۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
مهارت آموزی؛ حلقه مفقود شده اشتغال و کارآفرینی در ایلام
بازار گزارش می دهد؛

مهارت آموزی؛ حلقه مفقود شده اشتغال و کارآفرینی در ایلام

ایلام- بدون شک مهارت آموزی به عنوان حلقه اصلی و مفقوده شده اشتغال و کارآفرینی در استان ایلام شناخته می شود که نیازمند برنامه ریزی مدیران است.

بازار؛ گروه استان ها: ایلام به رغم اینکه یکی از استان های کوچک در سطح کشور به شمار می رود کماکان با معضلات متعددی از جمله بیکاری دست و پنجه نرم می کند.

به گونه ای که سالانه هزاران دانشجو از دانشگاه های این استان با آرزوی استخدام رسمی فارغ التحصیل شده و تنها به آمار بیکاران اضافه می شوند.

شایان ذکر است بسیاری از جوانان تحصیلکرده این استان به امید استخدام در مشاغل دولتی سالها خانه نشین شده و نظاره گره پیر شدن خود در آرزوی شغل دولتی بوده اند.

پر واضح است که دولتمردان، کارگزاران، اتاق اصناف و سایر دستگاه های مربوطه نمی‌توانند تمامی تحصیلکردگان را به طور مستقیم در بدنه دولت مشغول به کار کنند.

از این رو یکی از راهکارهای که امروزه جهت رفع معضل بیکاری و اشتغال‌زایی در جوامع به کار گرفته می‌شود راه اندازی کسب و کار در بازار آزاد است.

بررسی های نشان داده آموزشهای فنی و حرفه ای به سبب انعطاف پذیری نشأت گرفته از خصیصه های بازار کار و اوضاع اقتصادی کشور و نیز به دلیل آموزش و ایجاد مهارتهای لازم در افراد برای توانایی در احراز مشاغل، نقش به سزایی در اشتغال دارد که البته ای ران مهم نیز علاوه بر همت خود جوانان نیازمند آموزش، حمایت و پرداخت تسهیلات از سوی دستگاه های متولی می باشد.

نقش مهارت های فنی حرفه ای در اشتغالزایی

پرستو ابراهیم زاده کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برای جوامع امروزی، آموزش به عنوان سکوی پرتاب و پایه زندگی، اصل غیر قابل انکاری است، اظهار داشت: همه واقف به نقش آموزش های مهارتی و اثر آن ها هستیم و می‌دانیم که مهارت های آموزشی فنی و حرفه ای، قابلیت ایجاد شغل و درآمد زایی و استقلال در اشتغال و کسب درآمد را دارا هستند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان ایلام:در رشته‌های مکانیک، جوشکاری، برق ساختمان و صنعتی، گوهرتراشی، ده‌ها رشته مشاغل خانگی و.... کلاس های متعددی توسط این دستگاه های اجرایی برای عموم مردم استان برگزار می شود

وی افزود: همچنین آموزش های فنی و حرفه ای به سبب انعطاف پذیری نشأت گرفته از خصیصه های بازار کار و اوضاع اقتصادی کشور و نیز به دلیل آموزش و ایجاد مهارتهای لازم در افراد برای توانایی در احراز مشاغل، نقش به سزایی در اشتغالزایی در جوامع دارد.

ابراهیم زاده با اشاره به اینکه متاسفانه جمع کثیری از جوانان همچنان بدنبال شغل های دولتی هستند؛ تصریح کرد: از این رو الزامیست جهت تبلیغ وسیع آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای و جذب نیروی جوان به این سمت و سو، فرهنگ سازی های لازمه صورت گیرد که این امر نیز هم افزایی ظرفیت ها و توانمندی های تمامی دستگاه های مرتبط را می طلبد تا بتوان با تربیت و پرورش جوانان فنی و ماهر بستر مناسب خود اشتغالی را فراهم نمود.

برگزاری کلاس های آموزشی در فنی حرفه ای

حمیدرضا رئیسی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای ایلام در گفت‌وگو با خبر بازار اظهار داشت: آموزش های فنی و حرفه ای مجموعه فعالیت هایی هستند که فرد را برای احراز شغل ، حرفه و کسب و کار آماده می کند.

مهارت آموزی؛ حلقه مفقود شده اشتغال و کارآفرینی در ایلام

وی افزود: از سوی دیگر این آموزش ها تاثیر بالایی در افزایش کارایی و توانایی فرد در انجام فعالیت ها بر عهده دارند که این امر به تبع باعث تقویت بازار کار، استخدام و باز گذاشتن دست کارفرما ها در به کارگیری نیروهای ماهر می شود.

رئیسی تصریح کرد: در رشته‌های مکانیک، جوشکاری، برق ساختمان و صنعتی، گوهرتراشی، ده‌ها رشته مشاغل خانگی و.... کلاس های متعددی توسط این دستگاه های اجرایی برای عموم مردم استان برگزار می شود.

این مسئول با بیان اینکه با آموزش های مهارتی می‌توان به راه‌اندازی کسب و کار و توسعه آن توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی بیش از گذشته امیدوار بود؛ ادامه داد: علاوه بر عامه مردم دانشجویان و دانش آموزان ام می توانند در کنار تحصیلات مدرسه ای و دانشگاهی خود از مهارت های فنی و حرفه ای به طور همزمان بهره مند شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای ایلام گفت: از دیگر اقدامات این دستگاه اجرایی جهت ایجاد اشتغال پایدار و کارآفرینی به راه اندازی مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی(TMC ) با ظرفیت آموزش دو هزار نفر در سپاه امیرالمومنین (ع)، ستاد انتظامی و دانشگاههای ایلام، آزاد، فرهنگیان،باختر، دانشکده فنی و پیام نور اشاره کرد که در دستور کار قرار گرفته است.

ایجاد ۳ هزار و ۱۸۰ فرصت شغلی با استفاده از کارآفرینی

ناصر مرادی پویانی مدیرکل کمیته امداد استان ایلام هم در راستای برنامه‌های اشتغال آفرینی کمیته امداد برای مددجویان در گفت‌وگو با خبرگزاری بازار اظهار داشت: امسال بیش از ۳ هزار و ۱۸۰ فرصت شغلی با اعتباری بالغ بر ۶۷۷ میلیارد تومان برای خانواده‌های مددجوی جویای کار در این استان فراهم می‌شود.

وی افزود: بر این اساس پیش‌بینی شده بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ نفر از مددجویان امداد تا پایان سال آموزش‌های شغلی و مهارتی را فرا بگیرند.

مرادی پویانی در پایان گفت: برنامه‌های مهارت‌آموزی کمیته امداد در ۳ محور شامل مهارت‌های فنی و تخصصی کسب و کار، آموزش‌های پایدارسازی کسب و کار و مهارت‌آموزی به کودکان و نوجوانان است.

امید داریم با تلاش مسئولان و همت جوانان زمینه و بستر کار برای جوانان و کسب و کارهای تازه فراهم و در عمل از تولید کننده و کارآفرین حمایت کنند تا موانع تولید به معنای واقعی برطرف شود.

کد خبر: ۳۰۲٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha