۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۹
قرارداد حفاری چاه‌های نفت در قالب طرح هزینه بر متر اجرایی شد
برای نخستین بار در صنعت نفت کشور:

قرارداد حفاری چاه‌های نفت در قالب طرح هزینه بر متر اجرایی شد

مدیر پروژه حفاری هزینه بر متر در شرکت ملی حفاری ایران از اجرایی شدن حفاری چاه‌های نفت بر مبنای هزینه بر متر، در چارچوب همکاری میان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری خبر داد.

به گزارش بازار، محمدامین آقاجری روز چهارشنبه در گفت‌ و گویی اظهار کرد: این اقدام در راستای تحقق یکی از بندهای توافقنامه موسوم به حفاری به شیوه هزینه بر متر میان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری انجام شده است.

وی افزود: بر این اساس در اولین گام، در حفاری یک حلقه چاه توسعه‌ای در میدان نفتی اهواز با به کارگیری دستگاه حفاری سنگین خشکی ۷۲ فتح از مدیریت عملیات حفاری خشکی _ ۱ به اجرا در آمده است.

مدیر پروژه حفاری هزینه بر متر در این شرکت با بیان اینکه حفاری چاه پیش گفته به صورت کلید در دست (EPD) انجام شده است توضیح داد: همچنین امور مهندسی شرکت ملی حفاری، برنامه مهندسی آن را انجام داده و قرار است در مدت ۵۰ روز تا راندن جداری ۵/۸، ۹ حفاری به صورت هزینه بر متر صورت گیرد و از آن به بعد تا عمق پیش بینی شده برای رسیدن به مخزن، دستگاه حفاری به شکل نرخ روزانه محاسبه شود.

به گفته وی بیشترین هزینه برای حفر و تولیدی شدن یک حلقه چاه نفتی یا گازی مربوط به عملیات حفاری است.

آقاجری ادامه داد: در حفاری در قالب هزینه بر متر، بسته بر شتاب بخشی در عملیات حفاری، هزینه به طور نرخ روزانه دستگاه محاسبه و هر مدت انجام کار زودتر از موعد تعیین شده صورت پذیرد به نفع پیمانکار بوده و مبلغ برآورد شده را کامل دریافت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این پروژه از شمار طرح‌های تعریف شده در حوزه معاونت مدیرعامل شرکت در پروژه های حفاری است گفت: از مزیت‌های اجرای این نوع قراردادها، اهتمام به تدارک به موقع تجهیزات لازم در فرآیند کار، سرعت عمل در حفاری، کاهش اتلاف زمان و هماهنگی میان بخش‌های عملیاتی، خدمات فنی و پشتیبانی برای اجرای کمی و کیفی کار است.

مدیر پروژه حفاری هزینه بر متر در شرکت ملی حفاری ایران تحقق تولیدی شدن زودهنگام چاه در راستای نگهداشت و افزایش تولید را از دیگر مزیت‌های این طرح عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، شرکت ملی حفاری ایران اکنون ۷۳ دستگاه حفاری خشکی و دریایی سبک، سنگین و فوق سنگین در تملک دارد.

این شرکت که از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است، با توانایی منحصربه‌فرد همسو با عملیات حفاری‌ چاه‌ها افزون بر ۲۰ نوع خدمات فنی و تخصصی را در قالب خدمات یکپارچه به‌ شرکت‌های متقاضی و چاه‌های در حال حفاری یا در حال بهره‌برداری ارائه می‌کند.

کد خبر: ۳۰۳٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha