۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷
جلسه ویژه پارلمانی ها با فلاحتیان برای بهینه سازی|  نفتی ها سریع تر برنامه امنیت انرژی را اعلام کنند
رییس کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با بازار: 

جلسه ویژه پارلمانی ها با فلاحتیان برای بهینه سازی| نفتی ها سریع تر برنامه امنیت انرژی را اعلام کنند

احمدی رییس کمیسیون انرژی مجلس از نشست ویژه برای حل مساله ناترازی گاز با معاون وزیر نفت خبر داد و گفت: قرار شده کمیته ای برای بررسی و نظارت بر مساله بهینه سازی و تحقق و هزینه کرد منابع مالی تشکیل شود.

بازار، گروه آب و انرژی: ناترازی سوخت هر روز در حال افزایش بوده و عارف معاون اول رییس جمهور گفته که به طور قطع در زمستان امسال با کسری گاز مواجه خواهیم بود. حالا هم زمان با نزدیک شدن به شروع فصل سرما نگرانی ها در مورد زمستان سخت هم بیشتر شده است. دولت چهاردهم که در ابتدای فعالیت خود کمبود برق و خاموشی ها را تجربه کرد، باید خود را برای قطعی ها گاز هم آماده کند. از آنجایی که حداقل در کوتاه مدت امکان افزایش ظرفیت تولید گاز وجود ندارد، پاستور نشین ها و بهارستان نشین ها به سراغ مدیریت مصرف رفته اند تا شاید اینگونه کمی از درد کسری گاز بکاهند. شرایط به قدری حساس است که اعضای کمیسیون انرژی مجلس نشست فوق العاده را با فلاحتیان معاون برنامه ریزی وزارت نفت تدارک دیده اند.

ماده ۴۶ برنامه هفتم توسعه روی مساله بهینه سازی اشاره کرده و منابع مالی هم برای اختصاص به این مساله در نظر گرفته است


موسی احمدی رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار از نشست ویژه میان اعضای کمیسیون با فلاحتیان معاون وزیر نفت و کارشناسان و متخصصان این و نمایندگانی از سازمان برنامه ریزی و دیوان محاسبات حوزه خبر داد و افزود: ماده ۴۶ برنامه هفتم توسعه روی مساله بهینه سازی اشاره کرده و منابع مالی هم برای اختصاص به این مساله در نظر گرفته است.
او در ضمن ابراز بی اطلاعی از میزان تحقق منابع مالی در نظر گرفته شده برای بهینه سازی، اظهار داشت: در نشست ویژه ای که با مسولین وزارت نفت داشتیم قرار بر این شد که کمیته ای مشترکی از نمایندگان کمیسیون انرژی و مسولین مربوطه در دولت برای پیگیری مسایل مربوط به بهینه سازی شکل گیرد چرا که در حال حاضر ناترازی انرژی به تهدیدی جدی برای اقتصاد کشور تبدیل شده است.
او با اشاره به این نکته که شدت مصرف انرژی در ایران ۲ برابر متوسط و استانداردهای جهانی است، افزود: افزایش مصرف غیر بهینه، افزایش‌نیافتن ظرفیت تولید و نداشتن نگاه راهبردی و توهم نامتناهی‌بودن این منابع، به وقوع ناترازی در کشور منجر شده است.

اقتصاددان‌ها برای عبور از معضل ناترازی هادو دیدگاه مطرح می‌کنند، یکی مبتنی بر اعمال سیاست‌های قیمتی برای کنترل مصرف است و دیدگاه دیگری مبنی بر کاهش ناترازی از طریق روش‌های همچون افزایش تولید و واردات خودروهای کم مصرف، استانداردسازی خانه ها و استفاده از وسایل با بهره وری بالا است


به گفته احمدی، اقتصاددان‌ها برای عبور از معضل ناترازی هادو دیدگاه مطرح می‌کنند، یکی مبتنی بر اعمال سیاست‌های قیمتی برای کنترل مصرف است و دیدگاه دیگری مبنی بر کاهش ناترازی از طریق روش‌های همچون افزایش تولید و واردات خودروهای کم مصرف، استانداردسازی خانه ها و استفاده از وسایل با بهره وری بالا را مدنظر قرار دارند که البته سیاست قیمتی چندین بار آزموده شده و هیچگاه نتیجه خوبی نداشته است.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اگرچه مسئولان تلاش دارند همه قصور این ناترازی را فقط متوجه مصرف‌کنندگان کنند و مصرف بالا را عامل کمبود معرفی کنند، اما به اعتقاد کارشناسان، تولید ناکافی و نبود سرمایه‌گذاری، در کنار مصرف غیراصولی، به ناترازی گاز در ایران منجر شده است.
او با بیان اینکه مسئله فشارافزایی میدان پارس جنوبی چالشی اساسی است، اظهار داشت: طبق برآوردها، تولید گاز ایران از پارس جنوبی از سال ۱۴۰۴ هر سال حدود ۲۸ میلیون متر مکعب کاهش پیدا می‌کند.
به گفته رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در صورت عدم اجرای پروژه‌های فشارافزایی، تا سال ۱۴۱۰ تولید روزانه گاز از این میدان ۲۰۰ میلیون متر مکعب کاهش خواهد یافت، که به معنای کاهش تولید فعلی به یک‌سوم است. در حالی که این کاهش تولید و ابهام در تأمین مالی ۲۰ میلیارد دلاری برای پروژه‌های فشارافزایی تهدیدی جدی برای امنیت انرژی کشور به شمار می‌رود.

کد خبر: ۳۰۳٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha