۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰
لایحه بودجه ۱۴۰۴ با رعایت اصل جامعیت تدوین می‌شود
یک مقام مسئول:

لایحه بودجه ۱۴۰۴ با رعایت اصل جامعیت تدوین می‌شود

سرپرست معاونت اقتصادی سازمان برنامه بزرگترین ضعف بودجه ایران را نبود جامعیت در آن دانست و گفت: با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته اولین راهبرد بودجه سال ۱۴۰۴ این است که جامعیت به بودجه برگردانده شود.

به گزارش بازار، نشست تخصصی «سلطه مالی عام، کسری بودجه و تورم در ایران» توسط مرکز خدمات مشاوره برنامه‌ریزی و توسعه مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی در سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد.

محمد قاسمی سرپرست معاونت اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این نشست گفت: بزرگ‌ترین ضعف بودجه ایران، نبود جامعیت در آن است که نیاز به اصلاح دارد

وی افزود: با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در سازمان برنامه و بودجه کشور، اولین راهبرد بودجه سال ۱۴۰۴ این بوده که تا حدود زیادی جامعیت به بودجه برگردانده شود.

سیاست پولی تحت تأثیر سلطه سیاست مالی دولت است

تیمور رحمانی، اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در این نشست گفت: سلطه مالی به‌طور معمول به وضعیتی اشاره دارد که نیاز مالی دولت با انتشار پول تأمین شود و در نتیجه سیاست پولی تحت سلطه سیاست مالی دولت و تأمین نیاز مالی دولت قرار می‌گیرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد مفهوم محدود سلطه مالی، قادر به توصیف وضعیت ایران نیست و لازم است مفهوم گسترده‌تری از سلطه مالی را برای فهم تورم بالا و ماندگار ایران معرفی کنیم که این مفهوم گسترده از سلطه مالی را «سلطه مالی عام» نامیده‌ام.

رحمانی گفت: در طول ۶۰ سال گذشته، این سلطه مالی به مفهوم محدود آن نیست که اسباب تداوم تورم‌های بالا است، بلکه سلطه مالی به مفهوم گسترده آن است که تورم دورقمی پنج دهه گذشته را شکل داده است. پس عامل مسلط تورم ماندگار ایران، سلطه مالی است و درمان تورم ماندگار ایران هم مستلزم حذف تدریجی این سلطه مالی است.

این نشست با بیان نظرات و دیدگاه‌های تنی چند از حاضران پایان یافت.

کد خبر: ۳۰۳٬۰۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha