۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰
۷.۸  درصد از زنبورستان های کشور در استان کردستان قرار دارند
مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کردستان:

۷.۸ درصد از زنبورستان های کشور در استان کردستان قرار دارند

سنندج – محمدی، مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان کردستان گفت: کردستان با در اختیار داشتن ۷.۸ درصد از کل زنبورستانهای کشور در رتبه دوم قرار گرفته است.

مهران محمدی خواه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به ظرفیت های استان کردستان در زمینه تولید عسل و راه اندازی زنبورستان، اظهار کرد: کردستان در این زمینه یکی از استانهای مستعد کشور است و به همین دلیل بعد از استان آذرربایجان شرقی در رتبه دوم قرار گرفته است.

وی با اشاره به آمارهای اعلام شده رسمی از سوی سازمان های مسئول در این بخش، بیان کرد: به استناد نتایج حاصل از جمع‌ بندی داده‌های ثبت شده در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی سال ۱۴۰۲، تعداد ۹۳۳ هزار و ۹۴ زنبورستان در کشور وجود دارد.

عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران کشور اظهار کرد: بر این نتایج این بررسی، استان آذربایجان شرقی با ۱۲.۱۸ درصد رتبه نخست را به خود اختصاص داده و استان کردستان با ۷.۸۳ درصد رتبه دوم را به دست آورده است.

وی به وضعیت سایر استانهای کشور در این بخش اشاره کرد و یادآور شد: استان‌های فارس با ۷.۰۷ درصد، مازندران با ۶.۹۹ درصد و آذربایجان غربی با ۶.۹۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند.

محمدی گفت: بر اساس سرشماری سال ۱۴۰۲ خورشیدی هفت هزار و ۴۳۱ زنبورستان در کردستان مستقر بودند که دو هزار و ۵۳۴ زنبوردار تحت پوشش بیمه با هزار ۷۸۱ فرد شاغل به امر تولید عسل و سایر فراورده‌های جانبی زنبورعسل اهتمام دارند.

وی بیان کرد: در استان کردستان ۳۰۴ هزار و ۸۵۰ کندوی سنتی و مدرن سرشماری شده اند که در مجموع هزار و ۸۶۹ تن از ۱۲۶ هزار تن عسل تولیدی کشور از زنبورستان‌های این استان برداشت شده است.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان کردستان افزود: در استان کردستان چهار هزار و ۷۹۵ کلنی از کلنی‌های فعال موجود به تولید ژل رویال اختصاص دارد که از آنها در مجموع ۱۹۶ کیلوگرم ژل رویال استحصال شده است.

وی عنوان کرد: در این میان با توجه به سرشماری سال ۱۴۰۲، سرانه کلنی زنبورعسل برای هر زنبوردار در سطح کردستان ۴۱ کلنی بوده و شهرستان‌های کامیاران با میانگین بیش از ۵۶ کلنی و سروآباد با بیش از ۲۱ کلنی نسبت به سایر شهرستان‌ها به ترتیب بیشترین و کمترین سرانه تعداد کلنی را دارا هستند.

کد خبر: ۳۰۲٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha