۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
محصولی که درآمد کشاورزان را میلیاردی کرد| «بامیه» ایلام؛ کم آب بر و مقاوم در برابر آفت
بازار گزارش می دهد؛

محصولی که درآمد کشاورزان را میلیاردی کرد| «بامیه» ایلام؛ کم آب بر و مقاوم در برابر آفت

ایلام- رونق کشت محصول بامیه در مناطق مختلف استان علاوه بر توسعه کشاورزی منجر به درآمد میلیاردی برای کشاورزان منطقه شده است.

بازار؛ گروه استان ها: با توجه به صرفه اقتصادی بامیه، مقاومت این محصول دربرابر آفات، کم آب بر بودن و خواص دارویی، این گیاه به عنوان یک محصول پرطرفدار نزد کشاورزان و عموم مردم استان ایلام شناخته می شود، به گونه ای که سالانه حجم کثیری از زمین های کشاورزی در استان ایلام به کاشت بامیه اختصاص می‌یابند.

بامیه یکی از محصولات کم آب بر کشاورزی به شمار می رود که امروزه با توجه مشکلات ناشی از کمبود آب، همواره از ارزش و اهمیت بالایی نزد کشاورزان برخوردار است.

از سوی دیگر این محصول به علت خواص دارویی خود از جمله دارابودن ویتامین سی و آنتی اکسیدان، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، مفید بودن برای سلامت کلیه و چشم ها، پاکسازی کننده روده ها، موثر در کاهش وزن و... و. نزد عموم مردم نیز دارای محبوبیت بالایی است.

شایان ذکر است گیاه بامیه در استان ایلام هم از طرفداران بسیاری برخوردار بوده و سالانه کشاورزان بسیاری از اقصی نقاط استان از جمله مهران، دره شهر، دهلران و بدره زمین های کشاورزی خود را به کاشت بامیه اختصاص می دهند که این امر به تبع تاثیر بسزایی در اشتغالزایی، سود آوری و رونق اقتصادی برای کشاورزان دارد.

به گفته کارشناسان بامیه محصولی شاخص و استراتژیک برای کشاورزان ایلامی است که در صورت مکانیزه کردن کاشت آن نه تنها به آب کمی نیاز دارد، بلکه به دلیل علاقه مردم ایلام به این گیاه پرخاصیت، کاشت آن سبب اشتعالزایی و درآمدزایی بالایی می‌شود.

مزیت های کشت بامیه در استان ایلام

نگین شیری کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بامیه، یکی از گیاهان منحصر به فرد استان ایلام است که به دلیل مقاومت بالا در برابر گرما و کم آب بر بودن در بسیاری از نقاط استان کاشت و روانه بازار می‌شود.

وی افزود: این گیاه سبز خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها را کاهش می‌دهد، سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند، ناراحتی‌های روده و معده از جمله زخم معده را درمان می کند؛ مفاصل را نرم می‌کند و از رماتیسم و آرتروز جلوگیری می‌کند، همچنین با فعال کردن لوزه‌المعده بهترین دارو برای قند نیز به شمار می رود.

شیری در ادامه گفت: پرورش و کاشت بامیه اصولی با توجه به محبوبیت و فروش بالا میتواند یک سرمایه گذاری موثر باشد و کماکان موجب درآمد زایی و سود آوری بالایی برای فعال در این عرصه گردد.

پیش بینی برداشت ۱۲۰ تن بامیه در بدره

جبار فتاحی مدیر جهاد کشاورزی بدره در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بامیه یک گیاه خوردنی محبوب و پرطرفدار در بین مردم است که دارای خواص مغذی بسیاری بوده و همچنین این محصول به علت کم هزینه بودن مقاومت بالا در برابر آفات و کم آب بری نزد کشاورزان نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است

رونق کشت «بامیه» در ایلام| محصولی که درآمد کشاورزان را میلیاردی کرد

وی با بیان اینکه کشت بامیه در شهرستان بدره با استقبال چشمگیری از سوی کشاورزان مواجه بوده، افزود: برداشت بامیه از سطح ۳۰ هکتار از اراضی مستعد شهرستان بدره با موفقیت آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود از این سطح زیر کشت، حدود ۱۲۰ تن محصول با کیفیت بامیه، با ارزش تقریبی ۷۲ میلیارد ریال برداشت و به بازارهای مصرف عرضه شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر: به لطف بارندگی‌های زمستان سال گذشته و بهار سال جاری محصولات تولیدی کشاورزان هم از نظر کیفیت و هم از نظر ثمردهی رشد بالایی داشتند

مدیر جهاد کشاورزی بدره تصریح کرد: محصول بامیه به علت مرغوبیت، قیمت مناسب و سودآوری اقتصادی، جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی مردم منطقه دارد و همین امر باعث شده کشاورزان شهرستان برای کشت این محصول رغبت بیشتری از خود نشان دهند.

پیش بینی برداشت ۲۰۰ تن بامیه در شهرستان دره‌شهر

علیرضا سلاح ورزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت:استان ایلام و به ویژه شهرستان دره شهر به علت خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب یکی از قطب‌های تولید بامیه در کشور به شمار می‌رود و کماکان سهم به سزایی در تولید این محصول بر عهده دارد.

رونق کشت «بامیه» در ایلام| محصولی که درآمد کشاورزان را میلیاردی کرد

وی افزود: به لطف بارندگی‌های زمستان سال گذشته و بهار سال جاری محصولات تولیدی کشاورزان هم از نظر کیفیت و هم از نظر ثمردهی رشد بالایی داشتند که این امر یقیناً تاثیر بسزایی در اشتغال زایی و رونق اقتصادی برای بومیان هر منطقه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر ادامه داد: سطح زیر کشت بامیه در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته و به ۵۰ هکتار رسیده است که پیش‌بینی می‌شود از این میزان حدود ۲۰۰ تن بامیه تولید و راهی بازارهای مصرف شود.

پیش بینی برداشت ۷۵۰ تن بامیه در مهران

حشمت عزیزان رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کیفیت و نوع خاک اراضی، آب مناسب، سازگاری گیاه بامیه با شرایط اقلیمی خشک منطقه و مصرف کم آب، باعث شده از گذشته تاکنون اراضی حاصلخیز شهرستان مهران تبدیل به یکی از قطب‌های تولید محصول بامیه در استان ایلام و غرب کشور باشد.

وی افزود: محصول بامیه به علت مرغوبیت، قیمت مناسب و سودآوری اقتصادی، جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی مردم منطقه دارد و همین امر باعث شده کشاورزان شهرستان برای کشت این محصول رغبت بیشتری از خود نشان دهند.

عزیزان در پایان با بیان اینکه تولید این محصول به نسبت مشابه سال گذشته افزایش ۲ برابری داشته، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۷۵۰ تن بامیه رقم نیاگارا از مزارع شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف داخلی سطح استان شود، همچنین برای ۱۰۰ نفر نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم از زمان کاشت تا برداشت اشتغالزایی ایجاد شود.

استان ایلام به علت خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب یکی از قطب‌های تولید بامیه در کشور به شمار می‌رود و کماکان سهم به سزایی در تولید این محصول بر عهده دارد.

کد خبر: ۳۰۲٬۳۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha