ساخت اولین پای رباتیک با «ماهیچه‌های مصنوعی» که می‌تواند بپرد

ساخت اولین پای رباتیک با «ماهیچه‌های مصنوعی» که می‌تواند بپرد

محققان اولین پای رباتیک با «ماهیچه‌های مصنوعی» را طراحی کرده‌‍‌اند که می‌تواند به‌سرعت روی سطوح مختلف بپرد.

به گزارش بازار، «رابرت کاتزشمان»، یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید که محققان امیدوار هستند که در آینده از این فناوری بتوان برای تولید ربات‌های انسان‌نمایی که می‌توانند «کارهای خسته‌کننده» خانه را انجام دهند، استفاده شود.

درحال‌حاضر، ربات‌های انسان‌نمای معمولی وجود دارند که با موتورها و اتصالات فلزی خود می‌توانند وظایفی را انجام دهند. اما همانطور که محققان می‌گویند، این ربات‌ها علاوه بر قیمت بسیار بالایی که دارند، در صورت ورود به خانه می‌توانند خطرناک باشند. به‌عنوان مثال، همانطور که کاتزشمان می‌گوید، سقوط این ربات‌ها روی انسان‌ها بسیار دردناک خواهد بود.

او می‌گوید که ربات‌های کمکی باید بتوانند علاوه بر حمل چیزهای سنگین، «کسی را در آغوش بگیرند یا به دیگران دست بدهند.»

نحوه ساخت پای رباتیک با ماهیچه مصنوعی

محققان برای ساخت این فناوری از ۶۰۰ ماهیچه موجود در بدن انسان‌ها الهام گرفتند تا رباتی بسازند که می‌تواند به شیوه‌های روان‌تر و سریع‌تر راه برود و بپرد. برای انجام این کار، آن‌ها از «ماهیچه‌های مصنوعی» که به‌عنوان محرک‌های الکتروهیدرولیک نیز شناخته می‌شوند، استفاده کردند.

این محرک‌های نرم که شبیه کیسه‌های فریزری هستند، با روغن پرشده و الکترودهایی به آن متصل شده‌اند. انقباض و انبساط مایع داخل کیسه به این فناوری کمک می‌کند تا نحوه عملکرد ماهیچه حیوانات را شبیه‌سازی کند.

به‌گفته محققان، این پای رباتیک می‌تواند نسبت به مدل‌های قبلی خود، سطوح ناهموار را با سرعت بیشتری تحمل کند. طبق توضیح آن‌ها، ربات در آزمایش‌های خود توانسته است نزدیک به ۱۳ سانتی‌متر بپرد. البته به گفته آن‌ها، این پای رباتیک در حال‌حاضر نمی‌تواند به‌طور آزادانه حرکت کند و فقط قادر به پریدن به‌صورت دایره‌ای است.

علاوه‌براین، محققان می‌گوید که اجزای سازنده ماهیچه‌های مصنوعی این فناوری گران نیستند و آن‌ها امیدوار هستند که در سال‌های آینده با تولید انبوه بتوان پیشرفت چنین فناوری را با سرعت بیشتری ادامه داد.

کد خبر: ۳۰۳٬۳۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha