۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱
هدف اسرائیل از حمله تروریستی پیش از سفر پزشکیان به آمریکا چیست؟
بازار بررسی کرد؛

هدف اسرائیل از حمله تروریستی پیش از سفر پزشکیان به آمریکا چیست؟

هدف قرار دادن سفیر ایران در لبنان و انجام حمله ای تروریستی نسبتا گسترده از سوی رژیم صهوینیستی در آستانه سفر پزشکیان به آمریکا نشانگر نقشه سازمان یافته تل آویو برای مقابله با رویکرد تازه تهران است.

بازار؛ گروه بین الملل: عملیات تروریستی تازه رژیم صهیونیستی علیه حزب الله لبنان دور تازه ای از تنش های خاورمیانه را کلید زده است. آمار بالای مصدومین و شهدای این حمله تروریستی نیز به اندازه ای چشمگیر بوده که به احتمال زیاد، با حمله ای تلافی جویانه از سوی گروه های مقاومت همراه خواهدشد. خبرگزاری تسنیم نیز طی گزارشی نوشت که علاوه بر ۱۱ شهید این عملیات تروریستی، حال ۴۰۰ نفر از مصدومان نیز وخیم بوده که با این حساب، احتمال افزایش تعداد تلفات محتمل خواهد بود.

نکته دیگر حمله اخیر اسرائیل از طریق پیجرها، زخمی شدن سفیر ایران به عنوان یک مقام رسمی آن هم چند ماه پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران است. همانطور قبلا نیز پیش بینی شده بود، نتانیاهو و دولت اسرائیل قصد کاهش سطح تنش ها را نداشته و برعکس، از زمان روی کار آمدن دولت پزشکیان در ایران، تلاش تل آویو بر ایجاد هرج و مرج در منطقه از طریق بسط دامنه تنش ها متمرکز شده است. به عنوان مثال، دولت نتانیاهو درست از اوایل تابستان حملات مستقیم و سازمان یافته خود علیه نیروهای حزب الله لبنان را آغاز کرده و اکنون احتمال ایجاد جنگ ۳۳ روزه دوم میان دو طرف وجود دارد. اما سوال اینجاست که هدف اسرائیل از افزایش دامنه تنش، آن هم در چند جبهه مختلف چیست؟

حمله تروریستی در آستانه سفر پزشکیان به نیویورک

نخستین نکته ای باید به آن توجه داشت اینکه این حمله تروریستی درست چند روز پیش از سفر پزشکیان به نیویورک و سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رخ داده است. رئیس جمهور پیشتر در جریان نشست خبری هفته جاری خود تاکید کرد که قصد دارد از فرصت سخنرانی خود به عنوان ابزاری برای خنثی سازی ایران هراسی ایران استفاده نماید. وی همچنین صراحتا اعلام کرد که در صورت بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی خود، حاضر به بازگشت به توافق هسته میان تهران و واشنگتن بوده و حتی در این مسیر، منعی برای مذاکره مستقیم با رئیس جمهوری آمریکا وجود ندارد. این مواضع پزشکیان، طی روزهای گذشته تا حد زیادی محافل سیاسی درون قدرت اسرائیل را با ترسی فزاینده مواجه ساخته و اکنون بیم آن می رود که ایران بیش از هر زمان دیگر، به رفع اختلاف با غرب نزدیک بوده که این بزرگترین تهدید علیه امنیت رژیم صهیونیستی به حساب می آید.

باید توجه داشت که مطرح شدن سخنانی از این دست از سوی رئیس جمهور محترم، همانطور که پیش از این بارها نیز از سوی وی مورد اشاره قرار گرفته بود، بدون هماهنگی و تایید مقام معظم رهبری بعید به نظر می رسد. به ویژه اینکه مقام های ارشد نزدیک به بیت رهبری همچون مهدی فضائلی، طی هفته های گذشته کلیات رویکرد وفاق ملی دولت پزشکیان را مورد تایید قرار داده که نشانگر یک صدا شدن حاکمیت و دولت در ایران برای اصلاح امور جاری کشور به ویژه معضلات اقتصادی است.

اسرائیل به دنبال چیست؟

نکته دیگر اینکه بر اساس آخرین نظرسنجی های رسانه های آمریکایی، کامالا هریس نامزد حزب دموکرات در انتخابات رییس جمهوری آمریکا که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود، از نامزد رقیب خود یعنی دونالد ترامپ پیشی گرفته است. اگرچه سرنوشت نهایی انتخابات آمریکا را الکترال کالج تعیین خواهد کرد؛ اما همین پیشی گرفتن هریس از ترامپ موجب نگرانی فزاینده دولت اسرائیل شده است. اگرچه تمامی دولت های آمریکا به صورت سنتی، متعهد به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی و حمایت از تل آویو هستند، اما حقیقت امر این است که در همین دو دولت اخیر، میزان حمایت بایدن از نتانیاهو با رویکرد ترامپ در قبال وی بسیار متفاوت بوده است.

مساله دیگر، هدفگذاری نتانیاهو برای کشاندن پای ایران به جنگی تمام عیار است؛ موضوعی که خوشبختانه نیروهای نظامی کشور به خوبی آن را دریافته اند و اساسا یکی از دلایل عدم پاسخگویی ایران به ترور هنیه تا این لحظه، مقابله هوشمندانه با همین رویکرد بوده است.

تنها به عنوان یک مثال ساده باید گفت که انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم که از حیث سیاسی موفقیتی بزرگ برای نتانیاهو و رژیم صهیونیستی محسوب می شود، در دوران ترامپ رخ داد که در قیاس با تمامی حمایت های بایدن از اسرائیل قابل قیاس نیست. لذا، به نظر می رسد نتانیاهو افزایش سطح تنش ها میان غرب و ایران پیش از سفر پزشکیان به نیویورک را در دستور کار خود قرار داده و امیدوار است قبل از سفر، ایران یا گروه های مقاومت در منطقه به این حمله تروریستی پاسخ دهند.

مساله دیگر، هدفگذاری نتانیاهو برای کشاندن پای ایران به جنگی تمام عیار است؛ موضوعی که خوشبختانه نیروهای نظامی کشور به خوبی آن را دریافته اند و اساسا یکی از دلایل عدم پاسخگویی ایران به ترور هنیه تا این لحظه، مقابله هوشمندانه با همین رویکرد بوده است. با توجه به رویکرد دولت برای ساماندهی به اقتصاد کشور و در اولویت قرار دادن این مهم، هرگونه پاسخ احتمالی تهران یا گروه های مقاومت به رژیم صهیونیستی نباید به گونه ای باشد که پای ایران را به جنگی تمام عیار باز نماید؛ موضوعی که موکدا در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده که نشان از درایت و نه ترس تهران از تل آویو یا ایالات متحده است.

کد خبر: ۳۰۴٬۲۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha