۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
انتظار خانه ملت از دولت؛ استراتژی صنعت خودرو را تعریف کنید| واردات خودرو از شعار فاصله بگیرد
یک عضو کمیسیون صنایع خانه ملت در گفت و گو با بازار؛

انتظار خانه ملت از دولت؛ استراتژی صنعت خودرو را تعریف کنید| واردات خودرو از شعار فاصله بگیرد

پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت به بازار گفت: انتظار خانه ملت از دولت این است که استراتژی یا بسته مدیریتی را برای تولید و واردات خودرو تدوین کند که سیاست جزیره ای فعلی پایان یابد.

امید محمدی؛ بازار: عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی شب گذشته در شبکه اجتماعی ایکس نوشت؛ «امروز بالاخره گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیس محترم جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم. همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی دهیم. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند، منافع ملت ایران در رقابت است.» اظهار نظر وزیر اقتصاد در حالی انجام شد که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو نسبت به واردات خودرو از چین انتقاداتی دارند. ایجاد رقابت در صنعت و بازار خودرو مستلزم قوانین مالی جدید، سرمایه گذاری خارجی یا داخلی، تدوین اسناد بالادستی و تعریف استراتژی است. صنعت و بازار خودرو به دلیل عدم تعریف استراتژی با ابرچالش های فعلی مواجه شده است، فرصت سوزی های گذشته صنعت خودرو سبب عقب ماندگی خودروسازان یا قطعه سازان نسبت به تکنولوژی های روز شد. در حال حاضر چینی ها با سو استفاده از شرایط تحریم های ظالمانه علیه کشور، خودروهای کم کیفیت را صادر یا در عرصه مونتاژ حاضر به انتقال فناوری های دست دوم یا دست سوم اروپایی به کشور نیستند. از همین روز جهت بررسی وضعیت صنعت و بازار خودرو با «مصطفی پوردهقان اردکانی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداختیم:

* شب گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی در شبکه اجتماعی ایکس خبر از انحصار زدایی، ایجاد رقابت و باز شدن گره کور واردات خودرو داد، فعالان صنعت و بازار خودرو معتقد هستند که در این بازار انحصار وجود ندارد، نظر شما در این خصوص چیست؟

بازار خودرو در حال حاضر دارای انحصار است، بازیگران اصلی این بازار نیز سه خودروساز بزرگ کشور بوده که با تقاضا بسیار زیادی متاثر از انحصار مذکور مواجه هستند. انحصار صنعت و بازار خودرو سبب از تنزل کیفیت و افزایش قیمت شده است؛ در چنین شرایطی نوآوری و فناوری به فراموشی سپرده شده است. در کشورهای مختلف و مقاطع زمانی متفاوت این نوع سیاست در قبال صنعت خودرو نتیجه مثبت نداشته است؛ نمونه بارز این مساله نیز آلمان شرقی است. باید رفتار و برخورد فعلی با صنعت و بازار خودرو به سرعت در دولت چهاردهم تغییر کند.

خواسته یا ناخواسته حدود ۵ دهه هست که فرزند لوسی به نام صنعت خودرو در کشور ایجاد و رشد یافته، باتوجه به توسعه خودروسازان نمی توان آن ها را رها کرد

* برخی از فعالان صنعت خودرو معتقد هستند که واردات خودرو منجربه از بین رفتن تولیدات داخلی خواهد شد و اکثر بازیگران بازار خودرو نیز دیدگاه مخالف در این خصوص دارند، نظر شما در این مورد چیست؟

عده ای در بازار یا شاید صنعت خودرو معتقد هستند که درهای کشور را بازکرده و واردات خودرو از تمام دنیا انجام دهیم، این دیدگاه راهکار منطقی نیست. خواسته یا ناخواسته حدود ۵ دهه هست که فرزند لوسی به نام صنعت خودرو در کشور ایجاد و رشد یافته، باتوجه به توسعه خودروسازان نمی توان آن ها را رها کرد. زیرا این صنعت اشتغالزایی قابل توجهی داشته و زنجیره تامین با سرمایه گذاری فراوانی در کنار آن است. از همین رو به «سید محمد اتابک» وزیر صمت و «محمدرضا فرزین» رئیس بانک مرکزی اعلام کردیک که باید به سمت واردات تکنولوژی، تقویت خودروسازان داخلی و قراردادهای مشارکتی حرکت کرد. در دنیا اگر خودرو یا هر محصول دیگری به بازار کشوری تازه وارد شود، نسبت به سازنده کشور آن سوال نمی شود؛ چرا که امروزه زنجیره تامین بین المللی در اقصی نقاط دنیا فعال و محصولات چند ملیتی است.

انتظار خانه ملت از دولت؛ استراتژی صنعت خودرو را تعریف کنید| واردات خودرو از شعار فاصله بگیرد

اینکه در کشور را باز و شرکت های خودرویی با ۵ شریک چینی وارد همکاری شوند و نهایتا مصاحبه های متعدد از این مساله منتشر شود، واردات خودرو نام ندارد

* شما به بحث مدیریت واردات خودرو پیشتر اشاره داشتید، اما رئیس کل بانک مرکزی خبر از تخصیص ۱ میلیارد یورو برای واردات خودرو داده است، آیا این موضوع در نرخ ارز تاثیری دارد؟

اینکه در کشور را باز و شرکت های خودرویی با ۵ شریک چینی وارد همکاری شوند و نهایتا مصاحبه های متعدد از این مساله منتشر شود، واردات خودرو نام ندارد. در شرایطی که چالش برای واردات خودرو و لوازم یدکی آن ها وجود دارد، باید از شعار واردات فاصله گرفت. «محمدرضا فرزین» رئیس بانک مرکزی اخیرا خبر از تخصیص ۱ میلیارد یورو برای واردات داده و وعده افزایش آن به ۳ میلیارد نیز داده است. در اینجا باید از ایشان سوال کرد که آزادسازی این حجم ارز در بازار چه تاثیری دارد؟ قطعا سبب ابر تکانه ارزی و رشد قیمت ها خواهد شد، مجلس شورای اسلامی و دولت چهاردهم موافق واردات هستند؛ اما این مساله باید براساس حقایق و واقعیت ها انجام شود.

دولت باید استراتژی یا بسته مدیریتی را برای تولید و واردات خودرو تدوین کند که تخصیص ارز به واردات منجربه تکانه ارزی در بازار نشود. واردات می تواند سبب رشد کیفیت، کاهش قیمت و انحصار زدایی شود؛ در استراژی دولت باید خودروسازان مکلف به واردات تکنولوژی باشند

* واردات یا تولید خودرو در کشور باید براساس چه معیارها و سیاستی پیش برود تا سبب رشد قیمت ها نشود؟

دولت باید استراتژی یا بسته مدیریتی را برای تولید و واردات خودرو تدوین کند که تخصیص ارز به واردات منجربه تکانه ارزی در بازار نشود. واردات می تواند سبب رشد کیفیت، کاهش قیمت و انحصار زدایی شود؛ در استراژی دولت باید خودروسازان مکلف به واردات تکنولوژی باشند. تدوین این استراتژی نیازمند کارگروهی خاص است که نقشه راه واردات و تولید را مشخص کند؛ توقع کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی این نیست که خودروسازان یا شرکت های واردکننده نهایتا با ۵ شریک چینی وارد همکاری شوند، عمدتا خودروهای چینی دارای تکنولوژی دست سوم یا دست چهارم اروپایی ها هستند. متاسفانه به علت عقب ماندگی فناوری در صنعت خودرو کشور، مشتریان این تکنولوژی های نه چندان جدید خودروهای چینی را می پذیرند. کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تدوین استراتژی برای این موضوع را دنبال می کند.

* به عنوان پرسش پایانی، بسیاری از فعالان صنعت و بازار خودرو نسبت به واردات خودرو از چین منتقد هستند، آیا خودروهای خارجی نباید از سایر کشورها وارد شود؟

بخشی از وابستگی شدید صنعت و بازار خودرو کشور به چینی ها به دلیل جبر تحریم های ظالمانه است، «سید عباس عراقچی» وزیر امورخارجه در تلاش برای گشایش ارتباطات و بهبود این شرایط است. از «سید محمد اتابک» وزیر صمت، «عبدالناصر همتی» وزیر امور اقتصادی و دارایی، «محمدرضا فرزین» رئیس بانک مرکزی انتظار داریم هر چه سریعتر نسبت به تدوین استراتژی که بیشتر اشاره کردم اقدام و سیاست جزیره ای فعلی در صنعت خودرو را پایان دهند.

کد خبر: ۳۰۳٬۸۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha