۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
وزارت نیرو ۳ میلیارد مترکعب آب به اصفهان بدهکار است| کشاورزی استان در خطر جدی
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

وزارت نیرو ۳ میلیارد مترکعب آب به اصفهان بدهکار است| کشاورزی استان در خطر جدی

اصفهان – طغیانی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزارت نیرو سه میلیارد مترکعب آب به اصفهان بدهکار است و با اجرای پروژه ماندگان و طرح انتقال آب تنها دو میلیارد مترمکعب آن جبران خواهد شد.

مهدی طغیانی در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به دو مشکل مهم اصفهان یعنی فرونشست و تبعات ناشی از آن مانند مهاجرت، اظهار کرد: همان طور که بارها اشاره کردیم، خشکی زاینده رود و فرونشست ناشی از آن، تمدن اصفهان را مورد مخاطره جدی قرار داده است.

وی با بیان اینکه اگر تا چند سال آینده فکری برای فرونشست و احیای زاینده رود نشود، همه ما باید اصفهان را ترک کنیم، افزود: هم اکنون عدم احیای زاینده رود که موجب خالی شدن آبخوان های دشت اصفهان شده و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی را برای اصفهان به همراه داشته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکل زاینده رود تنها مسئله شرق اصفهان و کشاورزان نیست بلکه کل دشت اصفهان به خاطر خشکی رودخانه فلات مرکزی ایران در خطر فرونشست قرار دارد، تاکید کرد: وزارت نیرو در طول سالیان گذشته، برداشت های متعددی را از حوضه آبریز زاینده رود انجام داده است که هم خوانی با میزان ورودی آن ندارد و هم اکنون این وزارتخانه سه میلیارد مترمکعب آب به اصفهان بدهکار است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی و اقتصاد اصفهان نیز در خطر جدی قرار دارد، ادامه داد: پروژه های مختلف مانند بهشت آباد و بخشی از پروژه تونل سوم کوهرنگ به شکل قانونی و برای جبران بدهی های وزارت نیرو برای برداشت های غیرقانونی از این حوضه بوده است اما هیچ کدام اجرایی نشد، حتی قرار بود اول تونل سوم کوهرنگ اجرایی و بعد انتقال آب به یکی از استانهای مجاور انجام شود اما پیش از اتمام این انتقال آب انجام شد که بارگذاری جدید به حوضه زاینده رود محسوب می شود.

جبران برداشت های بی رویه از حوضه زاینده رود با ۲ طرح «انتقال آب» و «ماندگان»

طغیانی تاکید کرد: اکنون باید بدانیم که جبران برداشت های بی رویه از این حوضه تنها با تکمیل دو پروژه طح ماندگان و انتقال آب از دریای عمان قابل جبران است که باید مسئولان استانی و استاندار جدید با جدیت پیگیری ان باشند که وزارت نیرو نیز در این ارتباط قول های جدی داده است و در دولت قبل نیز این دو طرح با جدیت دنبال و به مرحل پایان رسیده است.

وی گفت: با اجرای این دو پروژه تنها دو میلیارد مترمکعب بدهی وزارت نیرو جبران می شود اما همچنان یک میلیارد مترکعب آب وزارت نیرو به اصفهان بدهکار است.

کد خبر: ۳۰۳٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha