۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹
رکورد تولید گندم در استان سمنان| کشاورزان منتظر پول‌هایشان هستند
گزارش بازار؛

رکورد تولید گندم در استان سمنان| کشاورزان منتظر پول‌هایشان هستند

سمنان- علیرغم اینکه امسال کشاورزان استان سمنان رکورد تولید گندم سال‌های اخیر را شکستند، همچنان منتظر دریافت پول‌هایشان هستند.

بازار، گروه استان‌ها: مسئولان می گویند تولید گندم استان سمنان از ۱۰۰ هزار تن عبور کرده است و این در حالی است که طی سال های اخیر به خصوص اواخر دهه ۹۰ و اوایل دهه ۱۴۰۰ تولید گندم استان سمنان در مجموع از ۵۰ هزار تن به سختی عبور می کرد.

افزایش تولید چشم گیر گندم در استان سمنان در صورتی رقم خورده که مشکلات کم آبی روز به روز در استان افزایش می یابد و لذا یکی از سوالات در این بین آن است که چطور علیرغم تمام قطعی چاه های برق، کم آبی و خشکسالی تولید گندم استان سمنان در حالی از ۱۰۰ هزار تن عبور کرده که در سال های قبل حتی اگر رکورد ۴۶ هزار تن هم ثبت می شد، می توانستیم عملکرد را خوب بدانیم!

مدیرکل غله سمنان: بیش از ۹۲ هزار تن گندم تا پانزدهم شهریورماه از گندم کاران این استان خریداری تضمینی شده است

از طرف دیگر این عملکرد عجیب کشاورزان استان سمنان در خرید تضمینی گندم هم اثرگذار بوده و بار دیگر سبب شده تا تامین نیاز کل یکسال استان تامین و ذخیره سازی شود و تا مرداد سال بعد این استان نیازمند گندم نیست البته این گزاره ای است که مسئولان استان سمنان به آن اشاره دارند و باید دید که در عمل افزایش جمعیت به خصوص در شهرهای جدید مانند ایوانکی، حضور عجیب و غریب افغانستانی ها و ... آیا نیاز استان به گندم را بالا می برد یا خیر؟

خرید تضمینی گندم در استان سمنان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه خرید تضمینی گندم در اکثر نقاط استان به اتمام رسیده و معدود نقاط سردسیری از این استان مانند کالپوش و تاش و ... مقدار اندکی گندم باقی مانده که در هفته جاری خرید تضمینی آنها هم به اتمام می رسد، گفت: میزان استقبال کشاورزان استان از خرید تضمینی گندم کم نظیر بوده است.

عبدالرحیم تحصیلی با بیان اینکه بیش از ۹۲ هزار تن گندم تا پانزدهم شهریورماه از گندم کاران این استان خریداری تضمینی شده است، تاکید کرد: خرید گندم در این استان به واسطه اقلیم و جغرافیا از گرمسار و آرادان شروع و کم کم به سمت شرق استان سیر خواهد کرد و در آخرین نقطات شاهد خرید تضمینی گندم در تاش، شاهکوه، کالپوش و ... هستیم.

وی با بیان اینکه طبیعتاً به واسطه این نوع خرید تضمینی، پرداخت پول گندم کاران هم به همین صورت از غرب استان سمنان آغاز و کم کم به گندم کاران شرق استان نیز خواهد رسید، افزود: در نتیجه ی این روش پرداخت، در برخی شهرستان ها مانند گرمسار و آرادان و سمنان و ... مطالبات گندم کاران پرداخت شده است.

رکورد تولید گندم در استان سمنان| کشاورزان منتظر پول‌هایشان هستند

افزایش خرید تضمینی گندم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان با بیان اینکه پیش بینی خرید تضمینی گندم ما در استان ۸۰ هزار تن بود که شاهد بودیم حتی این رکورد از ۹۲ هزار تن هم عبور کرد، گفت: این در حالی است که سال قبل ۶۴ و سال قبل تر از آن ۵۸ هزار تن گندم خرید تضمینی شده بود و این امر نشان از همت خوب کشاورزان استان دارد.

تحصیلی با بیان اینکه میزان کل گندم خرید تضمینی شده در استان سمنان یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که از این بین تا پانزدهم شهریورماه یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است، تاکید کرد: مابقی مطالبات گندم کاران استان سمنان نیز در دست پرداخت است و به مرور و با تامین اعتبارات خوبی که صورت گرفته پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه امسال قیمت پایه هر کیلوگرم گندم طبق جدول پاکی با اُفت غیرمفید یک درصد و اُفت مفید چهار درصد، حدود ۱۷۵ هزار ریال تعیین شده است، تاکید کرد: امسال ۳۵ مرکز جمع آوری گندم در سراسر استان سمنان وظیفه نظارت بر خرید تضمینی گندم را بر عهده داشت و در آن عوامل جهاد کشاورزی نیز حضور داشتند.

پرداخت پول کشاورزان

علی کیومرثی مدیر شعب بانک کشاورزی استان سمنان که بانک تحت زعامت وی عامل پرداخت پول کشاورزان استان محسوب می شود درباره روند بازپرداخت پول کشاورزان استان توضیح داده است: در مجموع، گندم‌های کشاورزان استان در قالب ۹۲ هزار و ۱۵۵ فایل تحویل بانک تخصصی کشاورزی شده است.

وی با اشاره به اینکه همه مطالبات گندمکاران استان از طریق بانک تخصصی کشاورزی پرداخت می‌شود، افزود: همچنین کل مطالبه گندمکاران استان ۱۶ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال بود از سوی دیگر باید این توضیح را هم داد که امسال محصول گندم برداشتی استان از کمیت خوبی برخوردار بوده است.

یک کشاورز: دولت مطالبات گندم کاران را به سرعت پرداخت کند

از سوی دیگر کشاورزان استان سمنان اظهار نظرات ضد و نقیضی درباره پرداخت مطالبات شان دارند برخی از پرداخت ها راضی هستند و عقیده دارند که سریعاً پول هایشان پرداخت شد و برخی کشاورزان دیگر که یک ماه قبل گندم خودشان را تحویل داده اند هنوز پول گندم خود را دریافت نکرده اند. موضوع دیگری که کشاورزان به آن اشاره دارند این است که گندم باید با قیمت بالاتری از آنها خریداری شود.

پول کشاورزان را بپردازید

محمدی کشاورز شاهرود در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه مسئولان گفته اند که پرداخت پول ها بر حسب برداشت گندم است در صورتی که در میامی که بعد از شاهرود برداشت کرده اند پول ها پرداخت شده اما برای ما باقی مانده است، تاکید کرد: در بخش بسطام خیلی از کشاورزان هستند که پول شان را نگرفته اند.

محمدی با بیان اینکه دو مشکل در زمینه گندم کاری وجود دارد که یکی پرداختی است که با تاخیر روبرو می شود و دوم میزان پول گندم است که باید بیشتر باشد، تاکید کرد: امیدواریم که حداقل گندم بین ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان از ما خریداری شود تا بتوانیم مشکلاتی از جمله سم و کود، کارگر و ... که همه شان افزایش یافته اند را بپردازیم.

وی با بیان اینکه دولت مطالبات گندم کاران را به سرعت پرداخت کند، افزود: ۹۰ درصد از کشاورزان استان سمنان عمده کار نیستند در نتیجه وضعیت مالی آنچنانی ندارند که اگر به فرض ۳۰۰ میلیون تومان شان هم بماند و شش ماه هم به آنها پرداخت نشود موردی برایشان پیش نیاید ولی کشاورزان دیگر زندگی شان با همین پول ها زیر و رو می شود.

رکورد تولید گندم در استان سمنان| کشاورزان منتظر پول‌هایشان هستند

انتظار مسئولان بی جا است

یک کشاورز دیگر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه کشاورزان مانند هر کار دیگری تقاضا دارند که به محض اتمام کار پولشان را دریافت کنند نه اینکه مشخص نباشد اصلا چه زمان قرار است چه مقدار از پولشان را دریافت کنند، گفت: تمام زندگی یک کشاورز به برداشت محصولات شان است لذا اگر پول نباشد، فایده ای ندارد.

حسین عامری با بیان اینکه مسئولان غله اگر بر فرض به مکانیکی مراجعه کرده تا خودرویشان را تعمیر کنند آیا تعمیرکار تا پول را ندهند خودرو را تحویل می دهد؟ بیان کرد: دولت می گوید که کشاورزان صبر کنند تا پول تامین شود من یک سوال دارم چرا فقط کشاورزان باید شش ماه دنبال پول هایشان بدوند؟ چرا یک ماه حقوق کارمندان دولت را به تاخیر نمی اندازند تا پول کشاورزان را بدهند؟

کارشناس کشاورزی: گندم در سال آتی در بهترین شرایط از کشاورزان ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می شود

وی با بیان اینکه کشاورزان متاسفانه حرف بزن ندارند و چون مطالبه گری نیست برق چاه ها قطع می شود پول گندم ها با تاخیر روبرو می شود کود و نهاده ها گران می شود و هر کاری بخواهند بر سر کشاورزان می آورند، افزود: مشکل اینجا است که مسئولان انتظار دارند کشاورزان طوری زندگی کنند که خودشان یک هفته نمی توانند.

قیمت ها کم است

یک کارشناس کشاورزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه مشکل بزرگ کشاورزان این است که افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از ۱۳ و ۱۵ هزار تومان به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان نتوانسته آنطور که باید و شاید جوابگوی هزینه هایشان باشد، گفت: در همین بازه زمانی که قیمت خرید تضمینی گندم از ۱۳ به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت، قیمت کارگر ۵۰ درصد، کود بعضاً تا ۴۰۰ درصد و برخی نهاده های دیگر به صورت میانگین ۲۰۰ درصد گرانتر شده است.

محمد تقی رضوانی با بیان اینکه مشکل گندم کاران و عموماً کشاورزان این است که تولید روز به روز گرانتر و دشوار تر می شود، تاکید کرد: سال به سال کشاورزی در استان دشوارتر و همراه با مشکلات می شود و این سبب سرخوردگی کشاورزان شده است چندی قبل بنیاد گندم کاران در استان خراسان شمالی فهرستی را درست کرده بود که در آن تمام محاسبات مورد نیاز برای ایجاد یک کیلوگرم گندم لحاظ شده و به قیمت نزدیک به ۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم گندم رسیده بودند که تازه این برخی عملیات دیگر و هزینه ها را نیز ملحوظ نکرده بود.

وی با بیان اینکه کود اوره در یک مرحله از ۱۹۰ هزار تومان به ۳۹۵ هزار تومان افزایش قیمت داد و طبق صحبت هایی که می شود در سال آتی دو برابر گرانتر می شود در صورتی که اگر فرض کنیم گندم توسط دولت ۲۰ هزار تومان خریداری شود، اصلا تناسبی بین هزینه کرد کشاورزان و پرداختی دولت ها وجود ندارد و این مصداق حمایت از تولید نیست، افزود: کشاورزان برای هر کیلوگرم گندم حدودا ۲۵ هزار تومان هزینه می کنند در صورتی که قرار است در سال آتی در بهترین شرایط از آنها گندم ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می شود.

کد خبر: ۳۰۲٬۸۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha