنند| کسب سود عده ای خاص از نمایشگاه خودرو

امینی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه به بازار گفت: در دنیا برای خودروهای «مونتاژی» نمایشگاه برگزار نمی شود؛ در اینجا باید به وزیر صمت هشدار دادکه خودروهای مونتاژی برای اقتصاد و صنعت کشور خطر دارند.

امید محمدی؛ بازار: بیست و چهارمین نمایشگاه خودرو مشهد با حضور شرکت های خودروساز و واردکننده از امروز آغاز به کار کرد، روز نخست این همایش خودرویی در شرق کشور به خبرنگاران و مسئولین اختصاص یافت. یکی از بزرگترین غایبان اصلی این گردهمای مهم خودرویی در شرق کشور، گروه صنعتی ایران خودرو است. برپایی نمایشگاه خودرو در کشورهای پیشرفته با هدف معرفی محصولات جدید انجام می شود، اما در کشور متاسفانه فلسفه «برپایی» نمایشگاه خودرو با اهداف آن «معکوس» معنی شده است. برنامه برگزاری نمایشگاه های خودرو در کشور رقابت سه شرکت برگزار کننده طی یکسال گذشته احتمالا بیانگر آن است که نمایشگاه خودرو محل کسب درآمد برای عده ای خاص است.

امینی: چینی ها نسبت به داخلی سازی قطعات یا مجموعه های خودرویی تعهدی ندارند، با در نظر داشتن چالش های ارزی کشور وضعیت مونتاژ خودروهای چین خلاف مقررات است

خطر مونتاژ چینی ها برای صنعت خودرو

امرالله امینی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص برپایی متعدد نمایشگاه های خودرو در کشور و رقابت سه شرکت برگزار کننده به «بازار» گفت: براساس استانداردهای جهانی نمایشگاه های خودرو باید بین المللی یا منطقه ای باشد. در دنیا برگزاری نمایشگاه های خودرو هر سال یکبار معمول است؛ پارامتر مهم دیگر تشکیل نمایشگاه های خودرو در دنیا وجود محصول، طراحی یا تکنولوژی جدید خودروسازان است.

امینی با اشاره به اینکه بهترین شیوه بازاریابی خودروهای جدید شرکت و معرفی در نمایشگاه های خودرویی است، توضیح داد: نمایشگاه خودرو در داخل کشور به محل معرفی برخی از محصولاتی که به بازار عرضه نمی شوند، تبدیل شده است. در ادوار گذشته انواع گردهمایی خودرویی، از شرکت های خودروساز یا واردکننده در خصوص محصولات سوال می کردم، برنامه تولید یا عرضه آن ها مشخص نبود.

این اقتصاد دان در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه معرفی خودروهای مونتاژی در نمایشگاه خودرو دنیا مرسوم است، بیان کرد: «همانطور که پیشتر اشاره داشتم در نمایشگاه های خودرویی محصولات جدید خودروسازان که تولید خود یا طی همکاری با شرکا ساخته شده، معرفی می شود. در دنیا برای خودروهای «مونتاژی» نمایشگاه برگزار نمی شود؛ در اینجا باید به وزیر صمت هشدار دادکه خودروهای مونتاژی برای اقتصاد و صنعت کشور خطر دارند.»

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه خودروهای مونتاژی چین در نمایشگاه های دنیا معرفی می شوند و در داخل کشور نیز برای بار چندم نمایش داده می شوند، اظهار داشت: تداوم مونتاژ این خودروها با در نظر داشتن عدم داخلی سازی یا انتقال فناوری برای صنعت و بازار چالش ایجاد می کند. در آینده نزدیک بسیاری از خودروهای مونتاژی کشور لوازم یدکی نخواهد داشت؛ چرا که تولید آن ها در چین متوقف یا تغییر پیدا کرده است.

امینی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار این رسانه مبنی بر عدم داخلی سازی خودروهای چینی، گفت: «چینی ها نسبت به داخلی سازی قطعات یا مجموعه های خودرویی تعهدی ندارند، با در نظر داشتن چالش های ارزی کشور وضعیت مونتاژ خودروهای چین خلاف مقررات است. زیرا حاضر به انتقال فناوری و شراکت برد-برد نیستند.»

این اقتصاد دان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «بازار» مبنی بر نمایش خودروهای مونتاژی برندهای بزرگ دنیا در چین طی برگزای نمایشگاه مذکور، توضیح داد: محصولات خودروسازان بزرگ دنیا مانند تویوتا یا فولکس واگن که در چین مونتاژ می شوند، از نظر کیفی با تولید این برندها در کشور خودشان کاملا متفاوت هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به رقابت شرکت های برگزاری نمایشگاه خودرو، بیان کرد: متاسفانه برپای چنین گردهمای های سبب کسب سود عده ای خاص از محل معرفی خودرو با هدف شوآف شده است.

در دنیا برای خودروهای مونتاژی نمایشگاه برگزار نمی کنند| کسب سود عده ای خاص از نمایشگاه خودرو

دبیر انجمن خودروسازان ایران: شرکت های خودروساز در جلسات برگزاری نمایشگاه شرکت داشته و انجمن نسبت به حضور یا عدم حضور آن ها دخالتی ندارد

انجمن خودروسازان دخالتی در نمایشگاه ندارد

باتوجه به اینکه برگزاری نمایشگاه های خودرو در دنیا با همکاری صنوف و انجمن های تخصصی صنعت خودرو انجام می شود، اما ظاهرا در کشور چنین مساله ای وجود ندارد. در همین رابطه احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران به «بازار» گفت: شرکت های خودروساز در جلسات برگزاری نمایشگاه شرکت داشته و انجمن نسبت به حضور یا عدم حضور آن ها دخالتی ندارد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه مبنی بر چرایی تعدد برگزاری این گردهمایی ها بیان کرد: ابتدا وزارت صمت نسبت به فرآیند اشتباه فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش مطلع شده است، باتوجه به واردات خودرو و ایجاد رقابت برگزاری نمایشگاه با فواصل زمانی منطقی، می تواند مفید نیز باشد.

وی افزود: در گذشته نمایشگاه های خودرویی فقط در تهران برگزار می شد، اما به دلیل ایجاد ترافیک و سهولت بازدیدکنندگان این نمایشگاه ها به شهرستان ها نیز رفت.

در دنیا برای خودروهای مونتاژی نمایشگاه برگزار نمی کنند| کسب سود عده ای خاص از نمایشگاه خودرو

در نمایشگاه های خودرویی کشور مجریان برگزای یا شرکت های خودروساز تاکنون شرایطی جهت دریافت نظر مشتریان از وضعیت عرضه یا کیفیت خودروها فراهم نکردند

نمایشگاه خودرو محل تفریح

همانطور که پیشتر اشاره شد در نمایشگاه های خودرویی دنیا براساس تقاضا بازار و تحولات صنعت، گردهمایی برپا می شود. در این رویدادها معرفی خودروهای تولیدی جدید، نمایش فناوری و نوآوری و رشد صنعت توام با دریافت تجارب مشتریان اهداف اصلی است. در نمایشگاه های خودرویی کشور مجریان برگزای یا شرکت های خودروساز تاکنون شرایطی جهت دریافت نظر مشتریان از وضعیت عرضه یا کیفیت خودروها فراهم نکردند.

نمایشگاه های خودرویی بهترین محل ارتباط خودروسازان، قطعه سازان یا صنایع وابسته با مشتریان در خصوص عملکرد محصولات شان است. اما شرایط حضور در این رویدادها به گونه ای مدیریت شده که به زعم فعالان این صنعت، نمایشگاه های خودرویی محل تفریح بازدیدکنندگان است.

امروز به عنوان نخستین روز فعالیت رسمی بیست و چهارمین نمایشگاه خودرو مشهد معرفی شده است، باتوجه به اینکه مجری برگزاری اولین روز این همایش را به اصحاب رسانه و مسئولین اختصاص داده؛ آیا از آن ها در خصوص چگونگی اجرا یا کیفیت محصولات سوال شده است؟ آیا در این نمایشگاه نظر اصحاب رسانه یا مسئولین جهت بهبود شرایط عرضه خودرو توسط شرکت ها کسب شده؟ تاکنون پاسخ برگزاری نمایشگاه های خودرویی به این سوالات منفی بوده است.

کد خبر: ۳۰۴٬۲۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha