۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
ایل سنگسر میزبان گردشگران می شود | روایت «جشنواره حاصَل»
گزارش بازار؛

ایل سنگسر میزبان گردشگران می شود | روایت «جشنواره حاصَل»

مهدیشهر- جشنواره بزرگ گردشگری و فرهنگی ایل سنگسر برای دومین سال متوالی در مهدیشهر برگزار می‌شود.

بازار، گروه استان‌ها: شهرستان مهدیشهر یا همان سنگسر میزبان ایل سنگسر است. ایلی که در کنار مقوله تولیدات لبنیات و گوشت و همچنین دیگر اقلام تولیدی عشایر، به موضوع گردشگری هم توجه بسیاری طی سال های اخیر کرده است.

ایل سنگسر یکی از توانمند ترین ایلات کشورمان محسوب می شود ایلی که نزدیک به ۴۰ درصد کل گوشت قرمز استان سمنان را تولید می کند و این نشان می دهد که توانمندی های این ایل تا چه اندازه است.

ظرفیت های سنگسر

سنگسری‌ها حتی ۱۰ درصد جمعیت استان سمنان هم نمی‌شوند اما بخش بزرگی از نیازهای استان را تامین می‌کنند. در سال‌های اخیر اما با وجود مشکلاتی که سنگسری‌ها در فروش محصولاتشان دارند به خصوص لبنیات و قوانین سختگیرانه‌ای که در زمینه سیب سلامت وجود دارد، توجه به گردشگری، در این ایل مضاعف شده است.

جشنواره برای بار دوم در ایل سنگسر برگزار می شود

سنگسری‌های در سال‌های اخیر بسیار به مقوله گردشگری توجه کرده و جواب این عنایت خود را هم با خیل عظیم گردشگران دیده اند صنعتی که اگر جواب دهد و به درستی اجرا شود ده برابر گوشت و لبنیات سنگسری می تواند درآمد زایی کند.

جشنواره های گردشگری یکی از راهبردهای اقتصادی استان سمنان در سال های اخیر است و ایل سنگسر هم از این قاعده مستثنی نیست. جشنواره حاصل سال گذشته علیرغم همه مشکلاتی که داشت و طبیعتاً در سال اول این مشکلات طبیعی است، توانست جمع عظیمی از گردشگران را به دور خود جمع کند.

ایل سنگسر میزبان گردشگران می شود | روایت «جشنواره حاصَل»

جشنواره گردشگری برای دومین بار

حالا امسال این جشنواره برای بار دوم نیز در ایل سنگسر برگزار می شود. جشنواره ای که با تجربه سال قبل، حالا قرار است بهتر و با انگیزه بیشتر با هدف معرفی دستاوردها و تولیدات عشایر ایل سنگسر در مهدیشهر برگزار شود.

علیرضا شربت دار شهردار مهدیشهر که دبیر اجرایی جشنواره گردشگری سنگسر است، ضمن اشاره به برگزاری این رویداد برای دومین سال متوالی بیان کرد: نام این جشنواره حاصل است که به نوعی به محصولات و تولیدات اشاره دارد.

مسئولان دولتی از جمله وزیر میراث فرهنگی، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر ورزش و جوانان و همچنین رئیس سازمان عشایری کشوری در زمره کسانی هستند که برای این رویداد دعوت شده اند

شربت دار با بیان اینکه این رویداد بیست و نهم تا سی و یکم شهریور ۱۴۰۳ برگزار می شود، تاکید کرد: ۸۰ غرفه صنایع‌دستی در دومین جشنواره ملی حاصل تدارک دیده شده که بتوانیم ظرفیت های ایل سنگسر را نیز معرفی کنیم.

معرفی ظرفیت‌های ایل سنگسر

شهردار مهدیشهر با بیان اینکه ۱۲ سیاه چادر در محل جشنواره ملی حاصل برپا خواهد شد، گفت: در این سیاه چادر ها که میزبان خیل گردشگران خواهد بود، غذاها و محصولات طبیعی و محلی سنگسر معرفی می شود.

شربت دار با بیان اینکه ۴۰ غرفه صنایع دستی به ایل سنگسر و ۴۰ غرفه دیگر به بخش های دیگر استان سمنان و شهرستان مهدیشهر اختصاص داده شده است، تاکید کرد: معرفی لبنیات سنگسری از دیگر اهداف این رویداد است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه فرش خودرنگ از دیگر بخش های این رویداد است، افزود: مسابقه‌های مختلف و بازی بومی محله‌ای که جذابیت خوبی برای گردشگران دارد، از دیگر بخش های این رویداد گردشگری محسوب می شود.

ایل سنگسر میزبان گردشگران می شود | روایت «جشنواره حاصَل»

پرواز بادبادک‌ها

دبیر رویداد حاصل با بیان اینکه پرواز بادبادک ها از دیگر بخش های این رویداد است، گفت: مراحل پخت یکی از محصولات لبنی ایل سنگسر در سیاه چادر های برپایی به نمایش عموم گذاره خواهد شد تا مردم از نزدیک با تولیدات این ایل آشنا شوند.

شربت دار با بیان اینکه معرفی ظرفیت های گردشگری و محصولات لبنی و صنایع دستی سنگسری ها در زمره محورهای رویداد حاصل است، تاکید کرد: تجلیل از ورزشکاران برتر و حضور گروه‌های مختلف فرهنگی از نقاط مختلف کشور و رژه اسب ها از دیگر بخش هایی است که برای این رویداد تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه حضور گردشگران از همه جای ایران در این جشنواره آزاد است، افزود: مسئولان دولتی از جمله وزیر میراث فرهنگی، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر ورزش و جوانان و همچنین رئیس سازمان عشایری کشوری در زمره کسانی هستند که برای این رویداد دعوت شده و احتمال دارد که حضور داشته باشند.

برنامه‌های ویژه اختتامیه

شهردار مهدیشهر با بیان اینکه آیین افتتاحیه جشنواره ملی حاصل در سالن پنح هزار نفری آمفی تئاتر مهدیشهر برگزار می شود، تاکید کرد: سال گذشته بیش از ۲۵ هزار نفر در جشنواره ملی حضور داشتند و امسال پیش بینی می شود که به واسطه دومین سال برگزاری، تعداد گردشگران از نقاط مختلف کشور بیشتر هم شود.

معرفی داشته‌ها و فرهنگ غنی ایل سنگسر و عشایر مهدیشهر از جمله اهدافی است که برای این رویداد مد نظر قرار دارد

شربتدار با بیان اینکه سوزن دوزی که یکی از مهمترین محصولات صنایع دستی سنگسری ها است در این رویداد به نمایش گذارده می شود، گفت: ایجاد بازار برای فروش محصولات تولیدی ایل سنگسر از محورهای برگزاری رویداد حاصل است.

وی با بیان اینکه معرفی داشته ها و فرهنگ غنی ایل سنگسر و عشایر مهدیشهر از جمله اهدافی است که برای این رویداد مد نظر قرار دارد، افزود: «حاصَل» برگرفته از یک اصطلاح گویش سنگسری به معنای بازگشت عشایر از ییلاق و تولیدات لبنی است.

مصوبه قطب دامپروری

تبدیل شدن مهدیشهر به قطب ملی دامپروری که در زمره مصوبات سفر شهید رئیسی رئیس جمهور سابق ایران اسلامی است یکی از برنامه ریزی هایی است که در مهدیشهر صورت گرفته و برگزاری رویدادهایی از این قبیل، به زعم مسئولان بومی، می تواند در زمینه این نوع مصوبات و همچنین توسعه گردشگری ایل سنگسر، اثرگذار باشد.

مسئولان امسال برنامه ریزی ویژه ای برای رویداد حاصل در نظر گرفته اند تا بتوانند اثرگذاری بیشتری را در جشنواره امسال کسب کنند اثرگذاری که به خصوص با حضور مسئولان ارشد دولتی و کشوری و استانی می تواند برکات و ثمرات خوبی را نیز برای شهرستان مهدیشهر به ارمغان بیاورد.

در هر صورت امسال برنامه ریزی برای جشنواره حاصل به نوعی صورت گرفته تا ایل سنگسر به تمام نقاط کشور شناسانده شود ایلی که ظرفیت های فراوانی را در زمینه های گردشگری و تولیدی و همچنین لبنیات و صنایع دستی دارد. امسال به گفته مسئولان، این جشنواره می تواند از ۵۰ هزار نفر پذیرایی کند.

کد خبر: ۳۰۳٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha