۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
ذخیره‌سازی نفت چین در دوران رکود مصرف، رکورد زد

ذخیره‌سازی نفت چین در دوران رکود مصرف، رکورد زد

چین در ماه اوت ۲۰۲۴ حجم عظیمی از نفت خام را با قیمت‌های پایین ذخیره‌سازی کرد.

به گزارش بازار، چین ذخیره‌سازی‌های نفت خام را در ماه اوت به بالاترین سطح طی ۱۴ ماه اخیر رساند و اعلام کرد که افزایش واردات این کشور با هدف ذخیره‌سازی بوده و بهبودی در مصرف سوخت رخ نداده است.

براساس محاسبات و داده‌های رسمی، درمجموع روزانه یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه به ذخیره‌سازی‌های تجاری و راهبردی اضافه شد.

این رقم بزرگ‌ترین حجم ذخیره‌سازی نفت در مخازن از ژوئن ۲۰۲۳ (۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه) به شمار می‌آید که در مقایسه با افزایش روزانه ۲۸۰ هزار بشکه‌ای در ژوئیه بود.

چین حجم نفت خام ورودی یا خروجی از ذخیره‌سازی‌های راهبردی و تجاری را فاش نمی‌کند، اما می‌توان با کسر مقدار نفت خام فرآوری‌شده از کل نفت خام موجود از واردات و تولید داخلی، این رقم را برآورد کرد.

براساس داده‌های منتشرشده در ۱۴ سپتامبر (شنبه، ۲۴ شهریور) از سوی اداره ملی آمار، پالایشگاه‌های چین در ماه ژوئیه ۵۹ میلیون و ۷۰ هزار تن نفت خام معادل حدود روزانه ۱۳ میلیون و ۹۱۰ هزار بشکه فرآوری کردند.

این رقم تنها اندکی بالاتر از حجم روزانه ۱۳ میلیون و ۹۰۸ هزار بشکه‌ای در ماه ژوئیه، ضعیف‌ترین ماه برای توان عملیاتی پالایشگاه‌ها، از اکتبر ۲۰۲۲ بود.

این رقم در دوره مشابه سال ۲۰۲۳، ۱۵ میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه در روز بود.

بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان در ماه اوت روزانه ۱۱ میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه نفت وارد کرد، درحالی‌که تولید داخلی این کشور ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بود که درمجموع روزانه ۱۵ میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه در اختیار پالایشگاه‌ها قرار گرفت.

بنابراین با کم‌کردن حجم پالایش روزانه ۱۳ میلیون و ۹۱۰ هزار بشکه‌ای از رقم روزانه ۱۵ میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه‌ای، مازادی معادل یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز ایجاد می‌کند.

در هشت ماه نخست امسال، چین روزانه یک‌میلیون و ۱۱۰ هزار بشکه به ذخیره‌سازی‌ها اضافه کرده که حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده است و از رقم روزانه ۸۰۰ هزار بشکه‌ای ذخیره‌شده در هفت ماه نخست سال، شتاب بیشتری را نشان می‌دهد.

در شرایطی که مقدار بهره‌گیری از ظرفیت پالایشی در پالایشگاه‌های چین همچنان پایین است، این پرسش مطرح می‌شود که چرا پالایشگاه‌های چین حجم مازاد نفت خام را برای تحویل در ماه اوت خریداری کردند و پاسخ، به احتمال زیاد، روند کاهشی قیمت است که در زمان برنامه‌ریزی برای خرید محموله‌های ورودی ماه اوت در بازار حاکم بود.

تأثیر قیمت

محموله‌هایی که در ماه اوت وارد شدند، به احتمال زیاد در ماه‌های مه و ژوئن، زمانی که قیمت جهانی نفت خام روند کاهشی داشت، برنامه‌ریزی شده بودند.

نفت خام برنت در ۱۲ آوریل به بالاترین سطح خود در سال جاری میلادی یعنی ۹۲ دلار و ۱۸ سنت برای هر بشکه رسید، درحالی‌که این رقم در ۵ اوت سیر نزولی خود را به‌سمت ۷۵ دلار و ۵ سنت برای هر بشکه آغاز کرد.

این بدان معناست که پالایشگاه‌های چین احتمالاً به خرید نفت خام بیشتری در این دوره تشویق می‌شوند، به این معنا که واردات اوت و سپتامبر ممکن است نسبت به ماه‌های نخست امسال نسبتاً قوی باشد.

کد خبر: ۳۰۴٬۰۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha