۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
شناسایی ۵۰۰ شرکت حمل‌ونقلی متخلف در حوزه قاچاق گازوئیل

شناسایی ۵۰۰ شرکت حمل‌ونقلی متخلف در حوزه قاچاق گازوئیل

معاون دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: ۵۰۰ شرکت حمل‌ونقلی متخلف در دو سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار سند حمل بار و مسافر صوری را با هدف دریافت سهمیه گازوئیل صادر کرده اند.

به گزارش بازار، عارف رومینا معاون دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: سامانه داده‌کاوی اطلاعات پلاک بر اساس پایگاه‌های داده مختلفی که در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای وجود دارد، تحت عنوان داپ شناخته می‌شود و به نوعی، یک سامانه تقلب‌گیری است که در تمام دنیا متداول و مرسوم است.

وی افزود: اطلاعات مختلفی که در زنجیره تأمین و جریان حمل وجود دارد، از اطلاعات کارت هوشمند راننده گرفته تا اطلاعات بارنامه، صورت وضعیت مسافری، راهنامه در حوزه بین‌الملل و سایر اطلاعات دیگری که در کشور وجود دارد، پس از تقاطع‌گیری، منجر به شناسایی سناریوهای تخلف و افراد متخلف می‌شوند.

رومینا اظهار کرد: سامانه داپ پس از حدود ۶ ماه فعالیت آزمایشی، از شهریور ۱۴۰۱ عملیاتی شد و تاکنون، طی ۲۴ دوره ۱۵ روزه که اطلاعات را ارزیابی کرده، بیش از ۲۰۰ هزار برگ بارنامه صوری را شناسایی کرده و سوخت آن‌ها را تخصیص نداده است.

وی ادامه داد: این تخلف حمل‌ونقلی و ۲۰۰ هزار بارنامه صوری به کمیسیون‌های ماده ۱۲ سازمان راهداری در استان‌های سراسر کشور ارجاع و برخوردهای لازم با متخلفان انجام شده است. همچنین سوخت این بارنامه‌ها که حدود ۱۵۰ میلیون لیتر است به آن‌ها تخصیص داده نشد.

این مقام مسئول درباره صورت‌وضعیت‌های مسافری صوری نیز بیان کرد: اسناد حمل مسافر نیز در سامانه داپ بررسی می‌شود که تاکنون نزدیک به ۱۰۰ هزار صورت‌وضعیت مسافری صوری نیز شناسایی شده که علاوه بر تخصیص ندادن سوخت به آن‌ها، در کمیسیون‌های ماده ۱۲ سازمان راهداری در سراسر کشور با متخلفان این حوزه برخورد شد. در این حوزه نزدیک به ۱۸۰ شرکت مشمول این طرح شدند و حدود ۵۰ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی شد.

وی تأکید کرد: بین اسناد حمل جعلی و صوری تفاوت وجود دارد که اگر جعل سند دولتی صورت گرفته باشد، برخورد با آن خارج از حوزه اختیارات سازمان راهداری است، اما در مورد اسناد صوری، سند با هدف دریافت سوخت یارانه‌ای صادر می‌شود تا بتوانند آن را خارج از شبکه عرضه کنند. هر جا که مسافت حمل طولانی‌تر و کرایه آن کمتر بوده، احتمال صدور اسناد حمل صوری نیز بیشتر است.

معاون دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در ادامه گفت: بیش از ۱۰ سناریو از جنس پیشگیری در سازمان راهداری شکل گرفته؛ به طور مثال، راننده‌ای که می‌خواهد از شهری به شهر دیگری برود، تنها با یک زمان سفر مشخص می‌تواند بارنامه بگیرد و در طول زمان سفر، بارنامه بعدی برای این راننده صادر نمی‌شود.

وی با بیان این که هر سال با کسب تجارب جدید، سناریوهایی جدیدی برای پیشگیری از وقوع تخلف در سازمان راهداری تعریف می‌شود، اظهار کرد: در مجموع حوزه بار و مسافر از شهریور ۱۴۰۱ تاکنون، نزدیک به ۵۰۰ شرکت متخلف با استفاده از سازوکار سامانه داپ شناسایی شده است.

رومینا اظهار کرد: برخورد با این شرکت‌های متخلف بر حسب تعداد اسناد حمل صوری بوده؛ از جریمه نقدی گرفته تا لغو کوتاه مدت و لغو کامل پروانه فعالیت را برای آن‌ها انجام داده‌ایم.

وی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: با راه‌اندازی سامانه داپ و سایر سامانه‌های اطلاعاتی از این قبیل، آمار بارنامه‌های صوری به زیر یک درصد کاهش یافته و شاهد تغییر رفتار در این حوزه هستیم؛ به این صورت که بسیاری از رانندگان به سمت دریافت باربرگ یعنی سند حمل درون‌شهری حرکت کرده‌اند.

این مقام مسئول تشریح کرد: این دسته از رانندگان، سوخت را از محل سند حمل درون‌شهری تأمین می‌کنند، اما سفر برون‌شهری انجام می‌دهند که لازم است سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به عنوان متولی صدور باربرگ نیز، سامانه‌ای مشابه سامانه داپ را برای شناسایی آن‌ها راه‌اندازی کند.

کد خبر: ۳۰۳٬۲۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha