۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
شکسته شدن رکورد خروج سنگین بیت کوین از صندوق های ETF و خطر ریزش ۲۰ درصدی قیمت!
بازار گزارش می دهد؛

شکسته شدن رکورد خروج سنگین بیت کوین از صندوق های ETF و خطر ریزش ۲۰ درصدی قیمت!

در آستانه آغاز فرآیند کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا، شاهد مواردی چون شکسته شدن رکورد چهار ماهه خروج بیت کوین از صندوق های سرمایه گذاری ETF و افزایش فشار فروش در بازار هستیم که می تواند خطرناک باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: موضوع کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا و اما و اگرهای موجود بر سر راه آن، مانند زمان دقیق آغاز این فرآیند، میزان کاهش نرخ بهره و از مهمتر، تاثیر آن روی بازارهای مالی را می توان داغ ترین مساله مورد گفتگو در میان سرمایه گذاران جهانی دانست. هرچند، مواردی دیگری چون شکل گیری رکود اقتصادی گسترده در چین، انتخابات آمریکا و یا افزایش تنش های ژئوپولیتیک در گوشه و کنار جهان نیز تاثیر به سزایی در تعیین روند قیمت ها در بازارهای مختلف مالی بین المللی دارند، اما موضوع اصلی تاثیر گذار، همچنان همان تعیین تکلیف نرخ بهره بانکی است.

عمده کارشناسان بازارهای مالی بر این باورند که آغاز کاهش نرخ بهره بانکی نهایتا منجر به رشد بازارهای مالی به ویژه در بخش باازرهای ریسک پذیر همچون بورس جهانی و ارزهای دیجیتال خواهد شد. اما طی روزهای گذشته، این فرضه تا حدی زیر سوال رفته و گفته می شود که آغاز کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا الزما منجر به رشد بازار ارزهای دیجیتال نشده و بر عکس، می تواند به ریزش قیمت آنها نیز منتهی شود.

پیش بینی ریزش قیمت بیت کوین از سوی صرافی مشهور!

صرافی مشهور و قدیمی بیت فاینکس (Bitfinex) در تازه ترین گزارش خود از روند بازار ارزهای دیجیتال اعلام کرده که آغاز فرآیند کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا می تواند منجر به ریزش دستکم ۲۰ درصدی قیمت ارزهای دیجیتال و حجم بازار آنها شود. این صرافی معتبر معتقد است که همبستگی مثبت موجود میان ارزهای دیجیتال و طبقه دارایی های سنتی همچون بازار سهام در ایالات متحده نشان دهنده این امر است که شرایط اقتصادی فعلی جهان می تواند بر روی قیمت بیت کوین تاثیرگذار باشد. بیت فاینکس در گزارش خود آورده است که قیمت بیت کوین متاثر از فاکتورهای متفاوتی از جمله نشانه های کاهش تورم، سیگنال های مربوط به تضعیف بازار کار در آمریکا و همچنین کاهش نرخ بهره بانکی در این کشور است.

خبرگزاری CNBC با انتشار گزارشی در روز چهارشنبه هفته جاری اعلام کرد که رکورد چهار ماهه خروجی بیت کوین از صندوق های ETF در روز سه شنبه شکسته شده و همزمان، فشار فروش این رمزارز در بازار نیز افزایشی چشمگیر داشته است.

بیت فاینکس معتقد است که ماه سپتامبر به طور سنتی ماه پرنوسانی برای بیت کوین بوده است. میانگین بازدهی بیت کوین در این ماه، ۴.۷۸ درصد و افت نرمال اوج به پایین ۲۴.۶ درصد بوده است. در گزارش این صرافی آمده است: «این نوسان اغلب به آرامش معاملات پایان تابستان نسبت داده می شود، زیرا مدیران صندوق ها از تعطیلات بازگشته و فعالیت تجاری انسان محور افزایش می یابد. کاهش پیش بینی شده نرخ بهره در ماه سپتامبر لایه دیگری از پیچیدگی را اضافه می کند و به طور بالقوه نوسانات بازار را تشدید می کند».

در ادامه این گزارش تاکید شده است: این تحرک تاریخی قیمت برای ماه سپتامبر نیز با دیدگاه ما در مورد کاهش ۲۰ درصدی قیمت بیت کوین پس از کاهش نرخ مطابقت دارد. با این حال، شایان ذکر است که روندهای تاریخی همچنین نشان می دهد که وقتی کندل آگوست با رنگ قرمز پایان می یابد، ماه سپتامبر گهگاه انتظارات را زیر پا گذاشته و بازدهی مثبتی را به همراه دارد.

رکورد خروجی بیت کوین از صندوق های ETF شکسته شد!

خبرگزاری CNBC با انتشار گزارشی در روز چهارشنبه هفته جاری اعلام کرد که رکورد چهار ماهه خروجی بیت کوین از صندوق های ETF در روز سه شنبه شکسته شده و همزمان، فشار فروش این رمزارز در بازار نیز افزایشی چشمگیر داشته است.

برای سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال بسیار مهم است که دو مورد شاخص دلار (DXY) و آخرین داده های مربوط به شاخص بیکاری در این کشور را مورد رصد دائمی قرار دهند تا از ریزش احتمالی قیمت ارزهای دیجیتال متضرر نشوند.

هلدینگ سرمایه گذاری «فارساید» نیز در گزارشی جداکانه اعلام کرده است که برای نخستین بار از آغاز ماه می تاکنون، بیش از ۲۸۷ میلیون دلار بیت کوین طی روز سه شنبه از مجموع ۱۱ صندوق ETF ثبت شده در وال استریت خارج و به منظور فروش اسپات به سمت صرافی ها گسیل شده اند. این حجم از فشار فروش آن هم در آستانه اجرای سیاست کاهش نرخ بهره بانکی را نمی توان خبر خوبی برای بیت کوین، بازار ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاران در این بازار دانست.

لزوم رصد شاخص دلار و داده های بخش مشاغل آمریکا

همانطور که پیشتر نیز بارها گفته شده، اقتصاد آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان بیشترین میزان تاثیرگذاری را بر روند قیمت بیت کوین دارد. در حال حاضر که کاه نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو قطعی شده و تنها در مرود زمان آن گمانه زنی می شود، برای سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال بسیار مهم است که دو مورد شاخص دلار (DXY) و آخرین داده های مربوط به شاخص بیکاری در این کشور را مورد رصد دائمی قرار دهند تا از ریزش احتمالی قیمت ارزهای دیجیتال متضرر نشوند. مورد اول یعنی شاخص دلار، همواره رابطه ای معکوس با بازارهایی چون ارزهای دیجیتال و فلزات گرانبها همچونت طلا، نقره و پلاتین دارد. یعنی با افزایش شاخص دلار، باید منتظر ریزش قیمت به ویژه در بازار دارایی های پر ریسک همچون ارزهای دیجیتال باشیم.

مورد دوم نیز نشانگر آخرین وضعیت رکود در اقتصاد ایالات متحده است. هرچند مواردی دیگری همچون نسبت شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) و شاخص قیمت تولید کننده (PPI) نیز در برآوردهای مربوط به سنجش میزان رکود در اقتصاد آمریکا مهم هستند، اما به طور کلی شاخص بیکاری بهترین و ساده ترین راه ممکن برای سنجش میزان رکود در اقتصاد این کشور است. در صورتیکه میزان شغل های تولید شده در آمریکا در بازه زمانی ماهانه به نسبت میزان بیکاری کمتر باشد، این وضعیت برای دارایی های پر ریسک همچون بیت کوین خطرناک بوده و احتمال ریزش قیمت بیش از افزایش آن خواهد بود.

کد خبر: ۳۰۲٬۳۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha