۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۲
تهدید اسرائیل توسط ایران و اوضاع بد اقتصاد آمریکا
دو عامل اصلی بی ثباتی در جهان؛

تهدید اسرائیل توسط ایران و اوضاع بد اقتصاد آمریکا

انتخابات ریاست جمهوری در امریکا، تهدید درگیری در خاورمیانه و کندی اقتصاد آمریکا عوامل اصلی نوسانات بیشتر در ماه های آینده در اقتصاد جهان خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی شورای آتلانتیک اخیرا مقاله ای با قلم «جاش لیپسکی» مشاور سابق صندوق بین المللی پول با عنوان «تهدید اسرائیل توسط ایران و وضعیت اقتصاد آمریکا منجر به بی ثباتی در اقتصاد جهان می شود» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.
اولین بحران مالی جهانی قرن بیستم در سال 1907 اتفاق افتاد. بحران موسوم به Knickerbocker توسط پیامدهای زلزله سانفرانسیسکو، سرمایه گذاری ناموفق مس و افزایش غیرمنتظره نرخ بهره توسط بانک انگلستان آغاز شد. این بحران در نهایت منجر به ایجاد فدرال رزرو شد و نشان داد که چگونه تصمیمات یک بانک مرکزی می تواند بر بقیه اقتصادهای جهان تأثیر بگذارد. در طی ماه اخیر این درس به دنیا یادآوری شد، زمانی که بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره را افزایش داد و بازارها را به یک بحران موقت کشاند.
در 5 آگوست، بازارها در ایالات متحده 13 درصد سقوط کردند که بخشی از آن به دلیل تصمیم ژاپن بود و همچنین بر اساس سیگنال‌های سرد شدن بازار کار ایالات متحده آمریکا. بازارهای جهانی در سال‌های اخیر تکان‌هایی را تجربه کرده‌اند. در سال 2023 بانک سیلیکون ولی (SVB) سقوط کرد که یکی از بزرگترین ورشکستگی های بانکی از سال 2008 به شمار می رود. در حالی که شوک اخیر از بسیاری جهات با شوک ماه مارس سال گذشته متفاوت بود، دو عامل کلیدی بحران مالی تابستان گذشته را از بحران مالی فعلی متمایز کرد: وضعیت اقتصاد ایالات متحده آمریکا و وضعیت ایران.

یکی از دلایل اصلی که شاخص VIX به بالاترین حد تاریخی خود رسید، خطر انتقام‌جویی ایران و یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه بود

یکی از دلایل اصلی که شاخص VIX به بالاترین حد تاریخی خود رسید، خطر انتقام‌جویی ایران و یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه بود. از آنجایی که مذاکرات جدی تر در مورد توافق آتش بس در طول هفته مطرح شد، بازارها به سرعت شروع به بهبود کردند اما وضعیت روز به روز در حال تغییر است. در ایالات متحده آمریکا، بازارها نگران بودند که فدرال رزرو نسبت به آنچه در بازار کار اتفاق می افتد بسیار کند واکنش نشان می دهد. در فوریه 2023، درست قبل از سقوط بانک سیلیکون ولی، ایالات متحده 300000 شغل در ماه افزایش داشت اما گزارش ماه گذشته کمتر از 115000 شغل بود.
در حالی که فدرال رزرو اعلام کرده است در حال آماده شدن برای کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر است، از این موضوع نیز آگاه است که نشست ماه مارس، شش هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود و باید بیشتر از حد معمول بر تصمیم گیری خود نظارت کند. گرچه «جروم پاول»، رئیس فدرال رزرو به صراحت گفته است که انتخابات به هیچ وجه بر تصمیم گیری فدرال رزرو تأثیری نخواهد داشت.
وضعیت کنونی اقتصاد ایالات متحده آمریکا با وضعیت اقتصادی آن در سال 2023 قبل از بحران بانک سیلیکون ولی متفاوت است. زمانی که بحران سال 2023 در حال گسترش بود، کشورهای سراسر جهان می دانستند که می توانند برای تثبیت اقتصاد جهانی به رشد ایالات متحده آمریکا تکیه کنند. پیش بینی ها برای رشد اقتصادی بالا و داده های نیروی کار قوی بود. امروز، رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا کاهش یافته است (پیش بینی می شود در سال 2025 کمتر از 2 درصد باشد)، اقتصاد چین در حال توقف بوده و اقتصاد اروپا همچنان راکد است.

انتخابات ریاست جمهوری در امریکا، تهدید درگیری در خاورمیانه و کندی اقتصاد آمریکا عوامل اصلی نوسانات بیشتر در ماههای آینده در اقتصاد جهان خواهد بود

درست است که فدرال رزرو در ماه مارس تشکیل جلسه می دهد، اما پاول تا یک هفته دیگر یکی از بزرگترین سخنرانی های سال خود را در سمپوزیوم اقتصادی جکسون هول ایراد خواهد کرد. نشست سالانه بانک های مرکزی رهبران مالی از سراسر جهان را گرد هم می آورد تا در مورد مسائل اقتصادی جاری و چالش های سیاست بحث کنند. سخنرانی پاول فرصت عالی برای نشان دادن قصد فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره و سرد کردن بازارها است.
باید گفت اکنون بازارها متوجه شده اند با وجود اینکه رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا کند است، همچنان در حال رشد بوده و از رکود دور است. داده‌های تورم تأیید می‌کند که فدرال رزرو - و اقتصاد ایالات متحده گسترده‌تر - هنوز هم شانس بسیار واقعی برای حفظ «فرود نرم» با افزایش نرخ‌های کافی برای مهار تورم بدون ایجاد رکود دارند.
نکته اصلی این است که با وجود انتخابات ریاست جمهوری در امریکا، تهدید درگیری در خاورمیانه و کندی اقتصاد، احتمالاً در ماه‌های آینده نوسانات بیشتری وجود خواهد داشت. اما نوسانات لزوماً مساوی با رکود نیست - فقط به این معنی است که عدم اطمینان بیش از حد معمول وجود دارد.

کد خبر: ۳۰۲٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha