۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
جولان شرکت های سوری در بورس کالا| یارانه انرژی دلیل تقاضاهای غیر واقعی برای محصولات پتروشیمی
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران به بازار گفت:

جولان شرکت های سوری در بورس کالا| یارانه انرژی دلیل تقاضاهای غیر واقعی برای محصولات پتروشیمی

تاجیک رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: ایرادات متعددی به نحوه عرضه و کشف قیمت محصولات در بورس وجود دارد که وجود شرکت های سوری و تقاضاهای غیر واقعی یکی از آنهاست.

بازار، گروه آب و انرژی: بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بخش قابل توجهی از تقاضاهای موجود در بورس کالا غیر واقعی بوده و نصیب دلال ها و شرکت های سوری می شود. این همان چالشی است که سعید تاجیک رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران هم آن را تایید می کند. البته او معتقد است که بورس کمک می کند که کشف قیمت محصولات به درستی انجام شود. چرا که هیچ ساز و کار بهتری برای تعیین قیمت محصولات پتروشیمی که از یارانه انرژی بهره مند شده اند، در کشور ما وجود ندارد.

شاید کشف قیمت در بورس کالا یک راه اصولی و درستی نباشد و گپ های زیادی هم داشته باشد اما می توان آن را یک راه میان بر برای فروش محصولات در یک بازار رقابتی و به دور از انحصار دانست. چرا که عرضه محصولاتی که به نوعی از یارانه انرژی بهره مند شده اند در ساز و کاری غیر از بورس یک رانت محسوب می شود و به طور قطع فساد های گسترده ای را هم در پی خود خواهد داشت

او در گفتگو با بازار ادامه می دهد: شاید کشف قیمت در بورس کالا یک راه اصولی و درستی نباشد و گپ های زیادی هم داشته باشد اما می توان آن را یک راه میان بر برای فروش محصولات در یک بازار رقابتی و به دور از انحصار دانست. چرا که عرضه محصولاتی که به نوعی از یارانه انرژی بهره مند شده اند در ساز و کاری غیر از بورس یک رانت محسوب می شود و به طور قطع فساد های گسترده ای را هم در پی خود خواهد داشت.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: البته ایرادات متعددی به نحوه عرضه و کشف قیمت محصولات در بورس وجود دارد که وجود شرکت های سوری و تقاضاهای غیر واقعی یکی از آنهاست. در این میان تعداد شرکت هایی که بیش از نیاز خود تقاضای خرید دارند، هم کم نیست. ریشه این مساله هم در یارانه و رانت انرژی است که دولت پرداخت می کند. مادامی که این مشکل حل نشود، رقابت برای دریافت این کالا هم وجود خواهد داشت.

تاجیک در بخش دیگری از سخنان خود به چالش های دیگر تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: متاسفانه در برخی از ماه های سال به دلیل افزایش تقاضای داخل، شاهد ممنوعیت صادرات برخی از محصولات پتروشیمی هستیم که این مساله موجب از دست رفت بازارهای صادراتی ایران می شود. نباید فراموش کرد که برای بدست آوردن یک بازار و حضور اقلام ایرانی در آنها ماه و سال ها تلاش می شود و نباید اجازه داده که سیاست های یک شبه و خلق الساعه ما موجب از بین رفتن این بازارها شود.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه قیمت خوراک برای واحدهای پتروشیمی تا حد زیادی به قیمت های جهانی نزدیک شده است، ادامه داد: متاسفانه با این وجود سیاست های دستوری در این صنعت ادامه داد.

این فعال حوزه انرژی با اشاره به نزدیک شدن به فصل سرما و افزایش نگرانی ها در مورد رشد مصرف گاز و قطعی گاز واحدهای تولیدیُ افزود: شدت مصرف انرژی در ایران ۳ برابر دنیاست و باید در ساختاری متناسب نسبت به این مشکلات پاسخ‌گو بود. مدیریت تولید و مصرف انرژی باید یکپارچه باشد. بخش خصوصی و دولت باید تلاش کنند مجموعه انرژی به سمت اقتصادی شدن حرکت کند.

او همچنین لزوم سرمایه گذاری و تامین منابع مالی برای رشد و توسعه صنعت پتروشیمی را مورد تاکید قرار داد و گفت: متاسفانه تامین مالی پروژه‌های حوزه انرژی کار دشواری است؛ فساد سیستماتیک و ترجیح منافع بخشی بر منافع مالی باعث شده است تا تامین منابع مالی صورت نگیرد. باید برای فساد سیستماتیک و مقابله با آن چاره‌اندیشی شود.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه هدایت نقدینگی به‌سمت پروژه‌های نفت و گاز از طریق استفاده از سرمایه بانک‌ها می‌تواند آثار اقتصادی مطلوبی برای کشور به همراه داشته باشد، افزود: بانک‌ها در تزریق نقدینگی در سال گذشته ضعیف عمل کردند و درواقع بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ نتوانست از این تسهیلات استفاده کند. معتقدم بخش خصوصی را باید بیش از این وارد میدان کرد، نه اینکه به‌نوعی فریز شود.

کد خبر: ۳۰۲٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha