۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵
ریسک جدید برای سرمایه‌گذاران خارج شده از بورس
بازار بررسی کرد؛

ریسک جدید برای سرمایه‌گذاران خارج شده از بورس

در نوسانات اخیر بسیاری از سهامداران خرد پولهای خود را در سهام به خرید طلا از بورس اختصاص داده‌اند درحالی که بازار طلا نیز پرریسک شده است.

بازار؛ گروه بورس: در حال حاضر بازار سهام بلاتکلیف است. بسیاری از مردم همچنان چشم به بازار طلا دوخته‌اند. به همین دلیل در نوسانات اخیر بسیاری از سهامداران خرد پولهای خود را در سهام به خرید طلا از بورس اختصاص داد و اقدام به سهام صندوق‌های طلا کردند، با این فرض که قیمت طلا در یک روندی صعودی قرار دارد. در شرایط کنونی بازار طلا کاملا حبابی است. به طوری که سکه امامی ۸ میلیون حباب دارد. نیم سکه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حباب دارند. بر مبنای قیمت طلا در بازار هم اکنون ربع سکه با دلار ۱۰۵ هزار تومانی و نیم سکه با دلار ۸۰ هزار تومانی معامله می‌شود. سکه بهار آزادی که حدود ۳ میلیون تومان حباب دارد با دلار ۶۵ هزار تومانی معامله می‌شود.

سیگنال حباب بازار طلا به سهامداران
خرید طلا از بورس نیز بدون حباب نیست. برای نمونه صندوق زر که مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران است در مقطع کنونی حدود ۱۷ درصد حباب دارد. صندوق طلا و گوهر نیز حدود ۱۳ درصد حباب قیمتی دارند. دو صندوق نفیس و مثقال نیز بیش از ۱۱ درصد حباب دارند. خرید طلا از بورس در صورتی که با اصلاح اونس همراه شود از جذابیت خواهد افتاد. خرید طلا از بورس در موقعیت کنونی ریسک بالاتر برای سرمایه‌گذاران دارد.

در مقطع کنونی نیز قیمت انس در آستانه مقاومت ۲۵۰۰ دلار است. از آنجایی که در یک ماه اخیر چندین بار به این مقاومت برخورد کرد و حتی شکست فیک تجربه کرده است. بسیاری از کارشناسان بازارهای مالی معتقدند که این اتفاق نشانه روند اصلاحی بازار طلا خواهد بود

طلای جهانی با قیمت حدودی ۲۴۹۵ دلار در هر اونس معامله می‌شود. گزارش‌ها از افزایش ذخیره طلا در بانک‌های مرکزی چین و هند خبر می‌دهند. این موضوع قیمت طلا را دستخوش تغییراتی خواهد کرد.
اما چشم‌انداز خرید طلا از بورس چیست؟ با توجه به اینکه در چند وقت اخیر فقط بانک مرکزی چین نبوده که به طلا علاقه نشان داده است. بلکه تقاضای افراد برای خرید طلا از بورس در چین و سایر کشورهای آسیایی مانند هند، اندونزی و... به سطح قبل از همه‌گیری کرونا افزایش یافته است. تقاضا به شدت افزایش داشته و همین موضوع قیمتها را به اوج خود رساند. در مقطع کنونی نیز قیمت انس در آستانه مقاومت ۲۵۰۰ دلار است. از آنجایی که در یک ماه اخیر چندین بار به این مقاومت برخورد کرد و حتی شکست فیک تجربه کرده است. بسیاری از کارشناسان بازارهای مالی معتقدند که این اتفاق نشانه روند اصلاحی بازار طلا خواهد بود. به عبارت دیگر اگر قیمت انس واردات اصلاح شود در گام اول به ۲۳۰۰ دلار خواهد رسید. سپس محدوده ۲۲۰۰ دلار و حتی حمایت ۲۰۰۰ دلار را فعال خواهد کرد.

سناریو خرید طلا در بازار ایران
بر مبنای همین سناریو خرید طلا از بورس نیز بدون ریسک نیست. چراکه صندوق زر هم اکنون ۱۷ درصد حباب دارد. اصلاح اونس جهانی می‌تواند بین ۱۰ تا ۲۵ درصد اتفاق بیفتد. بنابراین صندوق‌های طلای بورسی می‌توانند با توجه به حبابی که در دل خود دارند بین ۲۰ تا ۴۰ درصد اصلاح داشته باشند. البته نباید به قیمت دلار در بازار ایران نیز بی توجه بود.

شهیر محمدنیا معتقد است که هرچند طلا در یک کانال صعودی قرار دارد، اما با توجه به اینکه به مقاومت برخورد کرده، به نظر می‌رسد در یک موقعیت حساس قرار گرفته است. درواقع بین قیمت اونس طلا و اوسیلاتور آر اس آی و مکدی یک واگرایی منفی نشان داده که نشان می‌دهد روند ضعیف شده است. بنابراین انتظار اصلاح در قیمت انس طلا طبیعی است

شهیر محمدنیا کارشناس بازارهای مالی معتقد است که در مقطع کنونی نشانه‌های از اصلاح در قیمت طلای جهانی وجود دارد، گفت: هرچند طلا در یک کانال صعودی قرار دارد، اما با توجه به اینکه به مقاومت برخورد کرده، به نظر می‌رسد در یک موقعیت حساس قرار گرفته است. درواقع بین قیمت اونس طلا و اوسیلاتور آر اس آی و مکدی یک واگرایی منفی نشان داده که نشان می‌دهد روند ضعیف شده است. بنابراین انتظار اصلاح در قیمت انس طلا طبیعی است.
محمدنیا تصریح کرد: در شرایط کنونی گزارش فدرال رزرو می‌تواند به بازار طلا یک سیگنال قوی بدهد. به‌گونه‌ای که اگر تعداد اشتغال ماهانه آمریکا به بیش از ۱۶۰ هزار نفر برسد بازار جهانی طلا به شدت افت خواهد کرد. بنابراین خرید طلا از بورس نیز با اصلاح روبرو خواهد شد. در غیر اینصورت طلای جهانی همچنان روند خود را حفظ می کند یا در همین محدوده باقی ماند
او با بیان اینکه قیمت طلای ۱۸ گرم در ایران حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مقاومت دارد، تصریح کرد: کلاسترینگ طلای ۱۸ عیار مقاومت ۳ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان است. همچنین حمایت بعدی آن سه میلیون و ۶۰۰ هزار واحد است.

تقاضا برای خرید طلا کاهش یافته‌است

طبق اظهارات کارشناسان افزایش تقاضا برای خرید طلا از بورس مانند صندوق‌های با پشتوانه طلا(ETF) و معاملات آتی، به افزایش خرید طلا در چین دامن زد، اما این تب خرید در حال فروکش کردن است.

بانک مرکزی چین می‌تواند در بازارهای حهانی طلا نوسان بزرگ ایجاد کند، زیرا ۳ تریلیون دلار ذخیره ارزی دارد که در حال حاضر تنها ۵ درصد از این دارایی‌ها را طلا شامل می‌شود. بنابراین اگر بانک مرکزی چین بخواهد سهم طلا از ذخایر خود را در همین محدوده نگه دارد، بازار روندی اصلاحی پیدا خواهد کرد. اما اگر چین بخواد ذخایر طلای خود را تا دو برابر افزایش دهد حدود ۱۵۰۰۰ تن طلا جدید باید ذخیره کند. این موضوع می‌تواند به افزایش قیمت‌ها دامن بزند. تاکنون دولت چین استراتژی خود را نسبت به بازار طلا اعلام نکرده است. خرید طلا از بورس تابع التهابات سیاسی در جهان خواهد بود.
کارشناسان معتقدند با نگاهی به آینده و با توجه به افزایش بیش از ۲۰ درصدی قیمت طلا در سال جاری، ممکن است در ماه های پایانی سال، این شتاب کاهش یابد. با این حال روند معکوس شدن قیمت طلا را شاهد خواهیم بود. برپایه اینکه بازار مالی جلوتر از بازار فیزیکی است خرید طلا از بورس زودتر وارد روند اصلاحی خواهد شد. پس ارزیابی وضعیت حباب صندوق‌های طلا در بورس اهمیت بالایی دارد.

کد خبر: ۳۰۲٬۴۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha