۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳
پیش بینی «گلدمن ساکس» از قیمت جهانی مس در ۲۰۲۵|  نگرانی از ادامه ریزش قیمت!
بازار گزارش می دهد؛

پیش بینی «گلدمن ساکس» از قیمت جهانی مس در ۲۰۲۵| نگرانی از ادامه ریزش قیمت!

هلدینگ بانکی گلدمن ساکس در تازه ترین گزارش خود از وضعیت بازار مس، خوشبینی های پیشین در خصوص روند قیمت را تا سطح زیادی کاهش داده است.

بازار؛ گروه بین الملل: در پی ادامه بحران رکود اقتصادی در دو اقتصاد نخست جهانی یعنی چین و آمریکا و روند کاهشی تقاضا برای فلزات اساسی مهم در بازارهای جهانی، هلدینگ بانکی گلدمن ساکس در تازه ترین گزارش کاهانه خود، خوشبینی در خصوص افزایش قیمت مس در سال ۲۰۲۵ را به شدت کاهش داده است.

گلدمن ساکس که پیشتر پیش بینی کرده بود قیمت هر تن مس در بازارهای جهانی طی سال آینده میلادی به بالای ۱۵ هزار دلار افزایش خواهد یافت، اکنون در تازه ترین ارزیابی های خود پیش بینی کرد که هر تن از این فلز سرخ استراتژیک در سال آینده به ۱۰۱۰۰ خواهد رسید که نشانگر ریزش شدید خوشبینی بازارهای جهانی نسبت به پیشرفت قیمت مس است.

گلدمن ساکس همچنین، دلیل اصلی این ریزش را کاهش تقاضا برای مس در چین و فضای غبار آلود حاکم بر سرمایه گذاری روی بخش معادن این فلز دانسته که منجر به عقب نشینی سرمایه گذاران از این بازار شده است. این در حالیست که گلدمن ساکس حدود سه ماه قبل، در گزارشی مشابه اعلام کرده بود به دلیل افزایش تقاضا برای مس به ویژه از سوی کارخانه های تولید خودروهای برقی و باتری ها و تجهیزات مرتبط با انرژی های سبز، قیمت مس طی سال آینده به بالای ۱۵ هزار دلار رسیده و رکورد تاریخی قیمت را خواهد شکست.

پیش بینی «گلدمن ساکس» از قیمت جهانی مس در ۲۰۲۵|  نگرانی از ادامه ریزش قیمت!

نکته مهم اینکه در پی ریزش قیمت مس، سوددهی و ارزش سهام معادن بزرگ مس جهان مانند BHP و ریو تینتو به شدت ریزش داشته و همین امر، منجر به کاهش سرمایه گذاری در این معادن نیز شده است. چنین گزاره ای اساسا از اهمیت مس و رشد بازار این فلز اساسی خواهد کاست.

آنچه در حال حاضر با آن مواجه هستیم، عرضه مازاد بر نیاز بازارهای جهانی مس از سوی شرکت های چینی است که منجر به ریزش پی در پی قیمت آن هم در بحبوحه رکود در بازار شده است.

این در حالیست که با رسیدن قیمت مس به سقف تاریخی خود در ماه می، شرکت معادن BHP موفق شد بیش از ۳۹ میلیارد دلار کسب سود نماید. اما پس از ماه می، قیمت مس روندی ریزشی به خود گرفته و نهایتا میزان سوددهی و ارزش سهام شرکت هایی چون BHP و آنگلو امریکن نیز با افول جدی مواجه شد.

آنچه در حال حاضر با آن مواجه هستیم، عرضه مازاد بر نیاز بازارهای جهانی مس از سوی شرکت های چینی است که منجر به ریزش پی در پی قیمت آن هم در بحبوحه رکود در بازار شده است. قیمت مس از ماه می تاکنون، حدود ۲۰ درصد ریزش داشته و در حال حاضر با قیمتی حدود ۸۹۵۰ دلار در هر تن مورد معامله قرار میگرد.

هلدینگ بانکی «مک کواری» ماه گذشته اعلام کرد که عرضه قوی و کاهش تقاضا "بازار را زودتر از حد انتظار به سمت مازاد سوق داده و انتظار می رود بازار در سال های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ همچنان با مازاد عرضه روبرو باشیم".

بر اساس داده های منتشر شده از سوی بلومبرگ، ذخایر جهانی مس در انبارها به بالاترین میزان خود طی چهار سال گذشته رسیده و در چین نیز، این ذخایر در ماه ژودن سال جاری به بالاترین میزان از زمان شکل گیری کرونا افزایش یافت؛ موضوعی که نهایتا منجر به افزایش صادرات مازارد بر تقاضای جهانی از سوی شرکت های چینی شد. در نمودار زیر، میزان ذخایر انبارهای مس به خوبی نشانگر وخامت اوضاع است.

پیش بینی «گلدمن ساکس» از قیمت جهانی مس در ۲۰۲۵|  نگرانی از ادامه ریزش قیمت!

علاوه بر گلدمن ساکس، سایر بانک ها نیز چشم انداز مثبت خود در خصوص مس را تا حد زیادی تعدیل کرده اند. به عنوان مثال، هلدینگ بانکی «مک کواری» ماه گذشته اعلام کرد که عرضه قوی و کاهش تقاضا "بازار را زودتر از حد انتظار به سمت مازاد سوق داده و انتظار می رود بازار در سال های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ همچنان با مازاد عرضه روبرو باشیم". این بانک استرالیایی پیش بینی می کند که پایین ترین قیمت متوسط سه ماهه در در سال ۲۰۲۶، حدود ۸۰۰۰ دلار در هر تن باشد. در حالی که BHP نیز ضعف کوتاه مدت را برای بازار مس پیش بینی می کند، گروه معدنی استرالیا معتقد است که روند در میان مدت همچنان صعودی است.

کد خبر: ۳۰۲٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha