۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳
تعمیرات پیشگیرانه در اعماق خلیج‌فارس برای جلوگیری از آلودگی نفتی
برای نخستین بار انجام شد

تعمیرات پیشگیرانه در اعماق خلیج‌فارس برای جلوگیری از آلودگی نفتی

مدیرعامل پایانه‌های نفتی ایران گفت: تعمیرات پیشگیرانه خطوط انتقال نفت در اعماق خلیج‌فارس، نقشی مهم در حفاظت از اکوسیستم و محیط‌زیست دریایی خواهد داشت.

به گزارش بازار به‌نقل از شرکت پایانه‌های نفتی ایران، بخش مهمی از اقتصاد کشور وابسته به فروش نفت است، که جزیره خارک نقش مهمی در این زمینه دارد؛ زیرا نفت خام از طریق خطوط لوله واقع بر بستر خلیج‌فارس به خارک منتقل و از آنجا صادر می‌شود.

خط لوله انتقال نفت از شهرستان گناوه به جزیره خارک با وجود نقش مهمی که در صادرات دارد، می‌تواند با مخاطراتی روبه‌رو شود که هم صادرات را با چالش هماره کند و هم به محیط‌زیست ضربه بزند.

نشت نفت از این خطوط لوله می‌تواند باعث تعلل و تأخیر در صادرات نفت، همچنین ورود نفت خام به آب دریا و پدیدارشدن مشکلات و مسائل زیست‌محیطی متعددی همچون آلودگی ساحل و دریا شود.

در سال‌های گذشته بارها شاهد ورود آلودگی‌های نفتی در خلیج‌فارس بوده‌ایم که البته بخشی از آن مربوط به خطوط لوله بوده، اما نشت مواد نفتی از شناورها و سکوها و دیگر عوامل نیز در این زمینه اثرگذار بوده است.

در همین زمینه، انجام اقدام‌های پیشگیرانه نظیر نوسازی و بهسازی خطوط و همچنین شناسایی مناطق آسیب‌پذیر و رفع چالش‌ها پیش از وقوع حادثه و خسارت، بسیار مهم و اثرگذار است.

شرکت پایانه‌های نفتی ایران در اقدامی پیشگیرانه و پیش از بروز حادثه، با تلاش مهندسان ایرانی، طی ۱۲ روز، تعمیر خط شماره ۳ انتقال نفت خام از بندر گناوه به جزیره خارک در اعماق خلیج‌فارس را انجام داد.

عباس غریبی، مدیرعامل پایانه‌های نفتی ایران،دراین‌باره گفت: در کنار نقش مهمی که پایانه‌های نفتی ایران در عرصه صادرات دارد، به ایمن‌سازی تأسیسات و زیرساخت‌ها، همچنین حفظ محیط‌زیست نگاه ویژه‌ای داریم.

وی به اهمیت موضوع صیانت از شریان حیاتی صادرات نفت کشور و زیست‌بوم خلیج همیشه فارس اشاره کرد و ادامه داد: نگهداری و تعمیرات اساسی تجهیزات و زیرساخت‌های حیاتی ضرورتی انکارناپذیر برای صادرات پایدار و عملیات ایمن در شرکت پایانه‌های نفتی ایران به‌ شمار می‌رود و به این منظور اقدام‌هایی شده است.

مدیرعامل پایانه‌های نفتی ایران افزود: این شرکت با توجه به مأموریت‌ها در زمینه ذخیره‌سازی، اندازه‌گیری و صادرات نفت خام و میعانات گازی، نقش مهمی در زنجیره ارزش شرکت ملی نفت ایران ایفا می‌کند.

غریبی تأ‌کید کرد: ارتقای توانمندی‌های عملیاتی برای تضمین افزایش تولید و انجام صادرات پایدار نفت همیشه در دستور کار است و به همین منظور برنامه‌های مهمی در دستور کار داریم.

وی تصریح کرد: به همت متخصصان شرکت پایانه‌های نفتی ایران و در کاری پیشگیرانه و پیش از بروز حادثه، عملیات تعمیرات خط لوله انتقال نفت خام در عمق ۱۲ متری دریا انجام شد.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران ادامه داد: تعمیرات پیشگیرانه که برای نخستین بار از زمان احداث، روی خطوط زیردریایی آن‌ها انجام شد از این نظر حائز اهمیت است که انجام درست و بموقع آن مانع از بروز فاجعه سوراخ‌شدن ناگهانی خط و بروز مشکلات زیست‌محیطی، متوقف‌شدن صادرات و فرایند طولانی تعمیرات می‌شود.

تعمیرات اساسی ۲ نقطه مستعد خطر در دریا

مهدی باقری، سرپرست تعمیرات و نگهداری تأسیسات شرکت پایانه‌های نفتی ایران نیز گفت: اقدام‌های مناسبی به‌منظور ایمن‌سازی انتقال نفت از گناوه به جزیره خارک انجام‌ شده است.

وی افزود: آخرین توپکرانی هوشمند خط ۳۰ اینچ زیردریایی در خط لوله انتقال نفت حدود ۶ سال پیش انجام و دو نقطه مستعد خطر در حدفاصل خارک-خارگو شناسایی شد.

سرپرست تعمیرات و نگهداری تأسیسات شرکت پایانه‌های نفتی ایران افزود: از همان زمان شناسایی این دو نقطه، ترمیم آن‌ها مورد بحث و بررسی بود که پس از تجربه تعمیرات اضطراری خط زیردریایی محرم در سال گذشته و با حمایت مدیرعامل پایانه‌های نفتی ایران، این مهم به‌صورت ویژه‌ای پیگیری و از سوی اداره تعمیرات خطوط لوله اجرایی شد.

باقری تأکید کرد: پس از شناسایی نقاط مستعد خطر در اعماق خلیج‌فارس در فاصله ۲ کیلومتری ساحل، با نگاه پیشگیرانه این تعمیرات انجام شد.

کد خبر: ۳۰۲٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha