۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
نرخ گندم باید بیش از ۲۳ هزار تومان باشد| قیمت کمتر سود کشاورز را کاهش می دهد
مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور:

نرخ گندم باید بیش از ۲۳ هزار تومان باشد| قیمت کمتر سود کشاورز را کاهش می دهد

گرگان- ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به چهار آیتم قیمت گذاری نرخ گندم برای سال آینده باید کیلویی ۲۳ هزار تومان به بالا باشد و هر عددی کمتر از این سبب کاهش سود کشاورز می شود.

علیقلی ایمانی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تولید گندم نسبت به سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن افزایش داشته است که تقریبا ۱۶ درصد رشد را شاهد بودیم.

مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: با این افزایش عملکرد خوشبختانه امسال کشور در تولید گندم هم در بحث خبازی و هم صنف و صنعت به خودکفایی رسیده و دیگر نیاز به گندم خارجی و وارداتی نداریم.

وی با اشاره به افزایش تولید گندم گفت: اصلی ترین عاملی که باعث این افزایش عملکرد شده تامین به موقع و به اندازه نهاده های تولید است که آموزش بهره برداران، پیگیری ها و طرح های انجام شده در این امر دخیل بوده است.

ایمانی یادآور شد: اما شاید بتوان قیمت گذاری گندم در ابتدا کیلویی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان را هم یکی دیگر از انگیزه های کشت کشاورزان برشمرد، هر چند این قیمت بعد از سوی دولت تغییر کرد.

زحمات کشاورز ما را در تولید گندم خود کفا کرد

مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر عدم پرداخت به موقع مطالبات، شیرینی برداشت خوب گندم را به کام کشاورز تلخ کرده است، درست است که برای افزایش راندمان باید عوامل تولید مهیا باشند اما اصلی ترین عامل کشاورز است و اگر زحمات این قشر نبود امروز نمی توانستیم در این عرصه به خودکفایی برسیم.

ایمانی با بیان این مساله که کشاورزان هنوز مطالبات را دریافت نکردند که باید به دنبال بستر سازی کشت گندم برای سال آینده باشند، خاطرنشان کرد: همه اینها نیازمند هزینه است و اگر کشاورز نتواند بستر کشت را مهیا کند تاریخ مناسب کشت را از دست خواهد داد و این عوامل تاثیر سو بر عملکرد تولید سال آینده خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه امیدواریم دولت جدید بتواند خودکفایی گندم را مستمر و پایدار نگه دارد، گفت: مقام معظم رهبری تاکید بر اجرای قانون دارد؛ متاسفانه قانون خرید تضمینی در سنوات گذشته اجرای دقیقی نداشت و این مساله که طبق قانون باید در پایان تیرماه قیمت محصولات اعلام شود.

ایمانی خاطرنشان کرد: نرخ پیشنهادی ما بر اساس چهار آیتم نرخ تورم، هزینه های تولید، نرخ مبادله و بازار جهانی انجام می شود که اگر همه اینها را لحاظ کنیم قیمت گندم باید بین ۲۳ هزار تا ۲۴ هزار تومان باشد و هر عددی خلاف این در نظر گرفته شود در واقع سود کشاورز کاسته می شود.

کد خبر: ۳۰۲٬۶۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha