۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۹
تبعات استعفای عشقی بدون پاسخگویی
بازار گزارش می دهد؛

تبعات استعفای عشقی بدون پاسخگویی

استعفای رئیس سازمان بورس درست در شرایطی اتفاق افتاده که شاخص در پایین ترین سطح خود قرار دارد و پیش از این فعالان بازار کمپین برای استعفای او راه اندازی کرده اند.

بازار؛ گروه بورس: مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بعد از حاشیه های مربوط به وام ۱۰ ساله با کارمزد ۴ درصد استعفا داد. قرار شده شورای عالی بورس امروز تشکیل جلسه بدهد و درباره مسائل تصمیم گیری کند. در شرایط کنونی بسیاری از فعالان بازار نسبت به عملکرد هیات مدیره بورس انتقاد دارند. به همین دلیل معتقدند که دولت باید نسبت به اعضای شورای عالی بورس نیز به طور کامل تجدید نظر کند. چراکه در ابتدای تشکیل دولت چهاردهم وعده داده شد که با تغییر دولت بازار سهام زیان سهاداران را جبران خواهد کرد. اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه نسبت به قبل از انتخاب برخی سهام افت بیشتری را تجربه کردند.

پیش از این بسیاری از فعالان بازار سهام کمپین هایی را نسبت به تغییر رئیس کل سازمان بورس راه اندازی کردند. حتی یک سال پیش نیز مجید عشقی استعفا داد، اما در همان زمان شورای عالی بورس با استعفای او موافقت نکردند. این موضوع نشان می دهد که یکی از دلایل عدم شفافیت بازار سهام در حال حاضر ضعف عملکرد شورای عالی بورس است که نمی تواند چارچوب مشخصی را برای فعالیت سازمان بورس و بازار سهام تعیین کند.

علیرضا سادات معتقد است که عدم شفافیت بازار سهام منجر شده که بسیاری از سرمایه گذاران از بازار خارج شوند. وقتی سهامداران وارد زیان می شوند و مدیران واکنشی ندارند نشان می دهد که مدیران سازمان بورس عملا نقش خود را به درستی ایفا نمی کنند. در چنین شرایطی اگر مدیران بازار رفتار غیر شفافی را از خود نشان دهند. به طور قطع سیگنال منفی به بازار سهام صادر می کند. چراکه سهامداران نمی توانند سرمایه خود را در بازاری قرار دهند که مدیران ان به دنبال منافع شخصی خود هستند

در حال حاضر بازار سهام روند مشخصی ندارد. به همین دلیل عدم شفافیت مدیران سازمان بورس و ارواق بهادار به نابسامانی بازار دامن می زند. در همین راستا بازار سهام در یک سال گذشته حدود ۵ درصد افت بازدهی داشته است. در حالی که بازارهای راکد مانند مسکن نیز رشد داشته اند. از طرف دیگر قیمت دلار هم در محدوده ابتدای سال باقی مانده است. به عبارت دیگر روند گذشته سایر بازارها صعودی بوده است در حالی که بازار سهام از سال ۱۳۹۹ نزولی بوده است. هرچند برخی استدلال می کنند قبل تر از آن بازار سهام افت بسیار بالایی را تجربه کرده است. اما روند قبلی سایر بازارها نیز صعودی بوده است. بنابراین وضعیت بازار سهام با عملکرد مدیران سازمان بورس گره خورده است. عدم تعادل و تقارن در بازار سهام نیز این موضوع را تایید می کند. به طوری که برخی نمادها به صورت پروژه ای در همین چند سال اخیر بازدهی چند صد درصدی را ثبت کرده اند و برخی دیگر بیش از ۹۰ درصد افت داشته اند.

علیرضا سادات کارشناس اقتصاد با اشاره به اینکه عدم شفافیت بازار سهام منجر شده که بسیاری از سرمایه گذاران از بازار خارج شوند، گفت: به طور قطع بازار سرمایه باید حامی سهامداران بازار سهام باشد. اما وقتی سهامداران وارد زیان می شوند و واکنشی ندارند نشان می دهد که مدیران سازمان بورس عملا نقش خود را به درستی ایفا نمی کنند. در چنین شرایطی اگر مدیران بازار رفتار غیر شفافی را از خود نشان دهند. به طور قطع سیگنال منفی به بازار سهام صادر می کند. چراکه برای سهامداران قطعی می شود که نمی توانند سرمایه خود را در بازاری قرار دهند که مدیران ان به دنبال منافع شخصی خود هستند.

نقش وزیر اقتصاد دروضعیت بورس چیست؟

در مقطع کنونی وزیر اقتصاد به عنوان عضوی از شورای عالی بورس باید برنامه خود را درباره بازار سهام اعلام کند. همانطوری که پیش از این گفته بود که اقداماتی را برای حمایت از بازار سهام در دستور کار دارد. هرچند بررسی اقداماتی که در بازار پول انجام شده نشان می دهد که تاکنون سیاست های انقباضی در دستور کار قرار دارد و بازتاب آن در بازار سهام نیز پرابهام بوده است. در این موقعیت اگر بازار سهام نیز با همین روند غیر شفاف خود بخواهد ادامه دهد. ۱۴۰ هزار کد فعالی که هم اکنون در بورس هستند سرمایه خود را از بازار خارج می کنند. نباید نادیده گرفت که در یک سال گذشته تعداد کدهای فعال بازار سهام از ۴ میلیون نفر به این تعداد کاهش یافته است.

موضوع دیگری که هم اکنون به عنوان دغدغه فعالان بازار سهام وجود دارد این است که چرا استعفای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار باید به ابزاری برای منفی شدن بازار سهام تبدیل شود؟ آیا در دولت جدید برنامه ای برای سازمان بورس وجود نداشته است؟ آیا عملکرد مجید عشقی منجر به ایجاد یک روند صعودئی در بورس شده که خرج آن از سازمان منجر به روند منفی در بازار شود.

در چند سال گذشته عملکرد عشقی به گونه ای نبود که سرمایه گذاران جدید را وارد بازار کند. خروج سرمایه از بازار در این چند سال بیشتر شده است. بر همین اساس استعفای رئیس سازمان بورس نه تنها یک اقدام مثبت برای بازار خواهد بود، بلکه تلنگری برای دولت و دستگاه های نظارتی نسبت به عملکرد مدیران خواهد بود که بدون هیچگونه مسئولیت پذیری بعد از چند صباحی از سازمان می روند

در شرایط کنونی هرگونه کم کاری یا تاخیر دولت چهاردهم برای ساماندهی بازار سهام می تواند تبعات منفی برای اقتصاد داشته باشد. بنابراین باید در مقطع کنونی نسبت به همه اعضای شورای عالی بورس یک بازنگری شود و بعد برای انتخاب رئیس سازمان بورسی و اوراق بهادار حتما باید عملکرد مدیران منتخب مورد ارزیابی قرار بگیرد. در سال های گذشته برخی مدیران به ریاست سازمان بورس رسیدند ولی نه تنها هیچ برنامه ای برای رفع مشکلات بازار سیهام نداشتند. بلکه شناخت چندانی هم نسبت به رویکردها و وظایف سازمان نداشتند. به همین دلیل بازار سهام همچنان به روند نزولی خود ادامه داد و مدیران نیز تنها تماشاچی روند نزولی بازار بودند. در حالی که در تمام دنیا روسای سازمان بورس به عنوان ذینفع بازار سهام از دارایی سهامداران حراست می کند. به عبارت دیگر اگر سرمایه ای از بازار سهام خارج شود به عنوان ابزاری برای ایجاد تورم در بازار کالایی استفاده می شود. بنابراین بورس به عنوان بازوی دولت در مدیریت نقدینگی باید عمل کند. در چند سال گذشته عملکرد عشقی به گونه ای نبود که سرمایه گذاران جدید را وارد بازار کند. خروج سرمایه از بازار در این چند سال بیشتر شده است. بر همین اساس استعفای رئیس سازمان بورس نه تنها یک اقدام مثبت برای بازار خواهد بود، بلکه تلنگری برای دولت و دستگاه های نظارتی نسبت به عملکرد مدیران خواهد بود که بدون هیچگونه مسئولیت پذیری بعد از چند صباحی از سازمان می روند در حالی که تبعات عملکرد انها اقتصاد و سرمایه مردم را نابود کرده است.

کد خبر: ۳۰۲٬۵۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha