۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
تحریم ها هم برداشته شود قادر به همکاری با نظام بانکی جهانی نیستیم
ولی الله سیف:

تحریم ها هم برداشته شود قادر به همکاری با نظام بانکی جهانی نیستیم

ولی الله سیف گفت: فرض کنیم تحریم‌ها یک شبه برداشته شود و FATF هم حل شود چون نه استاندارد حاکمیت شرکتی و نه نسبت‌های مالی رعایت نشده ما قادر به همکاری با نظام بانکی جهانی نیستیم.

به گزارش بازار، ولی الله سیف رئیس کل اسبق بانک مرکزی در همایش بانکداری اسلامی گفت: به نظر من تکرار این همایش برکات خوبی داشته و ارائه مقالات برای ارتقا و بهبود خدمات بانکی به جامعه مفید است.

وی ادامه داد: شرایط نظام بانکی و استاندارد سازی لازم برای همکاری با نظام بانکی جهانی باید دقیق و مشخص شود زیرا که اکنون اقشار مختلف هرکسی به گونه‌ای ایراد نظام بانکی را تحلیل می‌کند و بعضاً دارای تضاد و تناقض است لذا باید استانداردهای جهانی را در نظر گرفت.

سیف تصریح کرد: عوامل اصلی در ایرادهای موجود نظام بانکی شامل سیاست‌های اقتصادی و رفتارهای نادرست دولت‌های گذشته در ابعاد مختلف، توسعه نامتوازن بانک‌های خصوصی با ساختار سهامداری غیراصولی می‌شود لذا باید استانداردهای جهانی را در نظر گرفت.

این کارشناس بانکی ادامه داد: مدیریت غیرحرفه‌ای بانک‌ها ناشی از ساختار سهامداری غیر اصولی (دولتی، نهادی و خصوصی) می‌شود بنابراین فقدان نظام حرفه‌ای و مستقل حسابرسی، فقدان نظارت حرفه‌ای بانک مرکزی بر بانک‌ها موجب شده است که امروزه در صنعت بانک داری با مشکلاتی مواجه شویم. مشکلاتی از جمله ناکارآمدی و ناتوانی در تسهیلات دهی، در ایفای تعهدات و در سودآوری که نتیجه آن عدم تعادل جریان نقدینگی است. بر این اساس نیازمند یک برنامه اصلاحی کوتاه مدت و در ادامه بلند مدت هستیم.

سیف تصریح کرد: فرض کنیم تحریم‌ها یک شبه برداشته شد و FATF حل شد چون نه استاندارد حاکمیت شرکتی و نه نسبت‌های مالی رعایت نشده ما قادر به همکاری با نظام بانکی جهانی نیستیم و مشکلات داخلی مانع آن خواهد بود.

وی ادامه داد: از جمله اقدامتی که باید در این زمینه انجام شود تصحیح سیاست گذاری‌های پولی و مالی دولت شامل تغییر رفتار دولت با بانک‌ها، اصلاح نظام نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها، اصلاح نظام حسابرسی شامل استقلال، کیفیت و نظارت بر عملکرد، اصلاح ساختار نظام سهامداری بانک‌ها شامل استقرار مدیریت حرفه‌ای و مستقل، متعادل سازی کسب و کار بانک‌ها شامل پاکسازی ترازنامه و تعادل دارایی و بدهی، تعادل درآمد و هزینه و جریان نقد ورودی و خروجی را شامل می‌شود.

کد خبر: ۳۰۳٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha