آموزش تبدیل سرمایش به گرمایش هواساز

آموزش تبدیل سرمایش به گرمایش هواساز

هواسازها از پرطرفدارترین سیستم‌های تهویه مطبوع با امکان استفاده در چهار فصل سال هستند.

به گزارش بازار، هواسازها از پرطرفدارترین سیستم‌های تهویه مطبوع با امکان استفاده در چهار فصل سال هستند. این موضوع باعث محبوبیت هواسازها در بین مصرف‌کنندگان شده و می‌توان از آن‌ها در فصول سرد نیز استفاده کرد. قیمت هواساز با توجه به ویژگی‌ها و مزایای آن کاملاً اقتصادی و مقرون به صرفه است. در ادامه نحوه تنظیم هواساز در فصل سرد و تبدیل سرمایش به گرمایش هواساز را ارائه خواهیم کرد.

روش‌های مختلف برای تنظیم هواساز در زمستان

این سیستم چهار فصلی می‌تواند در فصل سرد و گرم به طور جداگانه مورد استفاده قرار بگیرد. برای اینکه بتوانید هواساز را برای فصل زمستان تنظیم کنید، دو روش کلی وجود دارد. روش اول به صورت خودکار یا اتوماتیک می‌تواند وضعیت این دستگاه را از سرما به گرما تغییر دهد. بنابراین دیگر نیاز به تنظیم سرمایش روی دستگاه نخواهد بود. اما در برخی دیگر از هواسازها نیاز به تغییرات دستی داشته و به صورت اتوماتیک کار نمی‌کنند. تنظیم ترموستات در دستگاه‌های هواساز بسیار ضروری است. بنابراین با تغییر فصل، ترموستات نیز باید به طور جداگانه برای تنظیم دمای گرمایش یا سرمایش به صورت دستی تغییر کند.

آموزش تبدیل سرمایش به گرمایش هواساز

آموزش تبدیل سرمایش به گرمایش هواساز

هواساز در محیط‌هایی از قبیل مراکز درمانی و بیمارستان، تالارهای پذیرایی، مراکز آموزشی، کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، سالن‌های ورزشی و غیره مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان هواساز سالن قارچ نیز کاربرد دارد. در فصل زمستان باید از طریق تبدیل سرمایش، امکان استفاده از این دستگاه را فراهم کرد. در برخی موارد امکان تنظیم خودکار با تغییر فصل وجود دارد. اما در بسیاری از انواع این دستگاه باید به صورت دستی برای تنظیمات در زمان تغییر فصل اقدام کرد. تنظیمات مورد نظر شامل تنظیمات ترموستات، شیرهای آب و فن است که در ادامه به آموزش آن خواهیم پرداخت.

تنظیم ترموستات و قرار دادن روی حالت خودکار

آموزش تبدیل سرمایش به گرمایش هواساز

در ابتدا باید ترموستات روی حالت خودکار قرار گرفته و به همین صورت تنظیم شود. این کار باعث می‌شود تا پس از رسیدن فضا به دمای مطلوب، دستگاه خاموش شود. در غیر این صورت سیستم خاموش نخواهد شد.

اتمام کارکرد فعلی دستگاه

در زمان انجام تنظیمات باید منتظر بود تا سیستم کار خود را در چرخه فعلی تمام کند. بنابراین پیش از اتمام دوره فعلی و در زمان کارکرد دستگاه برای تبدیل سرمایش به گرمایش هواساز اقدام نکرده و بین سیستم‌ها جابه جا نشوید. پس از اتمام کارکرد چرخه فعلی، باید ترموستات را روی حالت خاموش تنظیم کرد. همچنین پیش از تغییر حالت گرمایش به سرمایش و بالعکس، باید تهویه مطبوع به مدت ۵ دقیقه خاموش بماند.

از سرعت دادن به روند کار دستگاه پرهیز کنید

 ممکن است قصد داشته باشید ترموستات را برای دمای بسیار پایین یا بسیار بالا تنظیم کنید. اما باید گفت این کار باعث سریع‌تر خنک شدن یا گرم شدن محیط توسط سیستم نخواهد شد. بلکه باعث کار کردن سیستم برای مدت طولانی‌تری از حد نیاز شده و فرسودگی آن و مصرف انرژی بیش از حد را به دنبال دارد. البته بهتر است ترموستات را تنها چند درجه در یک زمان تنظیم کرده و باعث رسیدن به دمای مطلوب بدون نیاز به کار اضافه شوید.

توجه به کویل‌های دستگاه در فصل زمستان

آموزش تبدیل سرمایش به گرمایش هواساز

کویل ‌های سرمایش و گرمایش در هواساز از اجزاء این دستگاه هستند که از جریان به صورت مستقیم برای ایجاد سرما و از گازهای حاصل از احتراق سوخت برای ایجاد گرما استفاده می‌کنند. این نوع کویل‌ها به کویل‌های سرمایش و گرمایش مستقیم معروفند. در کویل‌های غیر مستقیم از جریان آب سرد تولید شده توسط چیلر برای تولید سرما و آب گرم و بخار آب تولیدی توسط دیگ برای تولید گرما استفاده خواهد شد.

پیش از آغاز فصل زمستان باید هواساز به طور کامل سرویس و تمیز شده و فیلترهای مناسب برای این فصل مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین دریچه‌های هواساز می‌توانند برای تنظیم جریان هوای گرم مورد استفاده باشند.

نکات مهم جهت تبدیل سرمایش به گرمایش هواساز

  • کندانسور هواساز یا بخشی که در بیرون از ساختمان قرار دارد می‌تواند گرمای آب گرم را دفع کند. برای تبدیل سرمایش به گرمایش هواساز در فصل زمستان، به دلیل وجود هوای سرد، باید فضای اطراف کندانسور به طور کامل خالی باشد تا این دستگاه بتواند جریان هوا را به درستی هدایت کرده و گرمای آب گرم را دفع کند.
  • بهتر است دریچه‌ها در فصل زمستان و تبدیل سرمایش به گرمایش در هواساز به صورت نیمه باز باشند. بدین ترتیب جریان هوا به درستی منتقل شده و توزیع گرمای تولید شده در محیط به طور مناسب انجام خواهد شد.
  • دمای دستگاه هواساز در فصل زمستان باید روی دمای مورد نظر برای گرمایش تنظیم شود این دما اغلب بین ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتیگراد است.
  • با توجه به وجود انواع فیلتر هواساز، بهتر است در فصل زمستان از فیلترهای مناسب استفاده کرد. این فیلترها باعث جذب ذرات معلق در هوا شده و از ورود آن به داخل دستگاه جلوگیری خواهند کرد.
  • دستگاه‌های هواساز باید به طور مرتب و دوره‌ای سرویس شوند. در سرویس‌های دوره‌ای اغلب اجزاء دستگاه هواساز مانند فیلترها، سینی تخلیه و کویل‌ها تمیز شده و اتصالات نیز مورد بررسی قرار گرفته و نگهداری واحد هواساز بهتر خواهد شد.

نحوه استفاده ازهواساز و قیمت دستگاه هواساز

دستگاه هواساز چند منطقه ای اغلب برای مساحت‌های بزرگ و برای تأمین هوای مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. محل قرارگیری این دستگاه در پشت بام بوده و ممکن است خدمات آن تنها برای بخش‌هایی از ساختمان مانند دستشویی‌های ساختمان مورد استفاده باشد. عملکرد دستگاه هواساز بدین صورت است که با اتصال به یک منبع سرمایشی همانند چیلر یا یک منبع گرمایشی مانند پکیج، می‌تواند به سرد یا گرم کردن محیط بپردازد. در نهایت هوای سرد یا هوای گرم وارد کویل‌های این دستگاه شده و توسط فن مکیده خواهند شد. سپس از فیلترهای دستگاه هواساز عبور کرده و با عبور از روی کویل‌ها، تبادل دما صورت می‌گیرد. در نهایت هوای تغییر دما پیدا کرده در زمان تبدیل سرمایش به گرمایش هواساز، وارد محیط شده و باعث خنک یا گرم شدن آن خواهد شد. قیمت هواساز با توجه به کیفیت ساخت، ظرفیت سرمایشی گرمایشی، بازدهی و راندمان آن و کاربرد هواساز متفاوت است.

حرف آخر  تبدیل سرمایش به گرمایش هواساز

انعطاف‌پذیری در انتخاب محل نصب واحدهای هواساز، محدودیت اندک برای لوله کشی و عدم محدودیت در مورد ارتفاع لوله‌ها و یا طول آن‌ها، از مزایای سیستم تهویه مطبوع مرکزی است. این دستگاه می‌تواند به سرعت فضای مورد نظر را گرم کرده و انرژی کمتری نسبت به دیگر سیستم‌های گرمایشی مصرف کند. همچنین وجود رطوبت مناسب در زمان کارکرد هواساز و ایمنی این دستگاه باعث شده تا استفاده از آن در مراکز بزرگ رو به افزایش باشد.

کد خبر: ۳۰۲٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha